Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny nikonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

arvid_97

Aktiv medlem
Jag har en D3000 om jag har haft sen 2010 och jag känner att jag är redo att uppdatera(känt så länge). Jag tänker i nivå med d7000 och då är frågan:

D300s, D7000 eller D7100?

Tacksam för svar!

Arvid Gustafsson
 
Vad är det du saknar/vill förbättra i kameran du har? Gör det lite enklare för folk att föreslå något :)

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk 4
 
Jag har en D3000 om jag har haft sen 2010 och jag känner att jag är redo att uppdatera(känt så länge). Jag tänker i nivå med d7000 och då är frågan:

D300s, D7000 eller D7100?

Tacksam för svar!

Arvid Gustafsson

Det här är en färsk tråd som i alla fall delvis kan ge lite vägledning i dina funderingar.
Anders W
 
Det är en prisfråga. Jag har en ganska ny D7000 och en begagnad D300 jag väljer i princip idag alltid D7000 som första kamera. Det jag saknar på D7000 är knappen fokus med tummen och 100% förstorning med OK, bildmässigt väljer jag D7000. Kommer nog att köpa en D7100 när den hamnar i köpläge.
 
D300s, D7100 eller D600? Begagnad D3!

Jag har en D300 sen 5 år tillbaka och den är jag supernöjd med!! Tänkte byta till en D600 men den är det för mycket strul med, dom får nog komma med en ny innan jag köper. Tittade då på D7100 och det verkar vara en fin kamera. Dubbla mängden pixlar men annars ganska lika med D300. det enda jag inte är nöjd med på D300 är bruset vid höga ISO men efter mycket jämförande kom jag fram till att det är samma sak på D7100, ganska identiskt brus faktiskt. Så mu har jag kommit på lösningen: en begagnad D3!!! KOstar som ett mellanting mellan D7100 och D600 och med otroligt bra bildkvalitet!!
 
Jag har en D300 sen 5 år tillbaka och den är jag supernöjd med!! Tänkte byta till en D600 men den är det för mycket strul med, dom får nog komma med en ny innan jag köper. Tittade då på D7100 och det verkar vara en fin kamera. Dubbla mängden pixlar men annars ganska lika med D300. det enda jag inte är nöjd med på D300 är bruset vid höga ISO men efter mycket jämförande kom jag fram till att det är samma sak på D7100, ganska identiskt brus faktiskt. Så mu har jag kommit på lösningen: en begagnad D3!!! KOstar som ett mellanting mellan D7100 och D600 och med otroligt bra bildkvalitet!!

Alltså D7100 har betydligt bättre ISO-egenskaper än D300. D3:.an ännu något bättre förstås och ger en del andra ergonomiska vinster men D300 och D7100 är INTE likvärdiga vad gäller bildkvalitet. Med D300 vinner man framförallt på fps och buffert gentemot D7100. I övrigt är D7100 vassare.
 
Liweview, bättre ISO och mindre brus, snabbare, bättre sensor, bättre autofokus, etc.

Bättre sensor betyder nästan per automatik bättre ISO och mindre brus.

Liveview och bättre sensor får du med en D3200 också. D300s är en rätt gammal kamera och har knappast bättre sensor (kan rentav vara samma) , men den är snabbare. D7000 tror jag också har samma sensor. D7100 har i praktiken ersatt dem båda två. Den har modernare sensor och dessutom bättre AF.

Men om du vill ha rejält förbättrad sensor, ISO och mindre brus så får du byta upp dig till en FX-kamera, antingen en D600 eller en begagnad D3 som Lennart.
 
Liveview, bättre ISO och bättre sensor får du med en D3200 också. D300s är en rätt gammal kamera och har knappast bättre sensor (kan rentav vara samma) , men den är snabbare. D7000 tror jag också har samma sensor. D7100 har i praktiken ersatt dem båda två. Den här modernare sensor och dessutom bättre AF.

Men om du vill ha rejält förbättrad sensor, ISO och mindre brus så får du byta upp dig till en FX-kamera, antingen en D600 eller en begagnad D3 som Lennart.

Kan ju låta noobigt, men hur många pixlar har d3:an?
 
Kan ju låta noobigt, men hur många pixlar har d3:an?

D3 har 12 mpix. Samma som D300, D300s och D90. D3 är doch FX och en helt annan liga ;-). D300s är bättre än D300 på alla punkter men bara lite bättre brusmässigt på högre ISO. D7000 har 16 mpix sensorn och den är ett rejält steg uppåt. Till D90 utvecklade Nikon ISO egenskaperna något och den presterar klart bättre på den punkten än D300s trots att det kan tyckas vara samma 12 mpix sensor. Som sagt var är D7000 D90:s efterföljare och vassare på alla punkter. Detsamma gäller då D7100 som är ytterligare en generation senare och bättre. Skillnaden mellan D7000 och D7100 är dock inte så stor men D7100 har bättre ISO-egenskaper och bättre färgdjup.
 
Teknikfokus

Jag har en D3000 om jag har haft sen 2010 och jag känner att jag är redo att uppdatera(känt så länge). Jag tänker i nivå med d7000 och då är frågan:

D300s, D7000 eller D7100?

Tacksam för svar!

Arvid Gustafsson

Det är lätt att falla för tekniska förbättringar i st för att fundera på bildmässiga/fotografiska framsteg. Din kamera kanske behöver en bättre fotograf? Ta det som ett vänligt skämt med lite allvar bakom, men det är lätt att falla i teknikfällan och glömma bildskapandet. Kameran tar inga bra bilder - det gör fotografen.
 
Det blir nog en D7100, hittade en på tradera för 7500 för bara huset. men jag är osäker på säljaren, någon som har erfarenhet av CAMERACORNER?
 
Det blir nog en D7100, hittade en på tradera för 7500 för bara huset. men jag är osäker på säljaren, någon som har erfarenhet av CAMERACORNER?
Ja maila mig om du har frågor.
Ett kamerahus har inte världsgaranti, det måste skickas tillbaka till USA om det behöver repareras.
Nikonobjektiven har världsgaranti.
 
Det blir nog en D7100, hittade en på tradera för 7500 för bara huset. men jag är osäker på säljaren, någon som har erfarenhet av CAMERACORNER?

Jag var också sugen på att köpa min D7100 av Cameracorner, men just USA-garantin fick mig att avstå. Köpte den på Scandinavian Photo i stället för några hundralappar mer, och dessutom slapp jag frakten så det gick nog ungefär på ett ut.
 
Jag var också sugen på att köpa min D7100 av Cameracorner, men just USA-garantin fick mig att avstå. Köpte den på Scandinavian Photo i stället för några hundralappar mer, och dessutom slapp jag frakten så det gick nog ungefär på ett ut.
Det är tacksamt att kunna stövla in i en butik o få hjälp om ngt går fel.
 
Undvik Cameracorner!
Jag köpte en ny 70-200/2.8 VR2 i orginalkartong med full garanti giltig i Sverige av henne och fick en begagnad 70-200 med amerikanskt serienummer, utan kartong, dokumentation eller giltig svensk garanti. Kontakt med Nikon i USA avslöjade tveksam garantistatus.
Efter många om och men fick jag skicka tillbaka optiken och fick pengarna tillbaka men ingen ersättning för frakt eller försäkringskostnader. Jag fick ingen ersättning för extrakostnader för att köpa en ny optik i Sverige som uppfyllde hennes beskrivning som både svensk och amerikansk lag ger rätt till.

Företaget hon påstår sig företräda existerar inte i karliforniens företagsregister. Om du handlar av henne så är du helt utlämnad till hennes välvilja om du inte vill stämma i amerikansk domstol.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.