Annons

Ny system

Produkter
(logga in för att koppla)
Martin-B skrev:
Kan bara hålla med dig, reglagen är hur bra som helst. Låter som om Henrik läst för mycket trams skrivet av Canon/Nikon fanboys. Att iso och vitbalans inte har dedikerade knappar är också skit snack rent ut sagt, undrar hur mycket testaren fick i betalt när han skrev detta.

Henrik, istället för att bli lurad av någon C/N sponsrad recensent, gå ut till affären och känn på den istället och kom tillbaka sedan. Att sedan jämföra priser mellan 16-45mm och 18-70 är ingen bra idé. Bättre objektiv är dyrare, som alltid.

Du ger upp Vädertätning, Anti-skak på alla objektiv producerade av Pentax sedan 50-60talet, billigare objektiv m.m för vad? Att någon annan föredrar knapparna på sin Canon som han haft i 20 år?
Så det är bättre att lyssna på en Pentax fanboy?

Martin Blogg - Det är ju knappt att jag orkar kommentera ditt inlägg... Men för att försvara mig lite -> Givetvis har jag varit och klämt,känt och testat både K10d och D80an hos Lunds fotohandlare inte bara en eller två gånger utan så många gånger att jag nästan skäms för att gå dit igen.. Jag(observera JAG) tycker att nikon känns skönare och har en mer gedigen finnish. Visst kan 16-45an vara snäppet bättre men knappast 2000kr då det bara kostar 3-400kr mer om man köper objektiven lösa..

Att pentaxen fått 0.25 poäng bättre i en 5 skalig användarbetygbas från DP väger jag knappast tyngre än recensenterna på de tunga tidskrifterna/nätsidornas utlåtande (Observera- detta är vad JAG tycker).

"Henrik, istället för att bli lurad av någon C/N sponsrad recensent" Ja, alla recensenter på dessa i sin branch stora aktörer är sponsrade och ger Nikon och Canon oförtjänad god kritik. hmmm vill ju inte ens tro att du köper de..

Vädertätningen och skakreduceringen är givitvis mycket fina egenskapar. Men jag gjorde min övervägning baserat på vad JAG har för användningsområde,tror t ex inte jag kommer sakna pentaxobjektiven från 50talet medans jag säkerligen kommer handla en hel del begagnade gluggar och tillbehör..

Tror det är tuffare för D80 att få bra kritik då den ofta jämförs med sina storebröder i nikonfamiljen.

Filip Nyström - Jag är helt övertygad om att du kommer bli hur nöjd som helst med Pentaxen då det är en grymt fin kamera.. Jag tror ingen kan övertyga någon annan att köpa den ena eller den andra - blir att man går på den extra lilla känslan på slutet (extremt individuellt) ville bara med mitt långa inlägg tidigare berätta hur jkag kom fram till mitt beslut.

Lycka till med kameran och hoppas du kommer trivas

bigsmooth skrev:

Att pentaxen fått 0.25 poäng bättre i en 5 skalig användarbetygbas från DP väger jag knappast tyngre än recensenterna på de tunga tidskrifterna/nätsidornas utlåtande (Observera- detta är vad JAG tycker).

Det tycker jag nog det kan göra eftersom de representerar flera hundra personers tyckande och de recentioner du återger två. Det finns gott om resencenter som inte tycker lika så enstaka subjektiva omdömmen behöver inte säga hela sanningen.

Sen håller jag inte med om att bildstabilisering är en sak mest för teleoptik. Det är hur bra som helst i dåligt ljus även på kortare brännvidder (Canon 17-55 IS)

Tätningen eller ej man jag har öppnat min otätatde kamera två gånger för rengöring på tre år men då vistas jag i rätt ofta smutsiga miljöer.

Senast ändrad:
Martin-B skrev:
Låter som om Henrik läst för mycket trams skrivet av Canon/Nikon fanboys.

Lågt

Att iso och vitbalans inte har dedikerade knappar är också skit snack rent ut sagt,

Ännu lägre

undrar hur mycket testaren fick i betalt när han skrev detta.

Lägre än Glocalnet

Henrik, istället för att bli lurad av någon C/N sponsrad recensent,

Pinsamt

Att någon annan föredrar knapparna på sin Canon som han haft i 20 år?

Såja, så fick Canon sig en känga också

Smartson är ett oberoende testcenter som samlar in tester från hela världen, och sedan presenterar materialet. De använder sig även utav testpaneler, som består av allt från vanliga människor till entusiaster/proffs.

Hälsningar

Adam

papi skrev:
Det tycker jag nog det kan göra eftersom de representerar flera hundra personers tyckande och de recentioner du återger två. Det finns gott om resencenter som inte tycker lika så enstaka subjektiva omdömmen behöver inte säga hela sanningen.

Sen håller jag inte med om att bildstabilisering är en sak mest för teleoptik. Det är hur bra som helst i dåligt ljus även på kortare brännvidder (Canon 17-55 IS)

Tätningen eller ej man jag har öppnat min otätatde kamera två gånger för rengöring på tre år men då vistas jag i rätt ofta smutsiga miljöer.
Det är inte riktigt säkert. Har sett folk ge en kamera bara ettor på allt utan motivering. Det är uppenbart barnsligt sabotage. 0.25 är för lite för att bedömma en kamera. Däremot ger det väldigt mycket om man läser vad folk skriver om kamerorna. Framför allt vad folk anser vara dåligt och negativt.

Re: Re: Re: Re: Re: Ny system

Martin-B skrev:
När jag valde kamera stod valet mellan D80 & K10D, jag tittade bland annat på kenrockwell.com som är en känd Nikon fotograf. Även han säger att
D80s exponeringar inte är konsistent och han använder inte kameran överhuvudtaget.

Jag kommer inte ihåg nu hur D80n hanterar exponeringskompensation, men på K10D behöver jag inte ta ögat från sökaren och hela proceduren tar runt en sekund. Är det nu så att man sitter i ett gömsle och väntar på fåglar, hur svårt kan det vara att ta en test bild innan någon fågel är i syne för att förvisa sig om att exponeringen är korrekt?

Även Nikonians har rätt mycket åsikter om Mr Rockwell.

Nej du behöver inte ta bort ögat.

Och jag och många andra med mig är alldeles saliga över hur bra exponeringen fungerar på D80.

Och det är just exponeringen som D80 fått bra kritik för i riktiga tidningstester, allt från Tidningen Foto till glätjetidningen DigitalFoto för Alla.

Phil Askey skriver under "PROS" om D80:
Reliable, sophisticated, if sometimes a little conservative matrix metering system.

Han tycker t.o.m att exponeringen är lite konservativ, inte som de andra självutnänmda förståsigpåarna bland forumen.

Men jag har förstått att du gillar din Pentax - men jag gillar min/a Nikon.

Hälsningar

Adam

Optik

Tror herrarna blir nöjda med både Nikon D80 och Pentax K10D. Jag har Samsungs variant av 50-200:an till min ist*d. Bra och prisvärt. En dryg tusenlapp billigare än Pentax, och det är vad jag förstår samma objektiv. Cyberphoto beräknar att det kommer in v28.
När det gäller 16-45:an så kan jag bara rekommendera den. Klockren, ska ge bäst bilder på bländare 8. Speciellt de 2 extra millimetrarna på vidvinkelsidan är guld värda.

ANNONS