Annons

Ny Sigma 17-70 f2.8-4.5

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Bilder

TheJaff skrev:
Oohh spännande! Kollar omedelbart.
Har inte tid att pixelpeepa alltför mycket här på jobbet.

Relativt kraftig barrel-/pincushion-distortion men det är kanske inte så oväntat.

Äsch, lika bra att vänta tills fstopjojo (kille från dpreview-forumen som är kompis med Sigma) lägger vantarna på ett och låter honom jämföra mot 10 andra objektiv i samma liga :)
 
Synd att de flesta bilderna är tagna med bländaren på f16, 22 och 25!?
Brukar ju vara sämre skärpa då på de flesta objektiven väl!?
Kanske inte på detta, det vet man ju inte.
Eller behövs det så höga f-tal för skärpedjupet? Verkar högt tycker jag!
:)

/M
 
Då tror jag att ett AF-S Nikkor18-70 är ett mycket bättre köp, skiljer inte mycket i pris, 3300kr för Nikonkiten.

/Leif
 
Micke B skrev:
Synd att de flesta bilderna är tagna med bländaren på f16, 22 och 25!?
Brukar ju vara sämre skärpa då på de flesta objektiven väl!?
Kanske inte på detta, det vet man ju inte.
Eller behövs det så höga f-tal för skärpedjupet? Verkar högt tycker jag!
:)

/M
Jo de flesta objektiv börjar bli suddigare (diffraktion) vid f16 och uppåt. Men samtidigt är de flesta nog skarpare vid f16 än vad de är wide-open. Ett kort taget vid 17mm f2.8 hade varit intressant. 70mm-bild wide open (f4.5) tror jag dock att det fanns och den såg helt ok ut i skärpa.
 
Ännu mer alternativ

Jag har också varit sugen på något mer vidvikligt än mitt Canon 50/1.8. Och så, när jag slutligen bestämt mig för att köpa den har Sigma 17-70 så kommer Tamron med ett ännu intressantare alternativ, en "SP AF 17-50 F/2.8 XR Di-II LD Aspherical [IF]" som jag anar kommer att ha bättre optiska egenskaper.

Så nu är det bara att sätta sig och vänta igen.

http://www.tamron.com/news/35mm/1750di2_2006.asp
 
Av det jag sett hittills av Sigman är jag imponerad. Den här killen har testat 17-70 mot Sigmas 18-50/2.8 EX och mot Nikkor 35-70/2.8, två objektiv med väldigt bra optiska omdömen.

http://www.pbase.com/miljenko/technical&page=2

Titta och döm själv, vad jag såg var att Sigma 17-70 är skarpare och har bättre kontrast både i center och speciellt i hörnen än båda objektiven så fort man kommer ifrån vidvinkelläget.

Dvs 17-70 är skarpare än 18-50 EX på brännvidder över 28mm, alltså bländare för bländare tex 18-50@4 mot 17-70@4 (full öppning). VÄLDIGT mycket bättre i kantskärpa.

Likaså är är 17-70 skarpare och har betydligt bättre kontrast än Nikkor 35-70 överallt utom i just centrumskärpan i vid 35mm. I övrigt är Sigman överlägsen.

Just nu sitter jag också och väntar på test av Tamron som är den enda konkurrenten till Sigman för min del. Canon är alldeles för dyr för mig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.