Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny systemkamera vet inte vilken

Produkter
(logga in för att koppla)

feelix

Ny medlem
Hej jag ska köpa en systemkamera och behöver eran hjälp. Jag har kollat på Nikon d5100 och d90 mest, men kom gärna med andra alternativ. Skriv gärna varför och vilket objektiv som e bra. Jag vill inte betala mer än typ 7000kr. Jag har inte haft en systemkamera innan och det e inte viktigt att det ska vara jättebra filmning.

tack på förhand

Det finns en massa aktuella trådar som diskuterar samma ämne. Titta i avdelningen "köpråd".

Hej jag ska köpa en systemkamera och behöver eran hjälp. Jag har kollat på Nikon d5100 och d90 mest, men kom gärna med andra alternativ. Skriv gärna varför och vilket objektiv som e bra. Jag vill inte betala mer än typ 7000kr. Jag har inte haft en systemkamera innan och det e inte viktigt att det ska vara jättebra filmning.

tack på förhand

Jag ska svara som jag brukar.

Åk till en fotobutik och känn på dom och se om du hittar en som ligger bra i handen. De är olika i storlek och att han en som känns obekväm att använda kommer inte att bli använd så mycket som den förtjänar. Kolla på menysytemet om det är nåt du kan komma överens med.
Har du några kompisar eller bekanta som har systemkamera ?
Kanske du ska gå på samma märke för att kunna utbyta erfarenheter och kanske låna gluggar av varandra.

Objektiv, ja ...
De följer devisen " du får vad du betalar för " d.v.s bra glas kostar. Så är det bara.
Men i ditt fall så börja med kitobjektivet som följer med. Billigare objektiv kommer du aldrig att få tag på om du inte köper begagnat.
Det är det bästa råden jag kan ge dig i detta fall.
Förutom ett annat om språket kan förlåtas. ;-)

"RTFM"

Lycka till med köpet. :)

Fördelar D5100:
Vridbar skärm
Mycket bra videoinspelning med mikrofoningång
Bättre sensor (bättre på höga iso)

Fördelar D90:
Mycket bättre och större grepp
Fler knappar och snabbinställningar
Inbyggd af-motor vilket innebär att du kan använda gamla af objektiv som inte har inbyggd motor
Större och ljusare sökare
liten lcd på ovansidan
Finns batterigrepp att köpa

Som jag ser det så passar D90 bättre eftersom att du inte ska filma så mycket. Den är rejälare och är överlag mycket bättre stillbildskamera (förutom sensorn då).

Åk och känn på kamerorna och titta i menyerna. Ställ in olika saker (tex iso och vitbalans) och se vilken som du kan ändra snabbast på (och vilken som är enklast). Välj sedan den som känns bäst!

Nä det gäller objektiv så skulle jag säga att ett 18-105 VR är bra att börja med. Billigt och bra, både vidvinkel och lite tele (och VR dessutom). När du får pengar över så är ett Nikon 35 mm 1,8 mycket bra att ha i ljusfattiga situationer.

/Hannes

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto