Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny systemare

Produkter
(logga in för att koppla)

Galliano

Medlem
Jaha, då dömde verkstaden ut min d50. Tyckte inte att jag skulle lägga pengar på att laga den.

Då är frågan vad man ska satsa på?

Jag är periodfotograf... Jag är emellanåt ute med kompisar och fotar för fotandes egna skull men tiden räcker inte riktigt till, jag är inte särskilt talangfull, fotar daglig foto med mobilen men vid en del högtider och så blir det systemkameran som får hänga med. Jag har ett par tre objektiv till Nikon, så det blir det nog....

Är inte avig till begagnat...

Köpråd tas tacksamt emot!

En beggad D90 kostar inte mycket o lär ta dig långt. O så en 35mm f1.8G på den om du inte redan har en. :)

Jaha, då dömde verkstaden ut min d50. Tyckte inte att jag skulle lägga pengar på att laga den.

Då är frågan vad man ska satsa på?

Jag är periodfotograf... Jag är emellanåt ute med kompisar och fotar för fotandes egna skull men tiden räcker inte riktigt till, jag är inte särskilt talangfull, fotar daglig foto med mobilen men vid en del högtider och så blir det systemkameran som får hänga med. Jag har ett par tre objektiv till Nikon, så det blir det nog....

Är inte avig till begagnat...

Köpråd tas tacksamt emot!

Vill du köra på autolägen men ha möjlighet att styra när du känner för det: Nikon 3xxx eller Nikon 5xxx.

Vill du ha mer kontroll är D90 som redan nämnts ett väldigt bra förslag och ännu litet dyrare D7000. Även de kan köras på helautomatik så klart.

Sedan är det "bara" att stega sig uppåt i listan om du har fet plånbok ;o)

/Frode

Stämmer det att Nikon 3xxx och 5xxx kräver att jag skaffar nya gluggar... För inte har jag af-s (?!) på mina objektiv idag....?

Isåfall är det väl d90 som gäller...?!

Stämmer det att Nikon 3xxx och 5xxx kräver att jag skaffar nya gluggar... För inte har jag af-s (?!) på mina objektiv idag....?

Isåfall är det väl d90 som gäller...?!

Ja det stämmer. Men jag skulle satsa på D90 oavsett. Med undantag för sensorn så är D3xxx och D5xxx en nergradering för dig. D90-huset är betydligt mer likt ditt gamla hus.

Jo, det är nog så... Visade sig att ett av mina två objektiv var af-s och ett utan.

Lutar nog åt d90 - men kanske att det blir en beggad...

Jag är fortfarande lite syrak att min d50 inte är affär att laga... Den är bara 6år gammal och rätt fin i skick... Plötsligt tar den bara svarta bilder... (jo, jag HAR tagit bort linsskyddet...)

Köp en begagnad D50 då, det är garanterat billigare än att ens lossa på skruvarna på en trasig.

Annars håller jag med om D90, det är en fin modell! Den finns dock bara som begagnad, den är ersatt av D7000 sedan länge.

Jag såg att Scandinavian Photo har nya D90 i lager, så vill du ha en lite gammal men ändå bra konstruktion med nygaranti så finns möjligheten

Ja, jag har sett att det finns en del nya D90 och det är ett alternativ, även om det är i överkant av min budget...

Däremot har jag sett att det finns en del D300 och D200 ute för ungefär samma pengar som en beggad D90.. Är det en väg att gå? Att få en äldre kamera av högre klass? Eller har utvecklingen sprungit ifrån de kamerorna? (Jag tänker att de är ungefär jämgamla med min D50... )

Däremot har jag sett att det finns en del D300 och D200 ute för ungefär samma pengar som en beggad D90.. Är det en väg att gå? Att få en äldre kamera av högre klass? Eller har utvecklingen sprungit ifrån de kamerorna? (Jag tänker att de är ungefär jämgamla med min D50... )

Du vill nog inte ha en D200, eftersom D90 ger dig en märkbart bättre sensor. Möjligen D300 då, men även den är snäppet sämre än D90 när det kommer till bildkvalitet. Om det nu betyder så mycket. Både D200 och D300 har ju andra fördelar.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar