Annons

Ny normalzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

aros_axa

Aktiv medlem
Jag har uppgraderat till K20 (är supernöjd) och skulle vilja ha ett objektiv som matchar. För närvarande har jag kitobjektivet vers 1 av 18-55 som dock kommer att försvinna när jag säljer K100:an.

Önskemålet är en normalzoom för sisådär 3000 kr. Har kikat efter beg Sigma 18-50 f2,8 men det verkar poppis och försvinner snabbt från säljsidor. Vidare har jag kikat på Pentax DA 16-40 f4 som finns billigt på ebay, men ställer mig frågande till ljusstyrkan.

Det finns en del att välja mellan...

I och med min begränsade budget så antar jag att man får kompromissa, ljusstyrka eller skärpa?
 
beg-marknaden kan man göra fynd, själv så fyndade jag en Tamron 17-55 2,8 till min Nikon D70.

Du kan ju även kolla företags begagnad-avdelning på t.ex scandinavian photo, där brukar det ibland dyka upp fynd.

Själv så har jag ingen erfarenhet utav Pentax och dess gluggar, men en begagnad ljusstark standard-zoom av typ Sigma, Tamron eller liknande ger dig nog mkt optik för pengarna
 
Hej, har precis scannat av den marknaden rätt rejält.
För egen del var 2.8 ett av kraven när jag valde objektiv så 16-45 har jag inte tittat på alls. Det jag kom fram till dock är att det finns för och nackdelar med både Tamron 17-50 och Sigma 18-50, dock fanns det nog liiite mer som talade för Tamronen, då den i många tester visat sig vara skarpare och även hade lite mer brännviddsomfång.
För min del blev det ändå en Sigma då jag hittade en beggad och när priset skiljer med över 100% är valet väldigt enkelt.
Skulle jag dock köpt nytt hade det blivit en Tamron, idag vet jag inte, är väldigt nöjd med Sigman så kan rekommendera den.

Nackdelar är att den är väldigt stor längst fram, du stöter i saker när går riktigt nära =)
 
Kanske kan Sigmas 17-70/2,8-4,5 vara en kompromiss, om du vill komma undan för runt 3000.
Dock kan du nog endast utnyttja största bländaren i yttersta vidvinkel, dvs 17mm. Vid 24mm är du åtminstone nere i f3,3.
Jag har själv ej testat denna glugg, men den har fått positiva recensioner och sägs ofta vara mycket prisvärd!
Annars är jag själv sugen på att prova Tamrons 17-50.
Nu när jag ser att Sigmas 17-70 stigit till ca 3500 hos många säljare bör nog Tamrons 17-50 övervägas, den ligger mellan ca 4000-4500.
Begagnat kan också bli riktigt trevligt om man har tålamod, precis som det kanske krävs lite tålamod för att skrapa ihop slantarna till det lite dyrare 17-50 av Tamron?

Lite väntan kan det nog vara värt!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.