Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny stationär eller förbättranuvarande, främst f LR3

Produkter
(logga in för att koppla)

Lilleskutt

Medlem
Mors,
jag har problem efter att ha köpt LR3. Hade tidigare Elements i olika versioner. Upplever att det tar extremt lång tid att rendera miniatyrer, ås det tar väldigt lång tid att navigera i mina +20.000 bilder.

Nuvarande dator har några år på nacken, men jag tycker den hänger med skapligt i det mesta, förutom just LR.

Kör Win7 Home Premium på AMD 64 x2 4400+, dvs dualcore, 2.3 GHz. med 3Gb RAM, Maxtor 250 Gb SATA 7200 rpm, NVidia GEForce 8600 GTS m 256 Mb.

Är det ngn idé att byta ut delar, eller ska jag skaffa ny bärbar? Är beredd att lägga ut en hel del på en stationär (säg uppåt 30 som mest), men det ska vara en balans mellan pris och prestanda. De sista procenten kostar för mycket... Några förslag i så fall? Har tidigare låtit Pyrotech plocka ihop dator, så det behöver absolut inte vara en färdig modell från elektronikkedja, men det kan ju underlätta service/garanti.

Någon inställning jag missat annars, att låte LR tugga igenom och rendera miniatyrer? Har ställt in att den inte ska slänga renderade fullstorleksbilder, men det är det enda jag hittat.
 
Minst en hårddisk till

Du kommer alltid att ha en flaskhals någonstans, och just nu skulle jag tror att det är hårddisken. Jag har en disk för OS + applikationer, en disk för bilderna och en disk för LR, för att undvika för många samtidiga läs- och skrivanrop till samma disk.

Oavsett om du uppgradera nuvarande dator eller köper en ny kommer du att behöva fler diskar. Börja där, räcker inte prestanden efter du har lagt till diskar kan du alltid uppgradera moderkortet och CPU.
 
Tack f svaret. OK, du tror jag skulle vinna på att separera LR installation (eller bara katalog-platsen med databas?) och bilder? Jag har idag 2 diskar redan, en för OS och program och en för filer.

CPU/minne/grafikkort har alltså inte så stor betydelse?
 
Med Win 7 har du ju stöd för mycket mer än 3GB minne, vilket var taket på XP.
Med lite minne blir det stora växlingsfiler när maskinen ska hålla reda på mycket information.

Ramminne är billigt idag också, släng i det dubbla så har du mera prestanda att jobba med.
 
Jag skulle köpt ett uppgraderingspaket från t.ex. "komplett.se" eller liknande.. då byter du ut moderkort, processor och minnen men behåller resten av lådan..

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10297

Det är ett ganska enkelt ingrepp och för mig tog det cirka 1 tim första gången jag gjorde det, nu efter 3:e gången så tar det 20 min.. + ominstallation.

Det jag tror du har problem med i första läget är minnet... Win7 använder mycket.
Har du 32Bit Win 7 eller 64Bit, då du bara har 3gig ram?
Sen är ju inte 2,3Ghz heller så mycket och skulle behöva en uppgradering...
Grafikkortet spelar inte så stor roll, när det gäller bildbearbetningen i detta fallet.
 
Suveränt, tackar så mycket för input!

Jag kör med 32 bitars Win7.

När jag stänger ned onödiga program o processer, så ser Aktivitetshanteraren ut så här:

Ser relativt konstant ut på minnesfronten oavsett vad jag gör, men processorn kämpar på.
 

Bilagor

  • LR33_prestanda.jpg
    LR33_prestanda.jpg
    17.7 KB · Visningar: 184
Att processorn ligger på 67% när inget är igång är inte normalt. Börja felsöka detta.CPU-användning bör ju ligga nära 0 om du inte "gör" något speciellt.

Om detta inte leder någonstans så tycker jag att du har:

- För lite minne
- Fel version av OS
- För lite disk

Slutsats = Köp ny dator, behåll den gamla som extra/backup/lek/test eller ge bort till kompis.

Jag tycker att det sällan är värt att uppgradera befintlig hårdvara - men det är ju jag det.
 
Det är en ögonblicksbild av aktivitetshanteraren då jag har markerat en tidigare importerad katalog i LR, så det är en ögonblicksbild av renderingen av miniatyrerna (antar jag). Den ligger och tickar på betydligt lägre processorutnyttjande då den idlar.

För lite disk låter inte riktigt, möjligtvis att jag kan vinna prestanda genom att sprida över flera fysiska diskar? Har gott om plats på båda diskarna.

Fel OS, let's not go there ;)

Minne, jo det har ju flera påpekat, och det är väl enklaste och billigaste kollen. Dock är ju bara ca 1,2 - 1,6 Gb upptaget, "Tillgängligt" ligger på 1-1,5. Däremot "Ledigt" är nära noll. Växlingsfilen är lika stor som fysiskt ram.
 
OK

Jag tror inte det är så mycket du kan göra i konfigurationsväg i Lightroom.

Mer minne, snabbare disk och snabbare processor är nog bästa lösningen. För att kunna dra nytta av markant mycket mer minne så är det byte till 64-bitars Win 7 som gäller. Det var det jag menade med "Fel version av OS" - inte att du skulle gå över till andra sidan! :)
 
3 hårddiskar...

En HD för OS + applikationer
en HD för alla bildfiler
en HD för LR databasen

Eftersom LR bygger sina miniatyrer och sina preview bilder från bildfilerna, måste den läsa från bilddisken medan den skriver till LR-databasen, om du har dessa på samma disk blir det konkurrens för access till disken, och prestanden blir sämre, därför skall LR databasen inte vara på samma disk som bildfilerna. Och av samma skäl inte samma disk some OS och applikationarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.