Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny platt skärm / avvikelse i färg

Produkter
(logga in för att koppla)

RoSan

Medlem
Har bytt dator och skärm.
Har tidigare trott att min gamla skärm återgav färgerna ok, men nu börjar jag tvivla.
Min nya platta HP LP2465 ger ett väldigt rött resultat.
Ser omvärlden mina gamla utlagda bilder som jag ser dom i nya skärmen då är blir jag beklämd.
Har skickat med en bild redigerad på gamla skärmen och en om bearbetad som på nya skärmen ser likvärdig ut.
Vore intresserad av att ni i era inkörda skärmar kommenterar hur ni uppfattar färgsticken.
Nya skärmen ligger överst.
Tacksam för respons. //Roger

Bilagor

• 0408-test.jpg
    0408-test.jpg
    96.3 KB · Visningar: 452
RoSan skrev:
Har bytt dator och skärm.
Har tidigare trott att min gamla skärm återgav färgerna ok, men nu börjar jag tvivla.
Min nya platta HP LP2465 ger ett väldigt rött resultat.
Ser omvärlden mina gamla utlagda bilder som jag ser dom i nya skärmen då är blir jag beklämd.
Har skickat med en bild redigerad på gamla skärmen och en om bearbetad som på nya skärmen ser likvärdig ut.
Vore intresserad av att ni i era inkörda skärmar kommenterar hur ni uppfattar färgsticken.
Nya skärmen ligger överst.
Tacksam för respons. //Roger

Hej

Har du kalibrerat monitorn?

// Fredrik

Har beställt en Kalibrerings utrustning
Spyder 2 express, har insett att medföljande program för inställning av skärmen inte är tillfredställande utan att jag är inne och petar i RGB.
Alltså ingen kontroll alls på resultatet.
Får jag inte till det med kalibrerings utrustningen så får jag reklamera skärmen.
HP;s LP2465 är kanske inte det bästa val för bildhantering.
Hälsningar Roger

Jag tycker att det övre ser betydligt bättre ut. Visst det är mycket rött i den, men det är ju solnedgång. Den undre ser lite blekgrön ut tycker jag, dock kanske den ligger närmare neutrala färger. Det beror ju på vad du är ute efter.

Kalibrera skärmen

Var din gamla skärm kalibrerad? Är den nya det? Om inet går det inte alls att säga att den ena är bättre än den andra eller om det är något fel på den. Båda bilderna ser bra ut men ser inte lika ut. För att få färger som är korrekta måste ju skärmen och skrivaren och din RAW konverterare vara kalibrerade, ja måste och måste men det blir mycket enklare då.

Tycker den övre bilden ser väldigt röd ut ... stenarna är meråt det rosa hållet.... klart solnedgången har fått sig en tuch men bilden i det stora hela är inte till det bättre

den undre är mera neutral lite åt gul/grönt...

min monitor kanske inte är 100% perfekt men den övre e röd..
=(

Hej
Jag har också en LP2465. Kan inte säga att jag uppleverer några sådana problem. Jag kör den dock på "fabriksinställningen" vilken jag förmodar är den optimala för skärmen, allt annat vore ju ganska korkat. Sedan kan ju omgivningsljus påverka och kräva en korrigering.

mvh

Rolf Ericsson

Rolf E skrev:
Jag kör den dock på "fabriksinställningen" vilken jag förmodar är den optimala för skärmen, allt annat vore ju ganska korkat. Sedan kan ju omgivningsljus påverka och kräva en korrigering.

Det finns en så stor variation mellan skärmexemplar till skärmexemplar, så att använda den profil som tillverkaren har skickat med är absolut ingen garanti för ett optimalt resultat. Jag har blivit så luttrad genom åren att jag brukar säga att det är en garanti för ett suboptimalt resultat, men jag kanske överdriver ;-)

Stefan

Hej

Kalibratorn löser problemet. Har nu kalibrerat flera monitorer åt kompisar och ibland så har dom haft tur och monitorn har visat relativt rätt.

Mvh
Fredrik

Tjena!

Den övre bilden stämmer väl överens med den du har i dina album. Det finns alltså ett svagt rödstick även i den bilden du har i dina album.

Mvh Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar