ANNONS
Annons

Ny skärm - behöver lite hjälp efter att ha kört fast

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte_rm

Aktiv medlem
Hallå där..

Har beställt mig en ny dator, mac mini, och behöver således en ny skärm. Har förut kört iMac. Inga diskussioner om windows eller mac behövs då jag redan är insnöad på mac.

Har tänkt mig en skärm i ca 5000 kronors spannet och forskat reda på att Eizo eller Nec verkar vara de mest pålitliga skärmarna. Nu är jag helt amatör vad gäller skärmar men det verkar vara så efter vad jag läst.

IPS panel verkar vara det som gäller och om man ska ha bakgrundsbelysning av Led eller CCFL verkar det finnas lika många åsikter om som om det ska vara windows eller mac.

Nåväl. Surfade in på dustinhomes hemsida (inte för att jag måste handla där så om ni har tips på andra skärmar från andra ställen så gör det inget) och hittade tex denna:

http://www.dustinhome.se/product/50...de-tft-led-black/#intcmp=searchProvider_dacsa

och denna:

http://www.dustinhome.se/product/50...4-wide-tft-white/#intcmp=searchProvider_dacsa

Sen kom jag ju på det här med kalibrering. Har aldrig kalibrerat en skärm då min gamla imacskärm faktiskt stämmer väldigt bra med det jag har skrivit ut men det är tydligen något som bör göras med skärmar titt som tätt när man sysslar med foto.

Då kommer nästa fråga. Går dessa skärmar att kalibrera och måste man då köpa till något ?

För är kalibreringsverktyget ett par tusen för dom skärmarna så kanske man lika gärna ska köpa en sådan här där det ingår kalibrering eller är det bättre att köpa ett kalibreringsverktyg löst till någon av de andra skärmarna ?

http://www.dustinhome.se/product/50...ft-black-easypix/#intcmp=searchProvider_dacsa


Mvh // Johannes som inte vet vad han ska välja.
 
Jo 27" där verkar vara fin och den finns ju även i en annan variant kallad U2713HM, men det verkar vara så ojämn kvalité på dells skärmar. Naturligtvis har jag här ingen egen erfarenhet men har stött på det efter ett par dagars läsning :D

Mvh // Johannes
 
Vart är sidan :)

Mvh / Johannes


F'låt! Här är den:
http://www.prad.de/new/monitore/testberichte.html

PRAD:s tyska sida har fler och färskare tester än den engelska. Du kan översätta texten med hjälp av Google Translate eller Microsoft Translator.

Av en tillfällighet kan jag just nu jämföra tre olika skärmar: En Eizo SX2761W, en Eizo 2232W och en Dell 2209WA. SX2761W klarar runt 95 % av Adobe RGB medan de två 22-tummarna bara klarar sRGB. Jag använder en inmätt profil för SX2761W till alla tre skärmarna. Då har de trvå Eizo-skärmarna en färgåtergivning som på de flesta bilder är till förväxling lika, medan Dell-skärmen ger en hårdare, aningen blekare och kallare bild. Dell-skärmen har jag förr provat med en annan profil, och då var färgåtergivningen lika bra som hos Eizos 22-tummare. Eftersom jag använder Dellskärmen på jobbet vet jag att den får en korrekt färgåtergivning med en egen, inmätt profil.

Den stora Eizo-skärmen har en aningen bättre färgåtergivning än de två andra, även om det bara märks på vissa bilder. De två andra skärmarna tycker jag är likvärdiga. Det viktigaste är att man använder speciellt uppmätta profiler för varje skärm. En enkel profileringssutrustning med kolorimeter kan göra underverk, och den kostar inte mer än någen tusenlapp.

På den tyska testsajten PRAD kollar de också andra viktiga skärmegenskaper, bland annat färghomogeniteten och att utlysningen är jämn över skärmytan.
 
Tack för länken, medan jag väntade på den har jag också hittat ett par andra sidor med recensioner av skärmar. Något som har förvirrat mig, om möjligt, än mer...

Eftersom Eizo´s serie Coloredge ska vara betydligt bättre än Flexscan hur kommer det sig att både den du själv tipsar om SX2761 (hittar dock bara 2762 på dustin) och dess lillebror SX2462 klarar av att visa 98& AdobeRGB när Coloredge CS230 bara klarar en del av sRGB.. Vad är det jag har missat ?

Och det här med kalibrering, profilering eller vad man nu väljer att kalla det. Vad är det som behövs ? Till dom riktigt svindyra skärmarna tror jag mig förstå att det är inbyggt men till de lite billigare ? Ja till Eizo cs230 verkar det ju följa med en kalibreringsapparat men om man nu istället väljer SX2462 som egentligen verkar bättre fast ändå sämre ? Vad behöver man då ?

Om man kollar på de dyra i Coloredgeserien tex CX240 så klarar den av AdobeRGB och har inbyggd självkorrigering. Varför finns den då att köpa med medföljande kalibrator ?

Mvh // Johannes
 
Har nu fortsatt läsa recensioner och jämföranden och även om det är en bit över min budget (brukar alltid sluta med det i alla fall, tur jag inte är ekonom) så har jag nu börjat jämföra Nec PA241W med den tidigare nämnda Eizo Flexscan SX2462. Där verkar de flesta vara överens om att man ska välja NEC.

Men för att försöka återgå till budgeten en bit i alla fall har jag kollat på Nec P241 istället. Det som skiljer den mot PA241 verkar vara att P241 har E-IPS och vanlig "standard gamut" medan PA241 har en annan panel och ett vidare gamut som kan visa AdobeRGB..

Märker jag som nu imac-användare på hobbynivå någon skillnad om jag köper NEC P241 eller NEC PA241?

Mvh // Johannes
 
Om man kollar på de dyra i Coloredgeserien tex CX240 så klarar den av AdobeRGB och har inbyggd självkorrigering. Varför finns den då att köpa med medföljande kalibrator ?

Mvh // Johannes

Testar just nu en CX240. Fantastisk prestanda till det priset. På flera sätt bättre eller lika bra som min CG 221:a, som kostade över 30 tkr. Men den inbyggda kalibratorn ska bara användas som en koll på att skärmes färg och ljusstyrka inte ändrats. Så den kräver en extern kalibrator för att den ska kunna profileras/kalibreras.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu
 
Se där ja då har vi rett ut det :) Synd den är så långt utanför min budget.. Lutar mer och mer åt en NEC PA241 eller P241 till någon har gett mig andra tankar att fundera över :)

Mvh // Johannes
 
Tack för länkarna, jag har sett dom allihop. Förstår långt ifrån allt som skrivs och visas på dessa diagram och bilder men visst ger det en hel del..

Frågan kvarstår dock..

Märker man någon skillnad på P241 och PA241 vid fotoredigering på hobbynivå :)

Mvh // Johannes
 
Nu har jag läst om folk som tycker att det bara är mer krångel att ha större gamut om man inte skriver ut själv. Varför har jag inte fått någon klarhet i men kan någon här klargöra detta ?

Mvh // johannes
 
Nu har jag läst om folk som tycker att det bara är mer krångel att ha större gamut om man inte skriver ut själv. Varför har jag inte fått någon klarhet i men kan någon här klargöra detta ?

Mvh // johannes

Eftersom en digitalkamera har ett betydligt större omfång än även de bästa skärmarna av idag kan jag inte riktigt förstå varför. Med en bra skärm är det också enkelt att simulera en enklare skärm, som till exempel om du vill förhandsvisa hur din bild kommer se ut för de flesta andra på deras skärmar. Det är betydligt enklare att krympa omfånget för en skärm med stort omfång än vice versa ;-)

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu
 
Jo det brukar ju vara lättare att dra ifrån än lägga till..

Men vad tycker du, som verkar betydligt mer kunnig inom området angående Nec P241 vs Nec PA241 ?

Mvh // Johannes
 
Jo det brukar ju vara lättare att dra ifrån än lägga till..

Men vad tycker du, som verkar betydligt mer kunnig inom området angående Nec P241 vs Nec PA241 ?

Mvh // Johannes

Har inte testat dem, så har ingen egen åsikt. Vid en snabb koll på specarna verkar det som att PA241 har ett större färgomfång.
 
nec spectraview 241 eller eizo coloredge cx240

Testar just nu en CX240. Fantastisk prestanda till det priset. På flera sätt bättre eller lika bra som min CG 221:a, som kostade över 30 tkr. Men den inbyggda kalibratorn ska bara användas som en koll på att skärmes färg och ljusstyrka inte ändrats. Så den kräver en extern kalibrator för att den ska kunna profileras/kalibreras.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Stefan, har du någon uppfattning om skillnaderna mellan Nec spectraview 241 och Eizo coloredge cx240? För- och nackdelar?

Maria Sandberg
 
Stefan, har du någon uppfattning om skillnaderna mellan Nec spectraview 241 och Eizo coloredge cx240? För- och nackdelar?

Maria Sandberg

En skillnad mellan Nec Spectraview 241 och Eizo Coloredge är att Eizo använder LED-belysning. Drar mindre ström och förhoppningsvis åldras den ljuskällan långsammare än de lysrör som NEC använder (liksom de flesta andra tillverkare). NEC använder ett program som kommer från Basiccolor för att kalibrera skärmen, som jag tycker är det bästa kalibreringsprogrammet för skärmar som jag använt.

Men den stora skillnaden är ju den lilla inbyggda kalibratorn i CX240. Efter det att du kalibrerat skärmen kan du få en automatisk uppdatering av skärmen med jämna intervall. Fungerade utmärkt under den korta tid jag testade denna skärm.
 
En skillnad mellan Nec Spectraview 241 och Eizo Coloredge är att Eizo använder LED-belysning. Drar mindre ström och förhoppningsvis åldras den ljuskällan långsammare än de lysrör som NEC använder (liksom de flesta andra tillverkare). NEC använder ett program som kommer från Basiccolor för att kalibrera skärmen, som jag tycker är det bästa kalibreringsprogrammet för skärmar som jag använt.

Men den stora skillnaden är ju den lilla inbyggda kalibratorn i CX240. Efter det att du kalibrerat skärmen kan du få en automatisk uppdatering av skärmen med jämna intervall. Fungerade utmärkt under den korta tid jag testade denna skärm.

Tack, Stefan! Jag köpte Eizo CX240. Garantin på 5 år samt ett bra pris, där programvara och kalibrator ingick, fick avgöra valet då båda skärmarna verkar bra.

Nu är jag bara osäker på vad jag egentligen ser när jag tittar på skärmen, eftersom den har flera valbara förinställningar och jag känner en viss osäkerhet om vad jag ska använda när. Men jag tror den frågan hör hemma i ett annat forum. / Maria
 
Tack, Stefan! Jag köpte Eizo CX240. Garantin på 5 år samt ett bra pris, där programvara och kalibrator ingick, fick avgöra valet då båda skärmarna verkar bra.

Nu är jag bara osäker på vad jag egentligen ser när jag tittar på skärmen, eftersom den har flera valbara förinställningar och jag känner en viss osäkerhet om vad jag ska använda när. Men jag tror den frågan hör hemma i ett annat forum. / Maria

Gör en kalibrering av skärmen med programmet ColorNavigator. Den kommer då automatiskt att ställa in sig på korrekta värden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.