Annons

Ny systemkamera för intresserad nybörjare, samt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

VildPer

Aktiv medlem
Bakgrund:
Jag är ny inom fotovärlden, men är och har alltid varit intresserad. Jag har för nuvarande ett enklare stativ samt en Panasonic Lumix TZ-7
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=394733
Jag har lekt runt med den då den kan ställa in saker som exponering, vitbalans, AF osv. Det är en lite mera avancerad kompaktkamera.

Inköpsfunderingar:
Nu känner jag att min kompaktkamera inte räcker till och tänkte då slå på stort på en gång. Jag har funderat på antingen Canon EOS 500/550 eller en Nikon D90 från begagnat marknaden.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=560151,339696,696280,696277,696283,696286,440545,712469

Men även andra modeller är intressanta. Det jag mest har funderingar om är vad som är att rekommendera gällande sökaren (prisma, elektronisk, spegel) och hur en bildstabilisator ibyggd i kameran/objektivet påverkar?


Sen har jag mycket funderingar kring objektiv. Det skulle vara väldigt skönt att nästan uteslutande använda ett objektiv, t.ex.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86796

Påverkar en maximal bländaröppning på t.ex. 1,8 även då jag fotar med en bländaröppning på 8 eller är båda objektiven likvärdiga i ljusinsläpp vid en så liten bländaröppning?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827


Tar gärna emot allmänna tips också.
 
Några korta svar:

Canon eller Nikon, BMW eller Mercedes, Aftonbladet eller Expressen. Välj det du gillar bäst.

Objektiv, en av grejen med just SYSTEMkameror är ju just att kunna byta objektiv efter behov. Kan kännas lite bökigt om man kommer från en kompakt men är faktiskt riktig skoj. Detta sagt, om du vill ha en bra allround zoom så är den Canon glugg du länkar till mycket bra. (Tror inte Nikon har någon motsvarande, man kan vara fel ute där).

Bländare, om du fotar på blänare 8 så spelar valet av glugg inte så stor roll. Sökare blir ljusare med en större bländare och autofokusen kan funka bättre (givet allt annat lika). Om du köper zoomen du länkat till så är det inte så stor mening med att köpa den fasta 50/1.8 (AF är slöare, känslan rackigare, du vinner dock en del jusstyrka vilket kan vara bra - och så är det otroligt lätt jämfört med zoomen).

Börja med kamera + normalzoom - köp sedan gluggar efter vad du gillar att fotografera och en extern blixt bör vara ett av dina första tillbehör - gör otroligt stor skillnad på bixtbilderna.

Lycka till
 
Ok, då ska jag åka till en butik här i Umeå och känna på några olika kameramärken och se vad jag gillar mest.
Vad jag förstått så brukar fasta objektiv vara skarpare medan zoomobjektiv ofta har en "sweet spot" där även de är riktigt skarpa. Kan det vara en idé att lägga 2-3000kr per objektiv och då köpa 3st fasta och sedan utöka? T.ex. ett kring 17mm, ett 50mm och ett 150mm. Eller är ett dyrt zoomobjektiv så pass bra att det knappt är någon skillnad?

Ska kolla på en extern blixt. Det har jag inte tänkt så mycket på, tänkte att det kanske inte behövs lika mycket då jag kommer att få både ljusstarkare objektiv samt bättre brusreducering än på min nuvarande kamera. Men köper jag en blixt som går att rikta så kommer jag nog använda blixt mer än tidigare.


Någon som har bra koll på min fråga om bildstabiliseringen? Sett att det kan röra sig om att man kan använda upp emot 3 gånger längre slutartid med en bra stabilisator.
 
Det bästa är om du kan känna på husen ifråga för att ta reda på vilken som passar (smakmässigt; designmässigt, storleksmässigt; ergonomiskt).

Som nämnts i ovanstående inlägg blir skillnaden ganska liten mellan snabb och ljustark optik om de båda används i t ex f/8 och då ljusförhållandena är bra. Med vid sämre ljusförhållanden är optik med större maximal bländare att föredra eftersom sökaren blir ljusare och AF funkar bättre (även fast objektivet kommer att blända ner till f/8 används objektivets maximala bländarstorlek initialt vid fokuseringen).

Dyrare f/2.8 optik har ofta en bättre optisk konstruktion med snävare toleranser än billig ljussvag optik. Men viktmässigt är ljusstark FX optik inte alltid så trevligt att släpa på. Detta underlättas oftast av kvalitetshöjningen hos tagna bilder men också av att använt kamerahus inte är för litet för att den viktmässiga balansen inte blir helt fel. Tyngre optik (och hus) gör att stabiliteten ökar vid bildtagningen vilket kan möjliggöra längre slutartider.

Antikskakfunktion hos objektiv (t ex VR, IS, OS) är bra att ha om objektivets brännvidd är längre och då man inte behöver använda kortare slutartider för att frysa rörelse (när slutartiden vid en specifik brännvidd blir tillräckligt kort blir antiskakfunktionen sin meningslös). Vid väldigt korta slutartider kan antiskakfunktionen t.o.m. införa skakoskärpa (som egentligen inte existerar) varför denna funktion kan vara lämplig att stänga av.
 
Men även andra modeller är intressanta. Det jag mest har funderingar om är vad som är att rekommendera gällande sökaren (prisma, elektronisk, spegel) och hur en bildstabilisator ibyggd i kameran/objektivet påverkar?
Just sökaren är imho en av de viktigaste sakerna med en kamera. Pentaprismasökare är överlägset bäst. Sådan finner man i t ex Nikon D90 och Canon 60D, men inte i billigare modeller som 550D.

Bildstabilisator är mycket användbar, och inte bara vid långa brännvidder och långa slutartider, som vissa brukar påstå. Sitter bildstabilisatorn i objektivet (som hos Nikon och Canon) blir även det man ser i sökaren stabiliserat, vilket innebär att det t ex är lättare att sätta skärpan rätt.

Vid väldigt korta slutartider kan antiskakfunktionen t.o.m. införa skakoskärpa (som egentligen inte existerar) varför denna funktion kan vara lämplig att stänga av.
Hur går det till?
 

Antiskakkorrektionen i objektivet möjliggörs av motrörelse hos optisk del i objektivet, vilket förskjuter registrerad bild i motsatt riktning mot rörelsen. Om slutartiden är väldigt kort (kortare än 1/500s) rekommenderar Nikon att vr stängs av. Jag har för mig att detta beror på att de mekaniska rörelserna inte riktigt hänger med vid kortare slutartider vilket kan ge felaktig korrigering. I en förklaring jag läst har de blandat in sk. Nykvistfrekvensen, ett begrepp som används vid signalsampling. Men jag vill inte gå in på detta eftersom jag inte riktigt är med på detta resonemang…
 
Jag använder själv Nikon 16-85/3.5-5.6 vr. Detta är dx optik och är därmed inte lämplig att användas med fx kamerahus (pga crop). Denna ger väldigt bra bildkvalité vid samtliga brännvidder förutsatt att man inte behöver mer ljusstark optik för att stoppa rörelse. Enda egentliga svagheten hos objektivet, förutom ljusstyrkan, är vid 16mm och 85mm då bildkvalitén enligt tester jag läst inte längre skall vara exceptionellt bra utan endast riktigt bra (kommer inte ihåg exakt vad de syftade på, men jag antar att detta berodde på att barrel distorsion blir ganska moderat vid 16mm och att viss diffraktion ökar omkring 85mm). VR hos objektivet är mycket effektiv och tillåter längre slutartider, vilket gör att den även funkar vid sämre ljusförhållanden.
 
En bra zoom är lika bra som en fast. Det du kan förlora är ljusstyrka.
Du kommer att få betala mer än 2-3000kr för bra objektiv.
En bra start är Sigmas eller Tamrons 2,8 normalzoomar.
Du som är ung och oförstörd kan även kolla Pentaxhusen i din länk fanns K-7:an, ett par tusen mer än dina andra alternativ. En del kommer att hävda att den har mycket sämre bildkvalitet (läs brusprestanda) än dina andra alternativ men känn på den, mycket kamera för pengarna. Pentax K-r är också en bra kamera med bildkvalitet fullt i klass med övriga märken.
Stabilisering är bra, om den sitter i huset eller objektivet kan väl kvitta så länge det fungerar.

Micke.
 
Antiskakkorrektionen i objektivet möjliggörs av motrörelse hos optisk del i objektivet, vilket förskjuter registrerad bild i motsatt riktning mot rörelsen. Om slutartiden är väldigt kort (kortare än 1/500s) rekommenderar Nikon att vr stängs av. Jag har för mig att detta beror på att de mekaniska rörelserna inte riktigt hänger med vid kortare slutartider vilket kan ge felaktig korrigering. I en förklaring jag läst har de blandat in sk. Nykvistfrekvensen, ett begrepp som används vid signalsampling. Men jag vill inte gå in på detta eftersom jag inte riktigt är med på detta resonemang…

Inte för att det har med saken att göra, men VR bryr sig ju inte om slutartiden. Den motverkar ju en rörelse som påbörjats innan slutaren öppnats och fortsätter efter att den stängts. Däremot är det ju inte nödvändigt att ha på, och det drar rätt mycket ström så det är ju inte fel att stänga av heller.
 
...jag har funderat på antingen Canon EOS 500/550 eller en Nikon D90 från begagnat marknaden, ...det skulle vara väldigt skönt att nästan uteslutande använda ett objektiv.

Smart att tänka beg, ger bättre valuta för dina pengar.

För 5000kr får du EOS 450D + Tamron 17-50/2.8. Räcker långt!
För 6000kr får du EOS 40D + Tamron 17-50/2.8. Snabbare och rejälare hus.
För 7000kr får du Nikon D90 + AF-S DX 35/1.8. Bästa systemet för bra bilder även i nästan mörker.
För 8000kr får du Nikon D90+ Tamron 17-50/2.8. Mellan 450D och 40D i storlek och hastighet, lite bättre bilder i svagt ljus och höga ISO-tal.

Du behöver inte bränna mer stålar än såhär för att uppnå det du söker. Tror jag.
 
Det var ett tag sedan jag läste om detta så jag kommer inte ihåg exakt var jag hittat informationen. Men jag fann i alla fall nedanstående länk. Har inte läst denna ännu med det verkar stå samma saker jag läst tidigare...

http://www.bythom.com/nikon-vr.htm
Okej, jag fattade ditt inlägg som att det skulle finnas en rekommendation från Nikon, vilket jag tyckte var intressant.

Att bloggare och forumskribenter spekulerar om hur olika saker kanske fungerar kan vara underhållande att läsa, men inte alltid värt att ta fasta på.
 
Okej, jag fattade ditt inlägg som att det skulle finnas en rekommendation från Nikon, vilket jag tyckte var intressant.

Att bloggare och forumskribenter spekulerar om hur olika saker kanske fungerar kan vara underhållande att läsa, men inte alltid värt att ta fasta på.

Du har helt rätt! Och det är sunt att ta det som skrivs på nätet med en nypa salt, eller åtminstone vara kritisk till det som skrivs...

Kolla s.58 och s. 59
http://www.fileden.com/files/2010/3/11/2790285//D3S_TechnicalGuide_En.pdf

Står kanske inte att vr skulle införa rörelseoskärpa, men för slutartider på 1/500s rekommenderas att vr stängs av.
 
Står kanske inte att vr skulle införa rörelseoskärpa, men för slutartider på 1/500s rekommenderas att vr stängs av.
Ja, Nikon menar att VR vid korta slutartider kan medföra något färre bps, men säger inget om att det skulle påverka bildkvalitén.

För övrigt är "korta slutartider" ett väldigt relativt begrepp. "1/500 eller snabbare" nämns, men handhåller man t ex 400 mm på en cropkamera så vill man gärna ha VR även på den slutartiden.

Edit: Då kan man kanske anse denna fråga utredd och återgå till ämnet? ;-)
 
Smart att tänka beg, ger bättre valuta för dina pengar.

För 5000kr får du EOS 450D + Tamron 17-50/2.8. Räcker långt!
För 6000kr får du EOS 40D + Tamron 17-50/2.8. Snabbare och rejälare hus.
För 7000kr får du Nikon D90 + AF-S DX 35/1.8. Bästa systemet för bra bilder även i nästan mörker.
För 8000kr får du Nikon D90+ Tamron 17-50/2.8. Mellan 450D och 40D i storlek och hastighet, lite bättre bilder i svagt ljus och höga ISO-tal.

Du behöver inte bränna mer stålar än såhär för att uppnå det du söker. Tror jag.


Nu har jag fått många bra svar. Det lutar mer och mer åt en D90, men ska fara och känna på en nu i början av veckan.

Det jag är mest osäker på är om jag ska köra på ett bra zoomobjektiv eller ett par fasta med bättre möjligheter i ljussvaga miljöer. Ska fundera lite på det och testa i butik något objektiv med 1,8 bländaröppning respektive 2,8 och se hur bra 2,8 klarar sig i svagt ljus.
 
Jag har kollat på mellanringar med. Är det något särskilt man bör passa sig för eller tänka på ifall man ska använda dem?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar