Annons

Ny normalzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Boxy

Aktiv medlem
Ska förmodligen sälja min k10d och köpa en k20d, och säljer den nog tillsammans med min Sigma 17-70 så behöver köpa en ny normalzoom.
Valen står mellan:
Sigma 17-70 (igen har varit nöjd med den)
Sigma 18-50 2,8 (Bra omdömmen)
Tamron 17-50 2,8 (lite plastigare vad jag läst, men lite vidare)
Pentax 16-45 4,0 (ännu vidare men sämre ljusstyrka)

Dyrare är inte aktuella just nu

Ska förmodligen sälja min k10d och köpa en k20d, och säljer den nog tillsammans med min Sigma 17-70 så behöver köpa en ny normalzoom.
Valen står mellan:
Sigma 17-70 (igen har varit nöjd med den)
Sigma 18-50 2,8 (Bra omdömmen)
Tamron 17-50 2,8 (lite plastigare vad jag läst, men lite vidare)
Pentax 16-45 4,0 (ännu vidare men sämre ljusstyrka)

Dyrare är inte aktuella just nu

Ok! Lycka till! =)

Tycker du ska välja mellan Sigmas 18-50/2.8 eller Pentax 16-45/4, frågan är bara vad du vill prioritera, ljusstyrka eller vidvinkel?

Vänta tills du har råd att köpa K20D + DA* 16-50/2,8 i en smäll. Eller så köper du DA* först och sen K20D. Det är mitt tips. Ha inte bråttom, spar pengar istället och gör rätt från början.

du förlora nog mer på att sälja k10 med sigmat än att behålla den,om du sen ändå måste köpa tillbaka en normalzoom.

jag har haft mitt sigma 18-50 i ett par veckor och är toknöjd. skärpan är toppen och jag tycker att bokehn är helt ok, inte i klass med pentax primes, men mkt bra.

jag tycker att du ska satsa på det.

Jag har DA 16-45/4 och är mycket nöjd med den, och den har full skärpa redan från f4. Den är skarpast mellan 16-24 mm, mitt FA 50/1.4 måste jag blända ner till f4 för samma/bättre skärpa.

En fördel med Pentax objektiv är att det är väldigt smidigt att gå över till manuell fokusering tack vare "quick shift". Speciellt om man kombinerar med AF-knappen inställt för att stänga av AF eller att AF-knappen används för fokus.

Håller med föregående talare, köpte min 20:a med 16-45 och är helnöjd. Är det inte ett måste med 2,8 så är valet givet. Om jag däremot fick onödigt med kosing över skulle det nog blivit en DA* 16-50 i framtiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar