Annons

Ny systemkamera för foton med rörelse

Produkter
(logga in för att koppla)

Weeka

Avslutat medlemskap
Tror jag lägger mitt inlägg rätt - annars ber jag om ursäkt är ny på denna sida :)

Jag ska nu äntligen uppgradera mig till en ny systemkamera då min sambo är så underbar och ger mig en för ca 5000kr i 25 års present. Just nu fotar jag med en Canon Eos450D med x antal år på nacken och det är dags för ny. Jag kollar på en Canon Eos700D men är osäker på om jag kanske ska överväga att gå över till Nikon men de vet jag inte lika mycket om dess modeller. Min fråga och undran är om denna kan lämpa för att fotografera hästar i.rörelse främst men också porträtt? Jag äger "bara" ett standard objektiv 18mm-55mm canon och ett tamron 18mm-270mm så vill gärna kunna nyttja det senaste men tänkte då också investera i ett nytt, inte för dyrt, lämpligt objektiv.

Jätte tacksam för svar och hjälp :)
 
Nej stanna du med Canon, de gör Canonbra kameror.
Vill du filma med AF, så bör du välja Canon 70D.
TIll hästfoto i ridhus så är ett 50/1,8 ljusstarkt o mycket bra OCH billigast men det förutsätter nästan att du kan stå i manegen.

Vill du ha mer tele så ökar priset...
Andra förslag:
85/1,8 135/2 70-200/2,8

Är du intresserad av macro så kan ett kort macrotele vara ett bra alternativ.
Tex Tamrons 90/2,8
 
Nej stanna du med Canon, de gör Canonbra kameror.
Vill du filma med AF, så bör du välja Canon 70D.
TIll hästfoto i ridhus så är ett 50/1,8 ljusstarkt o mycket bra OCH billigast men det förutsätter nästan att du kan stå i manegen.

Vill du ha mer tele så ökar priset...
Andra förslag:
85/1,8 135/2 70-200/2,8

Är du intresserad av macro så kan ett kort macrotele vara ett bra alternativ.
Tex Tamrons 90/2,8

Man kan ju rekommendera lite vadsomhelst men ovanstående är väl inte ett generellt bra val för "hästar i rörelse"? Står inget om film eller om det är bra med ljus eller inte. 70d är ju inte direkt billig heller, vad är det för total budget som gäller? Snabb AF och skärpa tror jag på och jag hade börjat med objektivet, sen låter väl 700d som ett ok hus (har inte testat det själv).

För utomhusbruk är väl till exempel ett Canon EF 70-200 f4 ett bra val, väldigt mycket objektiv för pengarna. Vet inte riktigt hur mörkt det är i ett ridhus men det funkar säkert hyggligt där också.

Vad hade du tänkt att allt skulle få kosta totalt? Lägg inte alla pengar på huset, bra optik är minst lika viktigt. Tror du att du kommer fota mest inomhus eller utomhus? Vill du filma?
 
Tror jag lägger mitt inlägg rätt - annars ber jag om ursäkt är ny på denna sida :)

Jag ska nu äntligen uppgradera mig till en ny systemkamera då min sambo är så underbar och ger mig en för ca 5000kr i 25 års present. Just nu fotar jag med en Canon Eos450D med x antal år på nacken och det är dags för ny. Jag kollar på en Canon Eos700D men är osäker på om jag kanske ska överväga att gå över till Nikon men de vet jag inte lika mycket om dess modeller. Min fråga och undran är om denna kan lämpa för att fotografera hästar i.rörelse främst men också porträtt? Jag äger "bara" ett standard objektiv 18mm-55mm canon och ett tamron 18mm-270mm så vill gärna kunna nyttja det senaste men tänkte då också investera i ett nytt, inte för dyrt, lämpligt objektiv.

Jätte tacksam för svar och hjälp :)


Helt rätt forum :)

Jag fotograferar sedan många år mycket sport och action av olika slag och jag skulle nog hålla med Anton: Med en budget på 5000 kronor får du nog ut mycket mer av att lägga det på objektiv är på en ny kamera.

Eos 450D är kanske ingen superkamera för rörliga motiv, men långt ifrån dålig heller. Både 18-55 och 18-270 har en del nackdelar för i synnerhet hästbilder och i viss mån för porträtt.

Tips:
- EF 50/1,8 kostar en tusenlapp och är ett utmärkt porträttbjektiv på en Eos 450D.
- Både EF 85/1,8 och EF 100/2,0 ryms inom din budget och är dels mycket bra porträttobjektiv och är dessutom tillräckligt mycket teleobjektiv för att kunna vara trevliga för hästfoto
- Ett aningen för dyrt alternativ för din budget, men ruskigt bra för både porträtt och sport är EF 70-200/4L

Alla objektiven ovan har fördelen att kunna ge snygg oskarp bakgrund för porträtt och funkar beroende på avstånd ok (85/1,8, 100/2,0) eller bra (70-200/4) för hästfoto.

Så länge du fotograferar hästar ute i dagsljus kan du också klara dig bra med en EF 70-300/4-5,6 IS, den ger ju mer räckvidd än 70-200 (300 mm mot 200 mm) men släpper i gengäld in mindre ljus (f5,6 mot f4) vilket gör att den funkar lite sisådär inomhus. Skall du ofta fotografera inne i mörka hästhus så har 85/1,8 och 100/2,0 en stor fördel genom att de är ännu mer ljusstarka (stora maxbländare).
 
Vad hade du tänkt att allt skulle få kosta totalt? Lägg inte alla pengar på huset, bra optik är minst lika viktigt. Tror du att du kommer fota mest inomhus eller utomhus? Vill du filma?
Du har rätt Jakob.
Jag borde ställt frågor, som du gjort, innan jag gav några svar.

O tanken att lägga alltihop på objektiv istället är troligtvis klokaste valet.
50/1, 8 funkar ypperligt för att plåta hästar. Men det beror oxå på fotografens möjligheter att gå närmare.
 
Min totala budget ligger runt ca 7000-8000kr i dagsläget.
Anledningen till att jag vill ha något nytt hus som är en uppgradering är att jag upplever att mitt nuvarande strular och inte funkar till 100% men jag skulle kunna tänka mig att lägga pengarna på objektiven och tillbehör för att få de bättre såklart. Vill mest optimera mina möjligheter till bra bilder med bra ljus och fin skärpa.

Jag har mitt tamron på öppet köp fortfarande då jag ville egentligen ha ett för resor/sport/rörelser ett lite allround objektiv så har testat på det, men jag upplever det objektivet lite tråkigt då har jag visserligen bara använt det under 2h tid men gillar inte resultatet med skärpa eller hur det var att fota med. Så funderar på att lämna tillbaka det och köra på något annat då det ändå låg på ca 3500kr vill jag ha något jag är nöjd med och kommer använda fullt ut.

Innan hade jag ett sigma som jag trivdes bra med ett 55-270 men det slutade funka, det är något fel med kopplingen mellan kamerahuset och objektivet.

Jag fotar allra mest utomhus, det händer att jag tar med mig min utrustning till ridhusen men det är inte lika roligt iom att jag inte haft utrustningen att få bra ljus där inne men min fokus ligger mest på utomhus när det kommer till hästeriet så att säga.

Att kunna filma är väl en fördel men jag vill ha min utrustning främst för att fotografera för det är det jag har intresset i så filmning är egentligen inte relevant på kameran bara en bonus.
 
Min totala budget ligger runt ca 7000-8000kr i dagsläget.
Anledningen till att jag vill ha något nytt hus som är en uppgradering är att jag upplever att mitt nuvarande strular och inte funkar till 100% men jag skulle kunna tänka mig att lägga pengarna på objektiven och tillbehör för att få de bättre såklart. Vill mest optimera mina möjligheter till bra bilder med bra ljus och fin skärpa.

Jag har mitt tamron på öppet köp fortfarande då jag ville egentligen ha ett för resor/sport/rörelser ett lite allround objektiv så har testat på det, men jag upplever det objektivet lite tråkigt då har jag visserligen bara använt det under 2h tid men gillar inte resultatet med skärpa eller hur det var att fota med. Så funderar på att lämna tillbaka det och köra på något annat då det ändå låg på ca 3500kr vill jag ha något jag är nöjd med och kommer använda fullt ut.

Om jag hade varit du hade jag lämnat tillbaka Tamron för att mer eller mindre byta rakt av till ett Canon 70-200L f4 (begagnat pris). Vilket hus du vill ha är jag kanske inte helt rätt man att svara på. Du får ju en begagnad 7d för 4000-5000 kr till exempel men den har ju några år på nacken. Trots allt nyare och bättre än vad du har nu, bra serietagning och autofokus. Annars finns ett gäng Canon-modeller som troligen har en bättre sensor än din nuvarande och många av dem finns att hitta väldigt billigt begagnat, sen varierar ju kamerorna övriga funktioner sinsemellan.
 
Fast 70-200/4 utan IS ligger väl runt 3500-4000 begagnade. O det funkar inom budget.

Helt rätt, och jag kan verkligen rekommendera trådskaparen att titta på begagnade objektiv. Dels är de billigare i inköp, men faktiskt på ett sätt också tryggare att köpa, i synnerhet när man köper ett omtyckt och populärt objektiv som en 70-200/4 - skulle du ångra dig efter några månader eller ett år kan du sälja det med en minimal förlust och därmed har du i praktiken hyrt ett objektiv extremt billigt.
 
Om jag hade varit du hade jag lämnat tillbaka Tamron för att mer eller mindre byta rakt av till ett Canon 70-200L f4 (begagnat pris). Vilket hus du vill ha är jag kanske inte helt rätt man att svara på.
Om man nu skaffar ett beg. 70-200 så kanske man är nöjd där o då måste man ju inte byta hus.
O räckte det inte så kan man byta hus senare, julklapp eller nåt...
 
Om man nu skaffar ett beg. 70-200 så kanske man är nöjd där o då måste man ju inte byta hus.
O räckte det inte så kan man byta hus senare, julklapp eller nåt...

Ja självklart. Börja med objektivet och se om det ger ett tillräckligt lyft. Lät dock som att TS tyckte att kameran strulade och inte fungerade 100 %, då kan det ju vara nästa steg.
 
Min totala budget ligger runt ca 7000-8000kr i dagsläget.
Anledningen till att jag vill ha något nytt hus som är en uppgradering är att jag upplever att mitt nuvarande strular och inte funkar till 100% men jag skulle kunna tänka mig att lägga pengarna på objektiven och tillbehör för att få de bättre såklart. Vill mest optimera mina möjligheter till bra bilder med bra ljus och fin skärpa.

Aha. Då kan en ny kamera vara en bra idé. Men du kanske kan börja med ett billigt och/eller begagnat objektiv och se om det fungerar bättre eller lika dåligt då?

Jag har mitt tamron på öppet köp fortfarande då jag ville egentligen ha ett för resor/sport/rörelser ett lite allround objektiv så har testat på det, men jag upplever det objektivet lite tråkigt då har jag visserligen bara använt det under 2h tid men gillar inte resultatet med skärpa eller hur det var att fota med. Så funderar på att lämna tillbaka det och köra på något annat då det ändå låg på ca 3500kr vill jag ha något jag är nöjd med och kommer använda fullt ut.

Superzoomar är bekväma under resor, men precis som du upptäckt ofta också ganska tråkiga objektiv. Det är som man brukar säga om universialverktyg: Kan allt, men inte speciellt bra till något ...

Man kan säga att fasta objektiv som 50/1,8, 85/1,8 eller 100/2,0 fungerar tvärtom: De är lite mer begränsade i vad de gör (man kan inte zooma), men det som de gör, det gör de väldigt bra.

Jag fotar allra mest utomhus, det händer att jag tar med mig min utrustning till ridhusen men det är inte lika roligt iom att jag inte haft utrustningen att få bra ljus där inne men min fokus ligger mest på utomhus när det kommer till hästeriet så att säga.

Att kunna filma är väl en fördel men jag vill ha min utrustning främst för att fotografera för det är det jag har intresset i så filmning är egentligen inte relevant på kameran bara en bonus.

Ett förslag kan vara en begagnad Eos 600D (dvs lite nyare än din, går att hitta för 3500 kronor) och en begagnad 70-200/4L, då har du ett granska bra paket för både porträtt och hästbilder. Jag kan även varmt rekommendera en 50/1,8, ett sådant objektiv har man alltid glädje av och det är väldigt billigt.
 
Jag var runt på några ställen igår och kollade lite mer på utbudet och priserna i butiker, men har ett ställe jag ska besöka inne i Linköping idag som kan ha lite mer om jag förstått det rätt.
Jag letade efter Canon 70-200L f4 både nytt eller begagnat och det fanns inte inne någonstans där jag kollade men därför ska jag till en kille inne i Linköping som har någon affär tydligen där det kan finnas begagnat eller nytt om jag har tur, efter att ha läst vad ni rekommenderar och försökt göra lite mer research så lutar det mot att jag kommer köpa mig ett sådant objektiv, det skulle nog passa mig bra.

Ska även meddela att jag lämnade tillbaka mitt tamron!
De pengarna vill jag hellre lägga på "rätt" utrustning känner jag med facit i hand :)

Men jag har också fått lite mer pengar till min budget då min kära familj gärna ville sponsra mitt brinnande intresse så då funderar jag på om jag ska lägga pengar på ett nytt hus med utöver det objektivet för att mitt ändå inte är 100% samarbetsvilligt. Igår stod mitt val mellan Canon Eos70D eller Canon Eos700D och jag måste säga att jag lockas betydligt mer av 70D även om den är snäppet dyrare men min fråga är då om det är värt att gå upp dem tusenlapparna eller om det är mycket som skiljer eller ej?
 
Att köpa begagnat i butik är normalt rätt dyrt.
Kolla annonserna här på FS OCH på blocket. Kolla med prisjakt. Kolla tradera.
 
Tänkte jag skulle meddela vad jag valde :) jag hade lite extra tur med allt så köpte en 70D och är super nöjd! Hittade också 70-200 begagnat så det kommer i veckan, är väldigt lyrisk. Fotade med kameran på hopptävlingar helgen som var med härligt resltat och många nöjda tjejer som fick bilder.

Var även på NIHS och pratade med en duktig fotograf där, fått mycket inspiration.

Tack för alla tips!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.