Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny systemkamera med viktigaste funktion att direkt skicka bilderna via Wi-Fi

Produkter
(logga in för att koppla)

AndFor196

Medlem
Detta lär väl numera vara vardagsmat deluxe, men när jag senast köpte kamera (60D) för runt tio år sedan så kopplade man in dem med en sladd.

Till en framtida verksamhet kommer jag nu att vara i behov av en kamera vars viktigaste funktion är att den skickar varje bild den tar till en dator. Gärna efter varje enskilt exponering, men i värsta fall som en smidig batchfunktion.
Är detta någonting man kan räkna med om man köper en kamera med Wi-Fi? D.v.s. är det detta som den funktionen faktiskt används till - eller är det mer tänkt till kommunikation mellan t.ex. kamera och skrivare eller liknande?

Eftersom jag är van vid Canon (förvisso sen långt tillbaka) så känns detta mest hemma. Fastnade därför lite grann på EOS M50 som verkar prisvärd och med lätthet borde räcka till för vad jag behöver. Förutsatt att ovan frågor kring överföringen besannas, alltså.

Fullt medveten om att jag säkerligen kunnat googla mig till detta, men tycker generellt sett att det är trevligare att fråga på forum.

Tack! :)
 
Haha, sorry.
Total nedlagd tid är säkerligen åtminstone tre gånger så lång och istället för att stjäla från Googles oändliga bandbredd så gör jag det från nån forumägare med väsentligt mycket lägre budget. ;)

Hur som... Tack för hjälpen!
 
Nu har jag nikon, men jag kan enbart använda wifi som en länk mellan kameran och mobil/surfplatta. Har ifs inte undersökt om nikons app finns för installation på en PC? Hur som helst om man är utomhus och ska försöka ladda hem bilderna till datorn som är hemma så är nog detta inte så lätt. En nikondemo. som var på SP i Mölndal för många år sedan, där visade han hur han skickade den tagna bilden från kameran till mobilen och sedan från mobilen till sin server hemma, så på något sätt så går nog detta också. Skulle tro att man kan få bild för bild överförd till mobilen men mellan mobil o server/dator måste det nog ske i batch
 
Haha, sorry.
Total nedlagd tid är säkerligen åtminstone tre gånger så lång och istället för att stjäla från Googles oändliga bandbredd så gör jag det från nån forumägare med väsentligt mycket lägre budget. ;)

Hur som... Tack för hjälpen!
Manualen jag hittade är väldigt knapphändig. Hittade en officiell video som visar steg gör steg

Den metod de visar känns lite baklänges. De sätter upp kameran som hotspot och ansluter datorn till denna. Detta brukar betyda att datorn tappar internetanslutningen. Dessutom styr de sedan den ”automatiska” nedladdningen från datorn.

Canon kameror i proffs-segmentet brukar ha ftp-funktionalitet där allt styrs från kameran så länge man någonstans i världen har en ftp-server igång. När det väl är konfigurerat och aktiverat går det på riktigt automatiskt. Vet ej om M50 klarar detta.
 
Med appen Canon Camera Connect på telefonen eller programmet Canon EOS Utitity på datorn kan man, om man har rätt kameramodell, bläddra bland bilderna i kameran och ladda över dem till telefonen/surfplattan/datorn, men inte direkt när bilden tas tror jag utan batchvis i efterhand. Det är också möjligt att fjärrstyra kameran från appen/programmet och även få LiveView presenterad på datorn/telefonen. Har men en zoom-motor installerad på kompatibelt objektiv så lär det fungera att fjärrstyra den också.
Appen finns för både Android och IOS och datorprogrammet finns för både Windows och MacOS.
Jag använder regelbundet EOS Utility för att dra ned bilder från kameran till min NAS och programemt går att ställa in så att det automatiskt lägger nya bilder i en mappstruktur styrd av datumet då bilden togs. Det finns också en automatik för att enbart föra över bilder som inte redan är överförda.
Enda nackdelen jag ser med trådlös överföring är att det inte går riktigt lika snabbt att överföra bilder som med kabel. Dessutom brukar EOS Utility bråka lite för mig ibland och den hittar inte min kamera utan att jag först dödar alla Canon-relaterade processer i datorn och startar EOS Utility på nytt.
 
Manualen jag hittade är väldigt knapphändig. Hittade en officiell video som visar steg gör steg

Den metod de visar känns lite baklänges. De sätter upp kameran som hotspot och ansluter datorn till denna. Detta brukar betyda att datorn tappar internetanslutningen. Dessutom styr de sedan den ”automatiska” nedladdningen från datorn.

Canon kameror i proffs-segmentet brukar ha ftp-funktionalitet där allt styrs från kameran så länge man någonstans i världen har en ftp-server igång. När det väl är konfigurerat och aktiverat går det på riktigt automatiskt. Vet ej om M50 klarar detta.
Nu har jag ingen kamera i "proffs-segmentet" så jag känner inte till hur de fungerar, men jag känner igen beskrivningen och tror att du har rätt i det du beskriver. Annars är det generellt så med Canons WiFi-anslutning att man kan välja att antingen använda kameran som WiFi-hotspot eller att utnyttja ett befintligt WiFi-nät. Kameran har nån sorts logik som favoriserar antingen det ena eller det andra läget efter omständigheterna, t.ex. om den hittar något WiFi-nät den känner igen. Det finns för- och nackdelar med båda anslutningsmetoderna:
  1. Använder man kameran som WiFi-hotspot så tappar naturligtvis datorn eller mobiltelefonen internetanslutningen, men det är en privat anslutning mellan kamera och dator/telefon som ingen annan kommer åt. (Man kan i och för sig även använda telefonen som WiFi-hotspot men då måste telefonen använda 4G-anslutningen för internetkontakt. Jag är inte helt säker på att telefonen nkan agera WiFi-hotspot och samtidigt vara Camrea Connect-klient till kameran, det har jag inte testat, men man kan koppla upp datorn till telefonen och kameran, det hamnar då mera under punkt 2 nedan)

  2. Använder man ett befintligt WiFi-nätverk så finns det risk att man blir avlyssnad om det är ett publikt sådant, och det är också viktigt att kamera och dator/mobil är anslutna till samma nätverk eller åtminstone samma LAN. (Det fungerar också bra om datorn är trådansluten om den bara går till samma LAN). Denna metod kan vara lite pysslig att få igång första gången man använder den eftersom man måste söka upp önskat nätverk och mata in WiFi-lösenordet i kameran, och om nätverkslösenordet innehåller tecken som inte går att skriva, t.ex. åäö, med den textinmatningsmetod som kamerans interface använder så fungerar det inte.
 
Senast ändrad:
Alright, då verkar det kanske inte vara riktigt lika självklart ändå.

Borde kanske berättat lite mer om upplägget för att det skulle blivit än tydligare.
Alla foton kommer att tas i en och samma lokal, där också ett skyddat Wi-Fi kommer att finnas.

Här tänkte jag, i min enfald (vis av hur telefoner funkat de senaste tio åren eller så), att det var en tämligen enkel grej att, i princip, be kameran att spara varje enskild bild på en extern plats (datorn) istället för lokalt (minneskortet).
Batch funkar som sagt också - men inte riktigt lika bra.

Tanken är att vi är två personer som hjälps åt med flödet. En av oss fotograferar och den andra av oss katalogiserar och ser till så att den givna bilden läggs in i rätt objekt. Kan som sagt funka med batchlösning också, men det känns som om risken för fel blir större i och med detta.
 
  1. Använder man kameran som WiFi-hotspot så tappar naturligtvis datorn eller mobiltelefonen internetanslutningen, men det är en privat anslutning mellan kamera och dator/telefon som ingen annan kommer åt.

Borde kunna åtgärdas om man ger datorn två ip nummer, antingen genom att ha två nätverkskort eller att man har ett kort med virtuella ip adresser. Den ena adressen är del av kamerans nät, den andra del av din routers nät.
 
Borde kunna åtgärdas om man ger datorn två ip nummer, antingen genom att ha två nätverkskort eller att man har ett kort med virtuella ip adresser. Den ena adressen är del av kamerans nät, den andra del av din routers nät.
Så sant. Så sant.

Tänkte inte på det eftersom situationen ofta är att det mobilen man använder. Och den har inte dubbla nätverkskort.
Men det har ju väldigt många datorer. Ett trådlöst, och ett trådat!
 
Så sant. Så sant.

Tänkte inte på det eftersom situationen ofta är att det mobilen man använder. Och den har inte dubbla nätverkskort.
Men det har ju väldigt många datorer. Ett trådlöst, och ett trådat!

I de flesta OS kan man ju dessutom tillordna flera ip till samma kort. Vet inte hur det är med telefoner. Varken ios eller android har något användargränssnitt för det och jag har inte provat att koda något sådant. Risken är väl att det finns någon säkerhetsfunktion som gör att man inte får pilla.

Tänk dessutom på att bara ha en default gateway i routingen annars kan det bli intabilt- Gäller oavsett hur man fixar två addresser
 
Det här är en gammal tråd, men exakt det här har jag ibland använt på jobbet. Jag har fotograferat någon maskin, och när jag kommer tillbaka till kontoret ligger redan bilderna där.
Då har jag haft en FTP-server igång i min dator och använt en kamera som kan hantera FTP-anslutningar. Kan ibland vara klurigt att konfigurera rätt.
 
Detta lär väl numera vara vardagsmat deluxe, men när jag senast köpte kamera (60D) för runt tio år sedan så kopplade man in dem med en sladd.

Till en framtida verksamhet kommer jag nu att vara i behov av en kamera vars viktigaste funktion är att den skickar varje bild den tar till en dator. Gärna efter varje enskilt exponering, men i värsta fall som en smidig batchfunktion.
Är detta någonting man kan räkna med om man köper en kamera med Wi-Fi? D.v.s. är det detta som den funktionen faktiskt används till - eller är det mer tänkt till kommunikation mellan t.ex. kamera och skrivare eller liknande?

Eftersom jag är van vid Canon (förvisso sen långt tillbaka) så känns detta mest hemma. Fastnade därför lite grann på EOS M50 som verkar prisvärd och med lätthet borde räcka till för vad jag behöver. Förutsatt att ovan frågor kring överföringen besannas, alltså.

Fullt medveten om att jag säkerligen kunnat googla mig till detta, men tycker generellt sett att det är trevligare att fråga på forum.

Tack! :)

Bara för att en kamera stöder WIFI, så innebär det inte alls alltid att den stöder trådlös tethering till dator. Det är bara en del av de kameror som kommit ut de senaste ca två åren som gör det. Jag har inte Canon men i Sony-världen är det så.

Min A7 III som har wifi kan sända bilder till telefoner men inte direkt till min dator men det kan däremot den nyare A7 IV jag har och den är två år gammal så för oss som kör Sony har detta inte funnits mer än två år ca. Det gäller nog för Canon också ungefär.

Det är även så att den mjukvara du använder måste ha stöd för denna teknik. Annars blir det att använda "snöre" som var den vanliga metoden innan vi fick stöd för trådlöst. Så du måste själv både kolla upp om den kamera du vill köpa stöder trådlös tethering och du måste också kolla om den RAW-konverterare etc som du använder stöder trådlös tethering.

Jag kollade snabbt på denna video och det jag ser så är det att de kör med kabel och inte via WIFI med M50. Du behöver nog tyvärr en annan kamera tror jag.

 
Senast ändrad:
Det här är en gammal tråd, men exakt det här har jag ibland använt på jobbet. Jag har fotograferat någon maskin, och när jag kommer tillbaka till kontoret ligger redan bilderna där.
Då har jag haft en FTP-server igång i min dator och använt en kamera som kan hantera FTP-anslutningar. Kan ibland vara klurigt att konfigurera rätt.
Jag gör så varje helg när jag skjuter fotboll.
FTP-servern har jag på en Raspberry-pi hemma i skåpet. Den får dynamisk DNS via en gratistjänst (DuckDNS).
Kamerorna kopplas upp mot internet via en liten rese-router med 4G.
Min Raspberry pi skickar löpande bilderna vidare till Flickr. Men just det kanske inte har relevant för tråden.

FTP brukar beskyllas för att vara osäkert och okrypterat, men det bjuder jag på ifall någon vill sniffa min bildtrafik. Men det kanske är sådana farhågor som gör att man inte erbjuder ftp-anslutning i alla kameror.
 
Jag gör så varje helg när jag skjuter fotboll.
FTP-servern har jag på en Raspberry-pi hemma i skåpet. Den får dynamisk DNS via en gratistjänst (DuckDNS).
Kamerorna kopplas upp mot internet via en liten rese-router med 4G.
Min Raspberry pi skickar löpande bilderna vidare till Flickr. Men just det kanske inte har relevant för tråden.

FTP brukar beskyllas för att vara osäkert och okrypterat, men det bjuder jag på ifall någon vill sniffa min bildtrafik. Men det kanske är sådana farhågor som gör att man inte erbjuder ftp-anslutning i alla kameror.

Bara så du vet så finns det faktiskt krypterad FTP :) Jag kör själv FTPS på min NAS.
 
Min A7 III som har wifi kan sända bilder till telefoner men inte direkt till min dator men det kan däremot den nyare A7 IV jag har och den är två år gammal så för oss som kör Sony har detta inte funnits mer än två år ca. Det gäller nog för Canon också ungefär.
Ibland är det en fördel att köpa från mer etablerade tillverkare, som vet hur saker ska fungera. Den äldsta Canon jag har som kan skicka bilderna direkt till datorn (FTP) köpte jag 2009.
 
Ibland är det en fördel att köpa från mer etablerade tillverkare, som vet hur saker ska fungera. Den äldsta Canon jag har som kan skicka bilderna direkt till datorn (FTP) köpte jag 2009.

"köpa från mer etablerad tillverkare"?? :) ... som vet hur det ska funka???

FTP är stenåldern i det sammanhang som TS beskriver nedan. Att använda FTP som är ett kommunikationsprotokoll för att flytta filer om man exv. är ute i fält är inte aktuellt här. Canon har ju tagit fram en mycket bättre lösning för det om du kan kommunicera via WIFI och kamera och dator kommunicerar via samma WIFI-nät. Det är ju precis det TS beskrivit lite längre ned i tråden eller hur??

Citat av TS:

(OBS!!!)
"Borde kanske berättat lite mer om upplägget för att det skulle blivit än tydligare.
Alla foton kommer att tas i en och samma lokal, där också ett skyddat Wi-Fi kommer att finnas..........

............Tanken är att vi är två personer som hjälps åt med flödet. En av oss fotograferar och den andra av oss katalogiserar och ser till så att den givna bilden läggs in i rätt objekt. Kan som sagt funka med batchlösning också, men det känns som om risken för fel blir större i och med detta. "


Canon skriver:
Canon EOS M50: Transferring Images Automatically | Canon U.S.A., Inc.

Canon EOS cameras have offered Wi-Fi® capabilities for some time now. But the EOS M50 is the first EOS camera to offer the ability to automatically move image files from the camera’s memory card to a designated folder on a compatible Mac® or Windows® computer.

With the available Canon Image Transfer Utility 2 software (for Mac or Windows) installed on the host computer, and a home Wi-Fi system, you can do any of the following:
    • Automatically send all images or video files on the camera’s SD memory card which have not yet been sent, when the camera either wakes up from sleep, or when you turn it back on
    • Select images on the memory card (using the camera’s Playback feature), and have all selected images sent to the computer when the camera is next re-activated — either awakes from sleep, or you turn it off and then back on
Two important notes: first, the Auto send images to computer function only occurs when the camera is turned ON (or if the camera wakes up from sleep); with the Canon Image Transfer Utility 2 software discussed here,

(OCH HÄR KOMMER DET (min anmärkning)) :

the EOS M50 is not able to actively send each shot as it’s taken
to a nearby host computer. And, there are two additional, entirely separate processes to automatically send EOS M50 images automatically from the camera:

(så denna utility verkar främst vara avsedd för automatisk filtransfer och inte för riktig "tethering". Med riktig tethering kommunicerar kameran med mjukvaran i datorn och kamerans inställningar kan då styras från datorn och ändringar i kameran kommuniceras även andra vägen och hålls i synk automatiskt.

Denna artikel är från 2018, och det är alltså även hela fem år sedan M50 recenserades av dPreview (11/7 vilket är om fyra dagar). Så den kameran har inget äkta tethering stöd som kameror från de senaste åren har i vissa fall. Notera att t.o.m. nya R5 kräver tillbehör!



  • Supported Canon cameras for wireless tethering: (enligt Capture One)

  • OBS! Tethering har inte haft stöd före slutet på 2022 i Capture One då version 22 av C1 lanserades. Så pass nytt är det alltså. Capture One är ledande som tethering verktyg och har alltid varit och är det alla seriösa fotografer som använder tethering, använt i många år med eller utan trådlöst.

  • Canon wireless tethering setup guide – Capture One

    1 mars 2023 · Capture One 22 supports several Canon and Sony cameras for wireless tethering.

  • Camera ModelSupport level*W/O WiFi enabled battery gripW/ WiFi enabled battery grip
    Canon R5*Full~5-10 s~3-6 s
    Canon R7Full~5-10 s~3-6 s
    Canon R10Full~5-10 s~3-6 s
    Canon 1Dx II*FullN/A~6-8 s
    Canon 1Dx III*Full~4-5 s~2-4 s
    Canon R3Full~2-3 sN/A
    Canon R6Full~4-5 sN/A
    Canon RFull~10 sN/A
    Canon 5D IVFull~10-12 sN/A
    Canon 90DFull~10-15 sN/A
    * Canon EOS R5/7/10 (WFT-R10 grip recommend for optimal performance)

    * Canon EOS 1D X Mark II (WFT-8 adapter recommended for optimal performance)

    * Canon EOS 1D X Mark III (WFT-E9 adapter recommended for optimal performance)


OBS! * betyder att man behöver förse nedanstående med tillbehör också för filtransfer via WIFI)

* Canon EOS R5/7/10 (WFT-R10 grip recommend for optimal performance)

* Canon EOS 1D X Mark II (WFT-8 adapter recommended for optimal performance)

* Canon EOS 1D X Mark III (WFT-E9 adapter recommended for optimal performance)


  • OBS!!! Som ni ser så finns ingen M50 med i denna lista.
Så visst kan man föra över filer från M50 via WIFI men inte dynamiskt a la riktig "Tethering". För det behövs nyare grejor.

Läser man kommentarerna till:

Canon wireless tethering setup guide – Capture One

Dessutom verkar ett antal användare haft problem.


Har man Nikon Z9 eller D6 (en senare med WIFI-tillbehör) så finns länk här: (Så även har är det bara några få kameror som stöds)

  • Det finns motsvarande dokument för Sony. Åtta Sony kameror stöder tethering med Capture One
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.