Annons

Ny system

Produkter
(logga in för att koppla)

Flipflip

Medlem
Hej
Jag har använt en ganska gammal kompaktkamera hela mitt fotoliv. Nu är det dags att köpa en system äntligen, men jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Min budget hade jag tänkt på ungefär 6-10 000.

Jag fotar mest porträtt och personer nuförtiden men skulle även vilja kunna utveckla mig i andra ämnen som till exempel konsertfotografering. Vad jag verkligen är ute efter är en kamera att verkligen kunna utveckla mig med.

Eftersom jag inte direkt har pluggat foto eller liknande, utom praktik hos en fotograf och lite assistenjobb hit och dit, så vet jag inte säkert vad jag ska kolla efter. Ska jag välja Nikon eller Cannon? Som jag förstått det blir Cannon billigare i längden för att tillbehör med mera ligger på lägre priser, men jag kanske har fel? Ge mig tips på kameror eller startpaket som kan vara bra att börja med.

Tack på förhand / Filip Nyström

Om du inte redan gjort det så är mitt förslag att titta på K10D eller Samsungs motsvarande kamera GX10, en kamera man verkligen kan utvecklas med.För porträtt kan det vara bra att komplettera kitzommen med en 50mm glugg.

Konsertfoto och porträtt?

Lätt beggat Canon 350D eller Nikon D70/D50 kamerahus med 35/2 och 85/1.8 objektiv. Komplettera senare med Sigmas 10-20 vidvinkel för roliga porträtt och brutal vidvinkel eller ett 180/200 2.8 fast tele för "mer" porträtt.

Jag lutar lite åt nikon/canon eftersom de e lättare att hitta begagnade tillbehör osv i framtiden. Jag funderar just nu på att antingen köpa en billig 350d och extra objektiv till, eller satsa på ett lite dyrare kamerahus.. kan inte riktigt bestämma mig för vad som är smartast. Är skillnaderna mellan 350d och 400d värda priset? Ja har hört att de inte är så stora förändringar. Jag är inte så bra på objektiv och sånt än, men jag är jätteglad för era tips.

Innan du säger något mer, åk till närmaste photobutik och känn på dom! Jag funderade också över 400d innan jag kände på den..höll på att få kramp(kändes så iaf). Om du nu väljer att satsa på ett dyrt hus, ska det vara mellan nikon D80 eller Pentax K10D. D80 är mycket skön att hålla i, fast K10D är ännu skönare(detta är iofs individuellt, men mina kamrater håller med!).

Du kan inte välja "fel" mellan dessa två, båda är riktigt bra kameror. Dock K10D är den som är mest prisvärd, den är väder skyddad(kan stå i regn och fota), inbyggd anti-skak(motverkar suddiga bilder på långa slutartider, behöver inte använda stativ i lika hög utsträckning), automatisk damm borttagning(ser till att inge damm/pollen etc fastnar på sensorn inne i kameran) etc är några höjdpunkter. D80 har inget utav dessa. För mig var anti-skak en viktig anledning till att jag valde K10D, optiken blir mycket billigare i längden, eftersom du slipper betala för anti-skak i varje objektiv(de som har det, alla har det inte) som med C/N.

Att hitta objektiv till K10D ska inte heller vara några problem, Pentax kommer de närmaste månaderna komma ut med en hel drös med nya objektiv.Om du är som jag och inte har högar med pengar som ligger och kanske köper ett objektiv i halvåret kommer det inte vara några problem alls. Begagnat marknaden är inte lika stor som C/N, men Pentax har funnits sedan urminnes tider med gluggar av mycket hög kvalité, alla dessa objektiv får dessutom anti-skak, vilket begagnade C/N antagligen inte kommer ha om de har några år på nacken.

Det du går miste om med K10D är "scen program", dessa är till endast för nybörjare och kan vara en hjälp ibörjan. Med K10D "tvingas" du lära dig fotografera ordentligt från början(den har dock precis som D80 ett helt automatiskt läge också). K10D är dessutom lite billigare än D80(helt galet enligt mig, det är bara att tacka och ta emot =)).

Valet är ditt! men innan du funderar något mer, åk in till t ex scandinavian photo och känn på både D80 och K10D, och för all del 400D och se vilken som känns bäst.

Ja som Martin säger så ta o åk in till Scandinavianphoto o kläm. Ingen kan väl säga ngt annat än att framförallt Pentax K10D samt Nikon D80 är riktigt bra modeller med större fördelar än en EOS 400D. Till en 400D får du lägga på 1300 kr för ett bAtterigrepp då blir kamerorna mer jämlika ergonomiskt.

Dock så tycker jag att Canon har bättre objetiv utbud. Ta tex en 50 1.4 som jag tycker passar bra på en 1.6 kamera, visst är den bra mycket billigare hos Pentax o ngt hos Nikon men de håller inte riktigt måttet.

har typ nästan nästan nästan bestämt mig för pentaxen nu (efter mycket sökande och tittande). De verkar vara en väldigt bra kamera och en av de saker som gjorde att ja gillade min gamla kompakt bättre än andra kameror var att jag kan vara så manuell med den, vilket jag kan vara ännu mer med den här. Plus lite andra anledningar.

Nu skulle jag vilja ha lite tips på objektiv inför framtiden. Ingenting för dyrt eller så men jag kan liksom inte någonting om objektiv så det vore kul med lite tips. Jag vill då främst ha ett till porträtt och har kollat på ett 50mm: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=20817 som verkar bra och inte överdrivet dyrt. Tips och tankar?

Sedan vill jag också ha ett objektiv för att kunna fota konserter och liknande med, men vet inte riktigt vad jag ska kolla efter.. Måste klara rätt mörka förhållanden och så, mer vet ja inte riktigt.

eller e de bättre me ett kort teleobjektiv för porträtt (läste de nånstans, som sagt ja e väldigt ny på objektiv)

Flipflip skrev:
eller e de bättre me ett kort teleobjektiv för porträtt (läste de nånstans, som sagt ja e väldigt ny på objektiv)

Först vill jag gratulera till ett mycket bra val av kamera(Pentaxen)! Objektivet du länkade är perfekt till porträtt, fundera inte mer över det. Vad det gäller konserter beror det lite på hur långt ifrån du kommer stå. Är det väldigt nära kan du lika gärna använda ditt 50mm som är väldigt ljusstarkt. Annars lutar det nog mot ett teleobjektiv. Antingen Pentax egna 50-200mm eller Sigmas 70-300mm, de kostar ungefär lika mycket, lite över 2.000kr.

Ha det så kul med din nya kamera!

Flipflip skrev:
Hej
Ska jag välja Nikon eller Cannon? Som jag förstått det blir Cannon billigare i längden för att tillbehör med mera ligger på lägre priser, men jag kanske har fel?

Tack på förhand / Filip Nyström

Du är inte ensam om att ha dessa tankar som "poppar upp", men det är fel.

Ja, initialt är 400D billigare, men det första du behöver göra för att kunna närma dig D80 är att du måste byta standard optik. 18-55 är inte alls som Nikons 18-135 el 18-70, även Nikons 18-55 är betydligt bättre än Canons dito. Framförallt vid motljus/starka lampor etc.

Kombinera med 50mm 1,8 för 1300kr, så får du en riktigt bra portättglugg för minipengar.

Att sedan D80 är grym på att exponera rätt gör ju inte saken sämre. Spelar ingen roll hur mycket finesser en kamera har om den ändå inte kan exponera tillräckligt bra.

Se även senaste numret av "DigitalFoto för alla" (som är känd Pro-Canon tidning), de testar EOS 30D, Fuju S5 och SIGMA SD14 = kameror >13000kr. D80 blir klart bäst även i det sammanhanget.

Hälsningar

Adam

Re: Re: Ny system

Tyckaren skrev:

Du är inte ensam om att ha dessa tankar som "poppar upp", men det är fel.

Ja, initialt är 400D billigare, men det första du behöver göra för att kunna närma dig D80 är att du måste byta standard optik. 18-55 är inte alls som Nikons 18-135 el 18-70, även Nikons 18-55 är betydligt bättre än Canons dito. Framförallt vid motljus/starka lampor etc.

Kombinera med 50mm 1,8 för 1300kr, så får du en riktigt bra portättglugg för minipengar.

Att sedan D80 är grym på att exponera rätt gör ju inte saken sämre. Spelar ingen roll hur mycket finesser en kamera har om den ändå inte kan exponera tillräckligt bra.

Se även senaste numret av "DigitalFoto för alla" (som är känd Pro-Canon tidning), de testar EOS 30D, Fuju S5 och SIGMA SD14 = kameror >13000kr. D80 blir klart bäst även i det sammanhanget.

Hälsningar

Adam

Du kanske ska titta lite på DPreviews forum och sen komma tillbaka om att D80 exponerar rätt... Exponering är hur som helst fotografens jobb, inte kamerans.

Anledningen till att D80 vann den testen var såklart för att K10D inte var med. K10D, utsedd till bästa expert kamera 2007 av TIPA(redaktörer för över 30 tidningar från 13 länder går ihop varje år och delar ut priser), vann Camera GP i Japan(Japans 7 största tidningar som sköter detta), utsedd till camera of the year i USA etc etc...

Martin-B skrev:
Först vill jag gratulera till ett mycket bra val av kamera(Pentaxen)! Objektivet du länkade är perfekt till porträtt, fundera inte mer över det. Vad det gäller konserter beror det lite på hur långt ifrån du kommer stå. Är det väldigt nära kan du lika gärna använda ditt 50mm som är väldigt ljusstarkt. Annars lutar det nog mot ett teleobjektiv. Antingen Pentax egna 50-200mm eller Sigmas 70-300mm, de kostar ungefär lika mycket, lite över 2.000kr.

Ha det så kul med din nya kamera!

Hehe jo ja hoppas de är ett bra val, ja går nog på de hursomhelst nu. Ja kommer nog köpa 50mm objektivet också. Hade kollat lite på pentax egna 50-200 också, vi får se hur de går me de. Konsertobjektivet ligger lite i framtiden egentligen, men de är kul med tips! Innan dess ska jag nog ändå fixa ett stativ tror jag.

Tack för dina tips

Re: Re: Re: Ny system

Martin-B skrev:
Du kanske ska titta lite på DPreviews forum och sen komma tillbaka om att D80 exponerar rätt... Exponering är hur som helst fotografens jobb, inte kamerans.

Anledningen till att D80 vann den testen var såklart för att K10D inte var med. K10D, utsedd till bästa expert kamera 2007 av TIPA(redaktörer för över 30 tidningar från 13 länder går ihop varje år och delar ut priser), vann Camera GP i Japan(Japans 7 största tidningar som sköter detta), utsedd till camera of the year i USA etc etc...

Gillar att kolla på DPreview faktiskt, gillar också att fota med D80 och framför allt, jämföra med andra kameror som jag har möjlighet att klämma på ganska ofta. I 30 fall av 31 så är D80:s exponering mer exakt med verkligheten än med konkurrenterna.

"Exponering är hur som helst fotografens jobb, inte kamerans."

Åhh nej, inte en till. Om kamerans exponering är duktig så kan jag lägga mer tid på bildens komposition - eller hur? Jag skulle vilja se dig fota fåglar, komponera bilden och samtidigt du dessutom håller på att trixa med exponeringen.
Du kan ju kolla med Klum, Widstrand och de andra killarna hur mycket de trixar med exponeringen...

Kul att du nämde DPreview, Phil blev ju både förklarad som förståndshandikappad och hotad efter sin K10D test. Men när han testade K100 innan K10D blev han hyllad, tills han testade D40 och började jämföra.... Förunderlig är världen.

Det är väl inte så lätt för D80 att få Camera of the Year, den kom ju förra året...

Men till vissas irritation fick D40x TIPA för "entry level DSLR".

K10d är lång i från felfri, det är ju bara att läsa testarnas utlåtande, men vi märkesfacister har en egenskap att läsa det vi vill läsa - eller hur?

Hälsningar

Adam

Re: Re: Re: Re: Ny system

Tyckaren skrev:

Gillar att kolla på DPreview faktiskt, gillar också att fota med D80 och framför allt, jämföra med andra kameror som jag har möjlighet att klämma på ganska ofta. I 30 fall av 31 så är D80:s exponering mer exakt med verkligheten än med konkurrenterna.

"Exponering är hur som helst fotografens jobb, inte kamerans."

Åhh nej, inte en till. Om kamerans exponering är duktig så kan jag lägga mer tid på bildens komposition - eller hur? Jag skulle vilja se dig fota fåglar, komponera bilden och samtidigt du dessutom håller på att trixa med exponeringen.
Du kan ju kolla med Klum, Widstrand och de andra killarna hur mycket de trixar med exponeringen...

Kul att du nämde DPreview, Phil blev ju både förklarad som förståndshandikappad och hotad efter sin K10D test. Men när han testade K100 innan K10D blev han hyllad, tills han testade D40 och började jämföra.... Förunderlig är världen.

Det är väl inte så lätt för D80 att få Camera of the Year, den kom ju förra året...

Men till vissas irritation fick D40x TIPA för "entry level DSLR".

K10d är lång i från felfri, det är ju bara att läsa testarnas utlåtande, men vi märkesfacister har en egenskap att läsa det vi vill läsa - eller hur?

Hälsningar

Adam

När jag valde kamera stod valet mellan D80 & K10D, jag tittade bland annat på kenrockwell.com som är en känd Nikon fotograf. Även han säger att
D80s exponeringar inte är konsistent och han använder inte kameran överhuvudtaget.

Jag kommer inte ihåg nu hur D80n hanterar exponeringskompensation, men på K10D behöver jag inte ta ögat från sökaren och hela proceduren tar runt en sekund. Är det nu så att man sitter i ett gömsle och väntar på fåglar, hur svårt kan det vara att ta en test bild innan någon fågel är i syne för att förvisa sig om att exponeringen är korrekt?

D80 vs K10D, Har själv stått i valet och kvalet mellan dessa två skönheter. Blir en D80 imorn för min del : )

Har gjort djupa research mellan dessa och kommit fram till att D80an vinner...

Kollar man runt lite på olika reviews på de olika modellerna så är saken klar att bägge kamerorna får näst intill toppbetyg i sin prisklass. På Smartson har de sammanställt tester och åsikter från de stora fototidningarna samt fotonätsidorna och där står det följande ->

Vad tycker testarna om D80?

Testarna är överens om att Nikon D80 är ett bra köp trots att den inte är den billigaste på marknaden. Tack vare kamerans egenskaper så blir detta ett prisvärt alternativ tycker testarna. Den har hög kvalitetskänsla, med bra utplacerade knappar och ergonomi. Den presterar mycket bra bilder med utmärkt färgåtergivning och detaljrikedom. Nikon har gjort ännu en kvalitetskamera tycker testarna.

Vad tycker testarna om K10D?

Det är ingen tvekan bland testarna om att Pentax K10D är en kamera som tar väldigt bra bilder. Kameran anses ha god återgivning över hela iso-omfånget. Den har utmärkt färgåtergivning och väl kontrollerade brusnivåer. Bildstabilisatorn prisas och alla testare håller med om att det är en välutrustad produkt. Men allt är inte ros utan en del ris förekommer också. Flera av testarna anmärker på att knappar och reglage känns sladdriga. Även om kameran rakt igenom beskrivs som greppvänlig så är det inte alla som uppskattar placeringen av knapparna. Vissa testare anmärker också på att de viktigaste funktionerna saknar snabbknappar medan mindre viktiga istället fått utrymme. Menysystemet kan enligt alla behöva en uppgradering då det känns något ologiskt i sin uppbyggnad. Trots sina missar så rekommenderar testarna K10D då man får väldigt mycket kamera och funktioner för priset.

Om man vidare ska plocka fram citat från erkända testare så kan man läsa följande.

K10D minus =

-"Reglage och avtryckare ger dock ett plastigt och ostabilt intryck. Ergonomin är inte heller den bästa och testaren förstår inte att viktiga funktioner som iso och vitbalans inte fått dedikerade snabbknappar. Menysystemet är dåligt översatt och inte upplevs inte heller som vidare genomtänkt." / Kamera & Bild

-"Kameran har dock vissa skavanker och de allvarligaste är enligt testaren att en del reglage känns billiga och oprecisa. Det är också en nackdel att af-punkterna inte visas permanent och att blixtexponeringen är något osäker" /FOTO

- " Det enda negativ intrycket är magentaskuggor när bilder lagras som jpeg." / PopPhoto

- "Det inte alltid självklara menysystemet drar dock ned intrycket kring användarvänligheten." /Colorfoto

Nikon D80 minus =

- "Det som testaren ser som ett minus är den automatiska vitbalansen vid sämre ljus" / Dpreview

- "Dock upplevs att detaljåtergivningen försämras en aning vid brusreducering. Testaren saknar också bildstabilisering och vädertätning." / Kamera & Bild

Att nämna de bra sakerna med kamerorna behöver vi ju inte göra då det finns så sjukt mycket : ) Det som förvånade mig mycket var att många klagar på plastighet, dåligt placerade knappar och dåliga menyer i Pentaxen. Detta vägde in väldigt mycket för mig då jag tror att kamerornas inre är likvärdiga.. När jag sedan läste om en snubbe här på forumet som har en D80 och varit jorden runt på långresor och fotot i relativt extrema förhållande vad gäller väder så kändes det som att det med vädertätningen på Pentaxen spelade mindre roll. Iaf mitt fall och de jag ska fotografera. Skakreduceringen är som jag förstått viktigt på de längre zoomarna och om jag köper en sådan i framtiden kommer jag nog i vilket fall lägga lite mer pengar och få en bra zoom och då ingår ju givetvis skakreducering.

Vad som också vägde tungt in är den extremt fördelaktiga begagnatmarknaden på niokonprylar till skillnad från Pentaxen..

Om man ska köpa kameran med ett ok kitobjektiv så får det bli D80an med 18-70mm eller K10D med ett 16-45mm och då är k10d nästan 2000kr dyrare på de sidor jag kollat.

För mig vinner D80an men vad vet jag- inte så mycket då jag är en total nybörjare (Ja, ni får dissa mitt inlägg) vad gäller systemkameror. Detta är bara min utvärding av vad jag har läst här och på andra sidor.

Mvh Henke

Det var en omfattande sammanställning. En sak som inte riktigt stämmer med tester du hänvisar till är användarbetygen på flera siter. Där får K10 generellt högre betyg än D80 på tror jag alla punkter. Man kanske också bör ha i åtanke att 80-90% av alla fotografer kör med just Canon eller Nikon och är vana vid deras layout. I viss mån fördrar man förmodligen det man känner igen sedan tidigare. Jag har K10 och kan hålla med om att fokusväljaren känns sladdrig men det gäller definitivt bara den och inte de andra reglagen.

http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=pentax_k10d

http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=nikon_d80

http://babelfish.altavista.com/babe..._en&trurl=http://kakaku.com/item/00502111051/

http://babelfish.altavista.com/babe..._en&trurl=http://kakaku.com/item/00501611022/

Senast ändrad:
papi skrev:
Det var en omfattande sammanställning. En sak som inte riktigt stämmer med tester du hänvisar till är användarbetygen på flera siter. Där får K10 generellt högre betyg än D80 på tror jag alla punkter. Man kanske också bör ha i åtanke att 80-90% av alla fotografer kör med just Canon eller Nikon och är vana vid deras layout. I viss mån fördrar man förmodligen det man känner igen sedan tidigare. Jag har K10 och kan hålla med om att fokusväljaren känns sladdrig men det gäller definitivt bara den och inte de andra reglagen.

http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=pentax_k10d

http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=nikon_d80

http://babelfish.altavista.com/babe..._en&trurl=http://kakaku.com/item/00502111051/

http://babelfish.altavista.com/babe..._en&trurl=http://kakaku.com/item/00501611022/

Kan bara hålla med dig, reglagen är hur bra som helst. Låter som om Henrik läst för mycket trams skrivet av Canon/Nikon fanboys. Att iso och vitbalans inte har dedikerade knappar är också skit snack rent ut sagt, undrar hur mycket testaren fick i betalt när han skrev detta.

Henrik, istället för att bli lurad av någon C/N sponsrad recensent, gå ut till affären och känn på den istället och kom tillbaka sedan. Att sedan jämföra priser mellan 16-45mm och 18-70 är ingen bra idé. Bättre objektiv är dyrare, som alltid.

Du ger upp Vädertätning, Anti-skak på alla objektiv producerade av Pentax sedan 50-60talet, billigare objektiv m.m för vad? Att någon annan föredrar knapparna på sin Canon som han haft i 20 år?

Senast ändrad:
Måste bara säga att ja kommer köpa k10an hursomhelst nu. Ge hellre tips på objektiv och sånt än tjaffsa, för de känns rätt meningslöst

Det kan vara idé att börja med 18-55 och lära känna dess begränsningar och ditt behov bättre. DA 50-200 är en mycket bra och prisvärd telezoom. FA 50/1.4 är outstanding. Några andra bra objektiv som många använder, Sigma 17-70, Sigma 18-50/2.8 macro, Tamron 28-75 och Pentax 16-45.

ANNONS