Annons

Ny Nikon och funderingar ang autofokus!

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar på att köpa mig min första systemdigital.

Det lutar åt Nikon. Men nu några frågor som jag vill reda ut innan jag väljer

1.Är det bara D80 som har autofokus om man jämför med d40 d40x och D60

2.Betyder detta att alla mina kommande objektiv blir mycket dyrare vid framtida köp?

3. Betyder det alltså att jag måste fokusera manuellt i alla lägen förotom med D80

4. Har eos 400 450 och 40 autofokus inbyggt i huset?

Tacksam för snabbt svar!
 
D80 har inbyggd motor som driver objektivet. Det betyder att den klarar alla äldre autofokusobjektiv från Nikon. De objektiv som har vad som kallas AF-S har en egen inbyggd motor. Det är de objektiven som man kan använda med autofokus på D40/D60.
Objektiven passar på alla kamerorna men du måste fokusera manuellt om du har ett äldre autofokusobjektiv på din D40/D60.
Om objektiven blir dyrare beror väl på hur dyra objektiv du vill köpa!
Ja, du måste fokusera manuellt med äldre objektiv utan motor.
Alla Canonobjektiv har motorn inbyggd. De har de haft ända sedan Canon bytte fattning på 1980-talet.

Tänk på vad du vill fotografera! Jag vet inget om dina andra erfarenheter av att fotografera. Om du inte hållit på så mycket tidigare och vill testa så tror jag du kommer långt med en billigare kamera, kanske begagnad D70 eller D50 (de har bägge två inbyggd motor i kamerahuset). Satsa mer pengar på objektiv.

Begagnat är ofta bra. Man kan lära sig och behöver inte bränna så mycket pengar.
/johan
 
Jurgen Andreasson skrev:
Funderar på att köpa mig min första systemdigital.

Det lutar åt Nikon. Men nu några frågor som jag vill reda ut innan jag väljer

1.Är det bara D80 som har autofokus om man jämför med d40 d40x och D60

2.Betyder detta att alla mina kommande objektiv blir mycket dyrare vid framtida köp?

3. Betyder det alltså att jag måste fokusera manuellt i alla lägen förotom med D80

4. Har eos 400 450 och 40 autofokus inbyggt i huset?

Tacksam för snabbt svar!
1, Nej alla har autofokus men bara D80 har en autofokusmotor i huset.

2, Nej det är lögn och förbannad dikt som sprids av folk som vill att du ska köpa en Canon, Pentax eller Sony bara för att de äger en sådan.

3, Nej det finns en hel drös objektiv med inbyggd fokusmotor som därmed ger autofokus på D40, D40x och D60. Nikon kallar dessa objektiv AF-S och Sigma HSM. Även Tamron har ett par objektiv med motor men har inte sett någon speciell märkning av dem. Du får kolla på Tamrons hemsida vilka objektiv det gäller. Du kan även kolla på www.cyberfoto.se De har en smidig funktion om du går in på sök objektiv och sedan markerar Nikon. Nu kan du välja att bara visa objektiv med inbyggd motor.

4, Ja de har autofokus i huset men ingen motor. Den slängde Canon ut någon gång på 80-talet när de började med sina EOS. Deras nya EF-bajonett (EF står för electro-focus) har alltså alla inbyggd motor.
 
Jurgen Andreasson skrev:
Funderar på att köpa mig min första systemdigital.

Det lutar åt Nikon. Men nu några frågor som jag vill reda ut innan jag väljer

1.Är det bara D80 som har autofokus om man jämför med d40 d40x och D60

2.Betyder detta att alla mina kommande objektiv blir mycket dyrare vid framtida köp?

3. Betyder det alltså att jag måste fokusera manuellt i alla lägen förotom med D80

4. Har eos 400 450 och 40 autofokus inbyggt i huset?

Tacksam för snabbt svar!

1) Svar nej, alla har autofokus, med den skillnaden att D80 och modellerna över den har en extra fokusmotor i huset som används till att driva fokusjusteringen på gammla autofokus objektiv, dom nyare objektiven har en fokusmotor inbyggd, dom äldre objektiven fungerar således inte på D40 serien med bibehållen autofokus.

2) Svar nej.

3) Svar nej.

4) Svar nej.

/kent
 
Nu har ju även Sigma kommit med ett 50 1.4 med autofokus motor, så om man vill ha ngt ljusstarkt till en D60 så finns det en del mer å välja på nu.

Uppdatering av Nikon snart?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.