Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Sigma ! 70-200/f2.8 Makro

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm , enda skillnaden verkar ju vara "bara" 100cm närgrens jmf med 180cm på nuvarande modell...

Men det är ju klart , macro och telezoom i samma är ju intressant. =)

En minskad närgräns är ju väldigt intressant, tycker i allafall jag, såg att den var ett hekto tyngre också. Ska bli intressant att se vad den kommer att kosta.

Blir ju inte riktigt Macro enligt mig och min definition men absolut intressant.

Stor skillnad på 180cm och 100cm!

Undrar just hur mycket Canon måste offra i optisk kvalitet för att pressa sina 70-200 till typ 110cm närgräns.. Jag anser att bra närgräns är mkt mkt användbart i en telezoom.

MVH Niclas,

Men stativfästet ser ju hårresande överdimensionerat ut för en sådan lins, huvva. Dessutom svårhållet i handflatan om man vill ha grepp både om fästet och objektivkroppen med samma vänsterhand.. nej bort med det och tillbaka med det förra.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Men stativfästet ser ju hårresande överdimensionerat ut för en sådan lins, huvva. Dessutom svårhållet i handflatan om man vill ha grepp både om fästet och objektivkroppen med samma vänsterhand.. nej bort med det och tillbaka med det förra.

MVH Niclas,

Det har nog att göra med att "svensson" kör med så små fjuttiga stativ (sånna där för 300:- på onoff), och då gör sigma folket's ryggar en tjänst genom att göra stativfästet superhögt så att kameran kommer upp dit den ska ;)

Trevligt. Det är så att man blir glad att man inte haft råd att köpa den "vanliga" sigma 70-200/2.8. :)

Hoppas bara att denna nya inte blir väsentligt dyrare och att den presterar bra optiskt åxå.

Mailade Tura och frågade vad rek. marknadspris kommer att ligga på.

"Hej.
Går i köptankar på en ljusstark telezoom
och har tittat på Sigma 70-200/2,8 EX DG MACRO till canon.
Undrar vad det rekomenderade konsumentpriset kommer att ligga på när objektivet släpps i handeln.
Har sett flertalet internet återförsäljare lagt upp info om objektivet men pris saknas."

Fick till svar "ca priset på den "gamla" är 11969 och den nya 12965."

13.000:- alltså, hur har sigma's prisbild legat efter lansering?
Nu kostar ju 70-200/f2.8 EX DG ca 8000:-
Tror inte det rasade 4000:- bara så där efter lanseringen...

Rekommenderat ca-pris och "gatupris" är ju inte riktigt samma sak. Ofta är riktpriset från tillverkare/leverantör en hel del högre än det pris man verkligen får betala i handeln.

Jag såg någon annan prisuppgift på ca 10000kr på den nya, som tydligen skulle vara från prislistan hos någon butik.

dumbo skrev:
Rekommenderat ca-pris och "gatupris" är ju inte riktigt samma sak. Ofta är riktpriset från tillverkare/leverantör en hel del högre än det pris man verkligen får betala i handeln.

Jag såg någon annan prisuppgift på ca 10000kr på den nya, som tydligen skulle vara från prislistan hos någon butik.

Okey där ser man...
Då blir ju Canon 70-200.f4 genast mer intressant ur ett ekonomiskt perspektiv.

Scandnavian Photo har den? Jag hittar inte Sigma alls i deras sortiment under Objektiv?

/Marcus

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar