** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ny SSD-disk

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag tänkte byta min systemdisk på en HP G62 laptop till en SSD-disk. Jag har inte speciellt mycket installerat men har lagt en del tid på inställningar för att få datorn att fungera så bra som möjligt så jag tänkte slippa installera om allt och bara flytta allt till nya disken. Jag har ingen skiva utan Windows 7 64 ligger som en återställningspartition på nuvarande disken. Hur gör jag smidigast?

Läser jag guider på nätet så bygger det oftast på att klona nuvarande disk till den nya. Men jag kan ju inte ha båda monterade samtidigt. Kan jag klona till en tredje (USB)-disk? Och hur bootar jag i så fall när jag har monterat nya disken men ännu inte flyttat över OS:et? Någon som kan peka mig i rätt riktning?

Jag tycker att du ska installera om på nytt, när du har en färsk installation så skapar du en klon av den tills nästa gång.

Så får du en rent clean install! Det är helt klart värt tiden.

Ställ in AHCI i bios innan du börjar installera windows.

Det vanligaste problemet när folk klagar på att SSDn är slö brukar väl vara att dom glömt slå på AHCI i BIOS innan dom installerade operativsystemet. Så gör det innan, om det inte redan är påslaget.

Sen när allting är klart, så ta och läs lite på Sweclockers klistrade tråd om SSD som handlar om Optimeringar ;)

Om du vill få mer fart ;)

Jag tycker att du ska installera om på nytt, när du har en färsk installation så skapar du en klon av den tills nästa gång.

Har tänkt på det med, men hur gör jag när jag bara har Windows som en återställningspartition på disken som ska bytas? Ingen skiva alltså.

Har tänkt på det med, men hur gör jag när jag bara har Windows som en återställningspartition på disken som ska bytas? Ingen skiva alltså.

Klona först över disken med programmet jag länkade till tidigare i tråden. Sedan kan du installera om från återställningspartitionen om du vill ha en ren installation.

/Karl

Klona först över disken med programmet jag länkade till tidigare i tråden. Sedan kan du installera om från återställningspartitionen om du vill ha en ren installation.

/Karl

Det borde även kunna bränna dvd från återställningspartionen som kan användas för intallationen. Mina senaste HP har haft en sådan funktion iaf. Recovery Media Creation heter den om jag inte minns fel. sök i startmenyn.

Det borde även kunna bränna dvd från återställningspartionen som kan användas för intallationen. Mina senaste HP har haft en sådan funktion iaf. Recovery Media Creation heter den om jag inte minns fel. sök i startmenyn.

Fungerade även på min gamla fujitsu-siemens har skivorna liggandes någonstans. Kör dock Windows 7 på den sedan länge och om jag kör recovery DVDerna så blir det Vista.

Jag rekomenderar alla att bränna skivorna även om man inte tänkt byta disk för krashar disken så står man där och måste beställa oftast ganska dyra recoveryskivor från datortillverkaren.

/Karl

(Raderat en besserwissrig utvikning om förkortningens korrekta utläsande etc. Please.... )

Jag har rätt nyss lyckats kopiera systemåterställningspartitionen till USB-disk och tillbaka till ny hårddisk med CloneZilla. Sen göra fräsh installation från återställningen. Man bootar från CloneZilla-skivan så det behövs inget OS på datorn.

Men, det var en grej jag tänkte på: Det är värt att läsa på hur SSD-diskar funkar för Windows7 detekterar själv under installationen (eller vid annat tillfälle?) om det är SSD-disk och stänger ner tjänster och funktioner som inte skall vara på när man kör med SSD. Jag vet inte om denna optimering görs om man bara klonar från en skivdisk till ssd-disk. Gör windows det är det ju lysande, men om det inte görs får man nog själv lista ut hur detta går till (tex den schemalagda defragmenteringen behövs inte, eller redyboost behövs inte heller).

för Windows7 detekterar själv under installationen

Enbart vid installationen, och detekteringen är skitklumpig. Mina Velicoraptor-diskar "antas" vara SSD. (Det enda som testas är läshastighet på små filer.. och velicoraptordiskar på en riktig HBA är mer än nog snabba för att uppnå träskelvärdet).

Ante mig. Då är det extra värt att kolla vad som skall vara på och av. Jag erinrar mig att jag hittade en ms-guide då jag installerade studentdatorsalar med SSD-disk och upptäckte att det blev tillräckligt bra med standardinstallation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar