Advertisement

Annons

Ny systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

EHolma

Ny medlem
Hej, jag funderar på att köpa en systemkamera i prisklassen 4000kr - 6500kr ungefär. Det är min första systemkamera och jag vet inte riktigt viken jag ska välja så jag hoppas att någon som vet lite mer har några bra tips. :)

Hej, jag funderar på att köpa en systemkamera i prisklassen 4000kr - 6500kr ungefär. Det är min första systemkamera och jag vet inte riktigt viken jag ska välja så jag hoppas att någon som vet lite mer har några bra tips. :)

Jodå. Frågan har besvarat många gånger och svaret lyder så här, oftast:

1. Det finns inga dåliga systemkameror (*)
2. Känn på dem. Köp en som passar dina händer
3. Har du kompisar som redan har en systemkamera, köp gärna samma märke, så ni kan låna utrustning av varann

Svårare än så är det inte! Du kan välja helt fritt för övrigt.

*) Dock ska väl ges en jätteliten varning för Canons standardobjektiv 18-55 utan tillägget "IS". Den med "IS" är mycket bättre. Men det är alltså inte kameran det är fel på.

Per.

Mest hus för pengarna måste väl vara Canon 40D, pratar nu bara Canon då jag är insnöad på dem ;-)

Därtill kanske ett Tamron 17-50/f2,8.

Är det begagnat du tänker köpa bör du klara detta på 6500-7000:-.

Då har du en bra grundutrustning att börja med, har själv haft detta en gång och var riktigt nöjd.

Tips på Nikon kan jag inte ge då jag inte har erfarenhet av dessa, iofs ägde jag en Nikon F3P för länge sedan, men det är nog inte aktuellt nu, fast den var grym på sin tid ;-)

MVH Julle.

Några av de kamerorna i den prisklassen

Nikon d3000 (skulle jag rekommendera i den prisklassen)
canon eos 1000d
pentax k-x
sony a330

Har du medimarkt eller någon fotoaffär i närheten skulle jag rekommendera att gå dit och känna på kameror.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto