Annons

Ny Olympus

Produkter
(logga in för att koppla)
Sökarförstoringen anges till 1,15X, dock UTAN att specificera vilken brännvidd som använts för att uppnå denna.

Eftersom jag är rätt misstänksam i sådana här sammanhang fruktar jag att det är som vanligt, d v s att de anger sökarförstoringen med ett 50 mm långt teleobjektiv. Som jämförelse hade gamla OM-1 från 70-talets början såvitt jag minns 1,9X med ett 100 mm-tele (d v s samma motivvinkel).

Jag hoppas naturligtvis innerligt att jag har fel och att sökarförstoringen är angiven med betydligt kortare brännvidd (förhoppningsvis 25 mm, det skulle vara precis lagom med 1,15X till den brännvidden).

Att man gått upp till 100-procentig sökare är däremot ett klart och mycket glädjande besked som knappast kan misstolkas.

Pupillen skrev:

Att man gått upp till 100-procentig sökare är däremot ett klart och mycket glädjande besked som knappast kan misstolkas.
Den gamla E-1 visar 100% av bilden i sökaren, alltså inget nytt.
Det som är märkligt med dokumentet ifall det är ett internt Olympus dokument är att inget nämns om prispositionering. För kunder och säljare är det väldigt viktigt.

arneri skrev:
Det som är märkligt med dokumentet ifall det är ett internt Olympus dokument är att inget nämns om prispositionering. För kunder och säljare är det väldigt viktigt.

Jag tror inte detta är ämnat som ett internt dokument alls. Snarare har det getts formen av ett sådant för att sedan medvetet "läckas" ut till allmänheten. De vill att det ska tisslas och tasslas. Och denna tråd tyder ju på att det är på gång.
Hoppas snacket fortsätter.

arneri skrev:
Den gamla E-1 visar 100% av bilden i sökaren, alltså inget nytt.

Visst är prisbilden viktig, men om man utgår från jämförelserna i dokumentet framgår det ganska tydligt att det är i mellanklassen med D200 och 30D eller en kommande 40D den ska tävla. Dock får man nog se ett extremt välbyggt helproffshus istället för kanske några tusenlappar till, jämfört med D200 och 30D.

Live-view, med rörlig LCD + antiskak + sensorrengöring räcker för att sopa mattan med alla nu kända konkurrenter. Det här är det närmaste en riktig digital systemkamera någon har kommit.

Riktigt kul att det blev en riktig kameratillverkare som gjorde det, jag hade mer trott på Samsung eller LG.

Inom ett par år är det här norm för digitala systemkameror.

Second that,

Det hänger på att denna uppföljare visar samma robusthet som E-1 har. Mycket talar dock för det. Då den låtit väntat på sig, av producentens krav på just detta följdaktligtligen.

Bussmicke skrev:
Och så nämner man 40D och D300 som inte ens finns, ännu..

Som Nikondiggare känns D300 het men vad jag vet är det rykten om november för den kameran. Specarna är bara spekulationer så här långt, om jag hängt med i svängarna.

Bussmicke skrev:
Undrar hur den kommer att stå sig mot Canon 1D Mk3?.....

Säkert inte alls. 1D MK3 är en helt annan klass. Större sensor, mer än dubbelt så dyr som D200, 10 f/s etc.
Bara det faktum att Olympus var tvungna att bygga in en blixt talar för lägre hållbarhet än E-1. Byggkvalitén på E-1 är mycket högre än D200. Även om Olympus säger att efterföljaren kommer vara likvärdig tvivlar jag på det.
Jag tror även att Olympus kommer sänka ribban på sina Top-pro objektiv. De kommer inte vara så extrema som de första.

Bussmicke skrev:
Undrar hur den kommer att stå sig mot Canon 1D Mk3?.....

Och så nämner man 40D och D300 som inte ens finns, ännu..

Den kommer (510:an är det redan) att vara en mycket mer tidsenlig konstruktion. Jag talar INTE om bildkvalitet, för även med min Konica TC från 1975 går det att producera fullt godtagbara bilder när allt klaffar.

Att 2007 prångla ut kameror utan användbar LCD-skärm, inbyggd AS/IS/VR osv är trams. Det enda jag saknar nu är en riktigt bra EVF också. Sen är min våta dröm uppfylld. Den som alla har garvat åt så länge. Ha ha!

/kg, skrattar sist

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar