Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny utrustning, ny väska, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
:)

Men vad får du plats med i en 100?? Bilder kanske..

Ett problem är ju var man lägger de saker man inte använder,, om jag har mitt 70-200 monterat, och sedan väljer att ha det mycket mindre 50 1.8 på kameran, finns det då plats för 70-200?

För mig så känns det som att det skall vara en "levande" väska. Det skall alltså inte vara förvaring eller transport,, utan en väska där man kan ha med sig det viktigaste och byta till dne utrustning som kan krävas. Så att packa sakerna lika väl som Måns,, nje det är inte min melodi. Men jag blir impad!
 
:)

Men vad får du plats med i en 100?? Bilder kanske..

Ett problem är ju var man lägger de saker man inte använder,, om jag har mitt 70-200 monterat, och sedan väljer att ha det mycket mindre 50 1.8 på kameran, finns det då plats för 70-200?

För mig så känns det som att det skall vara en "levande" väska. Det skall alltså inte vara förvaring eller transport,, utan en väska där man kan ha med sig det viktigaste och byta till dne utrustning som kan krävas. Så att packa sakerna lika väl som Måns,, nje det är inte min melodi. Men jag blir impad!

100 AW är för liten för kamera med 70-200 på. Men objektivet får plats i väskan om du har nåt annat monterat på kameran.
200 AW är nog den du ska kika på.
 
LowePro gör kanonväskor.
Flipside 400 verkar vara ganska lik den jag har, Pro Runner 300.
http://images.bidorbuy.co.za/user_images/701/1198701_100805173548_pro_300_all.jpg

Kanonryggsäck för min utrustning:
canon 7d med 70-200/2.8 monterat
extra hus canon 450d
18-50/2.8
85/1.8
extern blixt
monopod
+ massa övrigt såklart (kablar, filter, rengörningsutrustning m.m.)
+ smidig plats för laptop

Köpte den för 95 euro i en affär i Finland i våras så ligger bra i pris också tycker jag.
 
100 AW är för liten för kamera med 70-200 på. Men objektivet får plats i väskan om du har nåt annat monterat på kameran.
200 AW är nog den du ska kika på.

Jag har svårt att över huvud taget få med mig min 70-200. Oavsett vad jag har monterat på kameran.

Jag har alltså en Canon 30D och ofta skulle jag t ex vilja ha med mig min 70-200, min Sigma 10-20 och min Sigma 18-50. Men det är inte lätt...

Nån som vill köpa en 100 AW? ;)
 
:)

För mig så känns det som att det skall vara en "levande" väska. Det skall alltså inte vara förvaring eller transport,, utan en väska där man kan ha med sig det viktigaste och byta till dne utrustning som kan krävas. Så att packa sakerna lika väl som Måns,, nje det är inte min melodi. Men jag blir impad!

Kravet jag hade på väskan var att den skulle rymma 50D:n med 15-85 och 7D:n med 70-200 färdigt och klart + att den skulle vara så liten som möjligt. Nu rymmer denna än så länge hela min kamerautrustning bortsett från stativet.

Jag har en liten LowePro Rezo 170 AW som är VÄLDIGT behändig. Den tar jag om jag bara ska ha med en kamera. Den klarar 7D med batterigrepp och 50/1.8, 70-200/4, 100/2,8L Macro och 15-85 + lite filter och en laddare och sånt. Men det är ju ingen sling eller rygga, det är en axelremsväska.
 
Ryggsäck är helt värdelöst om man ser till aspekten att snabbt och smidigt kunna plocka fram kameran. En slingshot har nästan lika bra "bäregenskaper" som en ryggsäck, men med fördelen att det går snabbt och lätt att ta upp kameran.

Det finns ju förvisso (minst) en Tamrac-ryggsäck som har snabbfack på sidan (Aero Speed Pack). Det är inte helt lätt att slita fram ett lite större hus med batterigrepp monterat den vägen, men en normalstor 7D med 70-200/4 funkar i alla fall.

Problemet som jag har är detsamma som nämnts redan, när man optimerat packningen men inte längre har den längsta gluggen på, utan vill ha kameran med en annan glugg monterad i snabbfacket eller överst i väskan - vad gör man av telezoomet då?
 
Tamrac Velocity serien finns i lite olika storlekar. Jag kör med en 10X och den sväljer 2 proffshus (eller hus med batteripack), 3-4 objektiv, blixt etc mm...
Ett annat alternativ är Tamrac Express serien om man vill ha nåt mer axel väsklikt...
http://aifo.se
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.