Annons

Ny teknik kategori - Infraröd.

Produkter
(logga in för att koppla)

t_m_jansson

Aktiv medlem
Hej !
Jag tycker det vore intressant roligt med en sådan teknik kategori som man kan söka på när man söker bilder.

Så mitt föslag är att skapa en ny teknik kategori.

Teknik - IR.

Nån som håller med ?

/ Micke

"Riktiga" IR-bilder

Eftersom detta skall vara en teknisk kategori så kan det kanske vara läpligt med några riktiga IR-foton. Den bifogade visar ett värmefoto på en varmvattenspump. Jag har lagt upp några exempel i mitt fotoalbum.
Eller det skall kanske handla om "låtsas-IR" med vanliga kameror och div. filter :)

Bilagor

• värmepump ir l.jpg
    värmepump ir l.jpg
    58.3 KB · Visningar: 279
Senast ändrad:
Jag föredrar nog "låtsas" bilder om vi nu skall kalla det så ;).
Men det är alltid kul med flera alternativ.
Gissar att värme kameror är ganska dyra.
/ Micke

Att börja med värmekameror är ett effektivt sätt att ruinera sig :)

Om man tycker att Canons kameror och linser är dyra så ändrar man snart åsikt: "Snikmodellen" kostar ca 50 000:-, mellanklasskameror runt 150 000:- och de bättre upp mot 500 000:-

Mellanklasskamerans upplösning är 160*120 pixlar och dess spektralområde är 7.5 till 13 micrometer. Den arbetar inom vad som kallas för långvåg. Kortvågskamerorna arbetar inom 2 - 5 micrometer. Det synliga ljuset ligger inom ca 0.4 - 0.7 micrometer.

Genom att använda div. filter på vanliga kameror kan man utnyttja det faktum att deras censorer har ett större våglängdsomfång än det mänskliga ögat. Man "glider" en bit längre ut i de "röda våglängderna" än vad ögat klarar av. Värmestrålning på längre våglängder blockeras av vanligt glas och kräver speciella linser av germanium. Detta är den tekniska bakgrunden till att jag tog mig friheten att prata om "låtsas-IR.

/Reidar

En sån kategori vore kul:)
Något att rota runt och söka i och kanske något som skulle motivera mig att dra igång skannern som håller på att damma igen;)

Och jag röstar för IR som inte behöver vara tagen med värmekameror om det ska finnas chans att hitta bilder i kategorin. HIE och EIR ger ofta nog så intressanta bilder oavsett det är "låtsas" eller inte. Hoppas bara det ordet inte används oavsett..

Hm. Det är en bra idé till kategori, men jag hoppas att inte digitala simulerade "IR-bilder" framlekta i Photoshop kommer att hamna där i så fall.

Det enda rimliga är givetvis bilder som är tagna med vanliga kameror och div. filter. Min ordlek med riktig eller låtsas-IR samt bifogad IR-bild var bara för att visa på bredden i dagens digitala fotovärld. Annars skulle vi bara få titta på IR-foton av termiskt överlastade maskiner och dåligt isolerade hus. Och dessa bilder har nog ett begränsat konstnärligt värde :)
/Reidar

Hej igen
Håller med om att värmeläckage bara har ett begränsat konstnärligt värde.

Men är det inga fler som tycker att detta vore roligt med IR som teknik kategori ?
/ Micke

Vore kul att prova "ultrakortvågs-IR". Är det någon som vet hur känslig 20D är in i det infraröda området? När jag tittar i Roger Sandgrens IR-album får jag intrycket att det bästa alternativen är äldre digitalkameror. Vore smidigt om jag kunde använda befintlig utrustning.
/Reidar

Skulle man inte kunna modifiera den teknik som användes på röntgenaparater innan plåtarna kom ned till rimliga priser för industriell skala.

Tekniken basseras på att man avbildar en skiva som i sin tur reagerar floruserande på strålningen.

Så man bygger en kamera framför kameran. Det gäller bara att hitta en kemisk substans som reagerar på Ir-strålning och visar detta optiskt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto