Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny skärm! ?????

Produkter
(logga in för att koppla)

KloP

Medlem
Jag har insett att jag tvingas köpa ny skärm. Min trogna Radius 21" som alltid varit klockren i färger o allt börjar ge sig. O det värsta är att den bara stundtals blir lite gulare i sin ton för att sedan växla tillbaka till utgångsläget. Det är inget kul att upptäcka att skärmen växlar tillbaka till rätt läge när man jobbat med en bild en stund och inte sett att den växlade över. Om någon skulle ha nått tips om vad felet kan vara så är jag idel öra.
Men hur som helst. Frågan är ju vad ska jag köpa för skärm? Vill ju helst inte lägga ner en väldig massa pengar på skärm då det är roligare att lägga pengarna på optik.
Det kommer att behöva bli en platt skärm dessutom och då har jag verkligen ingen koll på vad jag ska kolla på.
Förr var ju platta skärmar skitdåliga på färgåtergivningen och speciellt dåliga på svärta och toningar. Hur är det nu?
hur är det med responstid och sånt? Vad är bra? Vad är dåligt?
Har ni några tips om nån som ni gillar? Jag är ganska kräsen med att det blir bra, skulle störa mig otroligt om jag blev missnöjd så...
Vad ska jag köpa? Vad ska jag kolla efter? Vad ska jag tänka på när jag letar?

Tacksam för svar! /calle
 
Tyvärr är det en djungel på marknaden när det gäller platta skärmar. Tillverkarna lovar guld och gröna skogar när de anger svarstider, kontraster och färgdjup. Det är dock paneltypen som avgör skärmens egenskaper. Elektroniken kan göra vissa "förbättringar" som att bättra på svarstiden och kontrast samt erbjuda lite bättre inställningsmöjligeheter m.m.

Här finns att läsa lite om olika paneltypers egenskaper:
http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200505/03/20050503105132_MD848/20050503105132_MD848.dbp.asp

Som konsument står man sig tyvärr rätt slätt då det fuskas med innehållsdeklarationen om vad för paneltyp de använder. Att paneltypen sedan kan skilja mellan olika sändningar och länder gör ju det knappt möjligt att veta vad man köper. Tester på nätet kan därför vara helt irrelevanta.

Jag skulle även beakta pixelgarantierna. Att köpa skärmen via Internet kan vara bättre om man vill lämna tillbaka skärmen pga pixelfel jämfört med butik.

Själv sitter jag i samma funderingar. Dessutom funderar jag på om man skall ha 4:3 eller 16:9 eller kanske två skärmar... Visst är det jobbigt med val? :)
 
Jag kan förvisso inte så mycket om skärmar men kan ge en liten jämförelse.
Har två skärmar, båda samsung och 19" men den ena är CRT(SynMaster 959NF) och den andra är TFT(SyncMaster 913B). Den sistnämnda är både ljusare, skarpare och behagligare att titta på trots att CRT'n körs i 100hz.

Däremot så blir det vita lite åt det gula hållet och det svartare blir aningen grått.

I övrigt kan jag rekommendera alla som arbetar mycket vid datorn(vare sig det är med bilder, text, programmering eller annat där det är en fördel med många fönster öppna samtidigt) att skaffa två skärmar. Det är en enorm skillnad i arbetsyta!

Nu är dessutom en till platt skärm på väg så att även det riktiga skrivbordet får lite extra plats. Så om någon är intresserad av en mycket bra 19" CRT är det bara höra av sig! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.