Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Pentax K10D på gång ???????

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn-v

Aktiv medlem
Nu när Nikon har visat upp sina nya kameror, så blir det antagligen bytte av kamerasystem. Jag har än längre tid haft intresse för Pentax K10D. Min fråga är om någon vet om det är på gång någon uppgradering av K10D, inom den närmaste tiden. Kamerahuset är helt okej, tyvärr tyvärr så måste man antagligen använda Piratgluggar, för Pentaxobjektiven de är inte mycket för världen

Tror att Pentax ska ha en presskonferens idag. Mr Mabo har säkert koll på det. Den kan ge en hel del svar. I och för sig kan det uppstå en del frågor också, som sen besvaras framöver. Vad gäller objektiven tycker jag du är lite orättvis, faktiskt. De nya vädertätade zoomarna täcker ju upp ett bra spektra och det kommer mera.

Jag håller med dig att jag kanske var lite orättvis beträffande Pentaxgluggarna. Jag vet att Pentax alltid har tillverkat mycket bra objektiv. Jag tycker dock personligen inte riktigt om de där kompakta (21:an mm), utan vill nog lite att hålla i. Kan du svara hur det ligger till med de äldre Pentaxobjektiven som användes till Pentax ME: går det att använda dem på K10D med fungerande ljusmätning. Fokusering blir manuellt, det förstår jag, och jag passar mig utmärkt

Fast elektroniska kontakter har inte Pentax-kamerorna haft på många år och ändå har exponeringen varit bra på andra modeller. Byter man mattskiva tyder mycket på att den exponerar som en K100D eller en *ist DS, vilket är väldigt bra.

Björn: Kolla på bländarringen. Finns det ett A-läge på den? I sådana fall kommer den exponera perfekt utan att du behöver byta mattskiva.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar