Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny väska på inköpslistan, tips önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Har tittat runt lite på nätet, bl a på Lowe Pro Nova 3 och 4. Litar inte riktigt på dom specifikationer som står om hur mycket man får plats med.

Jag har följande krav:

- Axelväska
- Väderskydd
- 1 SLR med vertikalgrepp
- 5-6 objektiv (5 + det som sitter monterat på kamera)
- Blixt
- Bra fack för film som skall vara lättåtkomliga.
- Lätt att få upp kamera och objektiv, gärna någon form av snabbfäste för locket så att man slipper dra upp dragkedjan varje gång.
- Bekväm axelrem med bra stoppning och gärna viss fjädring.

Uppfyller en Nova 4AW dessa krav? Hur många gluggar får man ner i en Nova 3AW?
 
Jag är också i behov av tips på en bra väska. Har inte hittat något som passar på Siba, Expert etc.

Detta ska få plats:
Kamerahus med kitoptik på. (Nikon D50)
Ett extra objektiv
Tillbehör (laddare etc.)

Budget: max 400kr.

Den kan gärna vara snygg också.
 
Ni som har Lowe Pro:s väskor, får gärna delge era åsikter och berätta hur mycket som egentligen ryms i väskorna.
 
Låter som samma väska som jag har skulle passa perfekt. Framför allt rymligheten och den extremt snabba åtkomsten genom en dragkedja som öppnar locket på längden. Dessutom är höftbälte guld med så mycket utrustning. Lowe Pro Stealth reporter AW 500.
 
Rymmer oftast mer än man tror jag har en Mini trekker samt en Nova 2!

Jag har i Mini trekkern en 350D en Eos 30 ,70-200 4 L
28-105 USM, 18-55a, laddare filter en mindre hög samt laddare film och annat axplock som blixt och sändare!

Nova 2an har mest om jag inte vill släppa allt eller om jag har småprytlar jag gärna vill komma åt hyffsat lätt! Dock tror jag inte att man kan få ner en säg 20D med ett BG eller liknande i Nova 2an!

Men Nova 2an typ ska rymma kammeran 2+1 normal zoomar! Och en blixt men det är typ allt!
Men visst annar gillar jag mini trekkern tycker den är bra då den kan rymma en hel del! Dock saknar den funktion lättåtkommligt utan det är dragkedjan som gäller!

Men Lowepros specar stämmer rätt bra!
 
Tack för alla svar så här långt!

Reporter väskan verkar riktigt grym, men tyvärr över min budget. Kanske får jag göra avkall på just möjligheten att snabbt ta mig ner i väskan om jag skall hamna på, tja under 700 kr.
 
Jag har en lowpro Nova 2. Jag får rum med en Fuji Finepix s5500, en Minolta weathermatics samt en Samsung Hi8 videokamera. Minoltan lägger jag i framfacket. (se detta inlägg)


Jag kan även få rum med videokameran, en Nikon F60 med 28-105 Sigmazoom plus en lös 50 mm i botten plus lite film och så Minoltan i framfacket. (se nästa inlägg)

Det är ju liksom mest för transport. Jag går aldrig och bär omkring på väskan.

(Jag har tagit bort en vägg i väskan).
 

Bilagor

  • lowpronova2_s5500_forweb.jpg
    lowpronova2_s5500_forweb.jpg
    53.4 KB · Visningar: 2,075
chajo skrev:
Jag kan även få rum med videokameran, en Nikon F60 med 28-105 Sigmazoom plus en lös 50 mm i botten plus lite film och så Minoltan i framfacket. (se nästa inlägg)


f60-varianten
 

Bilagor

  • lowpronova2_f60_forweb.jpg
    lowpronova2_f60_forweb.jpg
    52.8 KB · Visningar: 2,077
hej

jag har en lowepro nova 4 AW. i den har jag just nu:
-en d70s med 18-70 på
-ett 55-200
- en sb-600 blixt
+ laddare sladdar, ett par motljusskydd som inte sitter på objektiven, ett filter och så lite annat skräp.

det får i nuläget plats ett till två objektiv till beroende på storlek.

andra tankar kring väskan
- stöttålig
- lätt att bygga om efter behov
- lite klumpig att bära om man är ute länge
- gedigen känsla

tja det var lite av mina tankar kring väskan
 
swiffer skrev:
hej

jag har en lowepro nova 4 AW. i den har jag just nu:
-en d70s med 18-70 på
-ett 55-200
- en sb-600 blixt
+ laddare sladdar, ett par motljusskydd som inte sitter på objektiven, ett filter och så lite annat skräp.

det får i nuläget plats ett till två objektiv till beroende på storlek.

andra tankar kring väskan
- stöttålig
- lätt att bygga om efter behov
- lite klumpig att bära om man är ute länge
- gedigen känsla

tja det var lite av mina tankar kring väskan

Verkar vara lite det jag letar efter ändå. Hur är bärremmen på väskan? Vadderad, gummigrepp?
 
mittdelen av bärremmen är en aning vadderad och med nån slags gummibeklädnad så att den inte glider av axeln så att säga.

/nisse
 
I min Nova5 AW får jag plats med

Kamerahus (D70)
70-200 2.8
105 macro
50 1.8D
18-70 3.5-4.5
24-120 VR
1.4X konverter i fodral
SB-800 blixt
laddkabel
några uppsättningar batterier
bruksanvisning
lite filter
 
Jag orkade inte vänta på vettiga svar utan gav mig ut på väskjakt. Det slutade med en Crumpler Sporty Guy 1.9!

Väskan är snygg, men något liten. Synd att de inte hade en storlek större.

Efter en del provande och knölande kom jag fram till ett packningssätt då jag kan få i:

D50+18-50
50mm
70-300/55-200
Småtillbehör

Då är dock väskan grymt hårt packad, och buktar ut överallt.

Hela kalaset gick på 393kr. (Rea)
 
Komfort med Stealth reporter 200 gentemot Nova 2?

Är på gång att köpa väska till en 350d (ovanligt va?) med de två standardzoomarna. Jag värderar komforten högt, dvs väskan ska vara skön att bära på, gärna på sidan av kroppen (under armen för säkerheten). För mig betyder det; inga "hårda" hörn, inga stora utbuktningar, dvs en smidig form (tja, så smidig den kan bli för en kameraväska...)

Jag kikar just nu på Lowepro Nova 2 och Stealth Reporter 200 AW (alt. 100 AW).
Vilken av dessa erbjuder mest komfort? (Om någon säger att det beror på mig, drar jag slutsatsen att väskorna är väldigt lika i form.)

Det är ju 400kr som skiljer, vill gärna undvika felköp.
 
Jag letar efter en väska till 350d (snart 20d) , 18-55mm , 50mm 1.8 , 70-200 2.8L , 28-74 tamron + blixt och minneskort..

budget runt 400-500kr..

MVH Billy
 
Visade sig att Crumpler Sporty Guy 1.9 var lite för liten trots allt. Tyckte det kändes jobbigt att behöva knöla ner sakerna.

Men jag kan däremot varmt rekommendera Sporty Guy 2.8 som är lite större, men likadan i övrigt. (Dock fortfarande bara för kamerahus + 2 obj. och tillbehör)
 
Crumplers väskor kan man väl knappast kalla prisvärda heller. Verkar inte vara mycket till skydd mot kameran om man jämför med Lowe Pro som har regnskydd etc..

Har nog bestämt mig för en Lowe Pro 4AW.
 
mange78 skrev:
Crumplers väskor kan man väl knappast kalla prisvärda heller. Verkar inte vara mycket till skydd mot kameran om man jämför med Lowe Pro som har regnskydd etc..

Har nog bestämt mig för en Lowe Pro 4AW.

Crumpler köper man väl för att vara trendig va? Lovepro för att dom är prisvärda...

:)

//Larsa, som använder en 30 år gammal Tenba Equa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.