Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny på Sport fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

pefman

Ny medlem
Hej Alla,

Jag som är relativt ny på sport fotografiering men som gillar där det finns action, jag har några frågor om hur det går till.

Vart får man t.ex. stå på en arena/sports arrangemang. Måste man betala för bättre "foto" platser?
Finns det ställe i malmö som är en bra plats att börja på?

Du måste alltid ansöka om ackreditering i god tid innan matchdagen. Det finns förutbestämda platser fotograferna får stå på, och samsam om.

Nu var faktistk termnet "Ackreditering" ny för mig, http://sv.wikipedia.org/wiki/Ackreditering

Men ifall man inte jobbar som en officiellt journalist eller inom media utan endast som hobbyfotograf, gäller samma regler då? och brukar det även kosta?
Jo, så här ar det...Du hör av dig till arrangören och talar om att du vill fota en viss match, du få ett ja eller nej. Beror på hur populär matchen är i media, yrkesfotografer med uppdrag kommer givetvis först, sedan får vi övriga hoppas på ackreditering. Pressleg är oftast ett måste på stora evenemang
Vid match, du går till entrén med skylt om press på arenan och blir tilldelad fotopass eller väst och karta vart man får stå.
Kostar inget.

Fundera på vilken sport du vill fota och sedan tar du kontakt med en förening i de lägre divisionerna så kommer du att få bra plats vid planen och slipper trängas. Om du dessutom skänker lite bilder till föreningens hemsida så kommer dom att bli jätteglad varje gång som du är där och "tränar".

I Malmö så kan jag annars rekommendera Limhamnsfältet där det spelas amerikansk fotboll, baseboll och australiensisk fotboll. Beachvolley brukar spelas i Västra hamnen. Vintertid så borde det finnas ett antal handbollsklubbar samt någon fler ishockeyklubb än MIF. Volleyboll kan du hitta i Svedala (damer) och Lund (herrar).

Tack för all infon, känner redan att det börjar klarna lite.

Jag antar att det inte finns några bestämda regler för vilka divisioner som kräver vad och jag har ännu inte en så pass seriöst utrustning så att jag skulle vilja ta det högre divisionerna men.

Det skrivs om AIPS kort, presskort samt medlemsskap i Sportjournalistförbundets. Någon som vet vilka steg man tar för att gå vidare mot detta?

Tack för all infon, känner redan att det börjar klarna lite.

Jag antar att det inte finns några bestämda regler för vilka divisioner som kräver vad och jag har ännu inte en så pass seriöst utrustning så att jag skulle vilja ta det högre divisionerna men.

Det skrivs om AIPS kort, presskort samt medlemsskap i Sportjournalistförbundets. Någon som vet vilka steg man tar för att gå vidare mot detta?

Bästa är att fråga innan du drar till match, vad som gäller för det arenan/idrottsplatse eller laget du tänker fota.
Jag fotogrferade ungdomar på träning och matcher, då kan man testa sig fram till inställningar och fotoplatser som funkar. sedan kan man gå vidre till a-lag.

För att kunna bli medlem i SSF, dvs Svenska Sportjouranlist Förbundet på riksnivå (dvs förbundsmedlem) så krävs att du arbetar med sportjournalistik som yrke med minst 50%.

Grunden är i princip densamma för de övriga presskort som är allmänt accepterade.
Dvs du ska arbeta som jouranlist eller fotojournalist till minst 50%, och ha gjort det under tillräckligt lång tid.

I praktiken har dessa kort rätt liten betydelse (även om det finns tillfällen när du måste ha giltig presslegitimation).
Det som rent generellt är viktigt, är att du har rätt uppdragsgivare.

I ditt fall, eftersom du inte verkar ha så stor erfarenhet ännu?
Så råder jag dig att lyssna på Tages visa ord.

Börja i någon lägre serie.

Har du vare sig uppdragsgivare eller "rätt" presskort (det senare får du ju först när du regelbundet har tillräckligt med betalda uppdrag) så är det bara bortkastad tid för både dig och diverse presschefer att försöka få ackrediteringar till de högre serierna.
I dessa är det oftast trångt nog som det är för de yrkesfotografer som är där för att utföra sitt arbete.

Men om du är beredd att börja på lägre nivå och jobba hårt så kan du mycket väl få möjlighet att fotografera de större arrangemangen i framtiden.

Lycka till :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar