Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Nikon digital - med AF kopierat från Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, visst är det så... Kolla bara...
http://www.photim.net/Nikon-D2/Nikon-D2H.htm

AF systemet med 11 punkter, varav 9 korskänsliga sensorer, är kopierat från Pentax *ist och *ist D. T.o.m fördelningen av AF punkterna är samma!
Ren karbonkopia alltså. (Kunde inte Nikon komma på något eget? ;) )

Lustigt, när jag har diskuterat detta AF system med bl. a. Nikon användare så har visst gnäll kommit. För många punkter, helt onödigt osv. - har kommentarerna varit. Jag undrar hur dessa Nikon användare reagerar nu när Nikon kopierat det rakt av. Är det fortfarande värdelöst, eller är det plötsligt fantastiskt? Ska bli intressant att se... ;)

Med vänlig hälsning
Roland
 
Ett autofokussystem är betydligt mer än antalet fokuspunkter. Jag vill nog testa i praktiken innan jag tycker något. Som det är idag använder jag inte ens de fem punkter som redan finns i Nikons kameror. Jag fokuserar antingen manuellt eller med mittpunkten och är rädd att jag kommer att fortsätta göra det hur många extrapunkter jag än får. Gamla hundar du vet...

Voff!
 
Tycker att de fem är för mycket. Använder nästan enbart den mittersta.
Ointressant om Nikon har samma placering av fokuspunkter som Pentax.
Det gör inte Pentax bättre eller Nikon sämre.
Kalenderbitaruppgifter gör ingen till bättre fotograf.
Us
 
Heh.. kopierat från Pentax.. Japp... jag är övertygad om att Nikon har byggt upp systemet på de få månaderna som Pentax *ist D har varit känd...(ironi)

Tänka sig, Nikon kan åtminstone tillverka sina egna sensorer numera. Kanske kan pentax kopiera det?
 
Håller med Göran. Jag använder aldrig de 4 extra fokuspunkter jag har, enbart den mittersta.

Det känns som om jag inte får full kontroll om kameran skall hålla på och välja vart fokus skall ligga. Och att hålla på att fibbla med blicken eller knappar, nej tack. Mittpunkt eller manuell fokus passar mig bäst... Många punkter tillhör nog er som fotar action och fåglar, där har jag lite förståelse för denna hysteri.
 
Jaa, inte var det bristen på autofocuspunkter som gjorde att det numera sitter en split-screen skiva i min F5..... Men nu är jag så stark och duktig så jag nästan alltid orkar och kan fokusera alldeles själv.
Us
 
FotoZ skrev:
Jo, visst är det så... Kolla bara...
http://www.photim.net/Nikon-D2/Nikon-D2H.htm

AF systemet med 11 punkter, varav 9 korskänsliga sensorer, är kopierat från Pentax *ist och *ist D. T.o.m fördelningen av AF punkterna är samma!
Ren karbonkopia alltså. (Kunde inte Nikon komma på något eget? ;) )

Lustigt, när jag har diskuterat detta AF system med bl. a. Nikon användare så har visst gnäll kommit. För många punkter, helt onödigt osv. - har kommentarerna varit. Jag undrar hur dessa Nikon användare reagerar nu när Nikon kopierat det rakt av. Är det fortfarande värdelöst, eller är det plötsligt fantastiskt? Ska bli intressant att se... ;)

Med vänlig hälsning
Roland
Kopierat, för att sedan förbättra, kanske? Som Jeppe säger har Nikon nog inte kastat in det i sin nya modell på bara några månader bara för att Pentax har det.
Jag vill nog höra Nikon eller Pentax själva bekräfta, inte läsa det på en fransk skvallersida.

Och nä...Jag behöver inte mer än en punkt. Ibland kan den högra vara bra för porträtt på höjden, men det är ytterst sällan jag använder den. Ställer hellre manuellt, då vet jag ju var skärpan sitter.

Flera AF-punkter; en onödig finess på en Nikon, tycker jag. Det är mer för osäkra Pentaxfotografer;-)
 
Jag håller nog med om att det räcker med en fokuseringspunkt. Jag kan gå så långt att jag kan säga att jag egentligen inte fattar vad man har alla de andra till... och då har jag varken Nikon eller Pentax själv.

// Gabbe.
 
Den intressanta poäng som alla hitills har missat, är att Pentax givetvis har patenterat sitt system och det innebär att Nikon betalar licenspengar till Pentax. (Vilket inte är något nytt i fotohistorien, det finns mycket i dagens kameror som är baserat på Pentax patent. Exempelvis bygger Canons IS teknik delvis på ett Pentax patent).

Och visst är det samma system. Det är ju bara att jämföra AF punkterna, deras funktion och hur de ligger i förhållande till varandra. Det är samma på *ist, *ist D och Nikon D2H.

Alltså tre rader.
Mellersta raden har 5 punkter, översta och nedersta har 3 punkter. De yttersta i mellersta raden är linjära sensorer, alla andra är känsliga för både vertikala och horisontella linjer.
Exakt samma mellan Pentax och Nikon här.

Likheten är följaktligen slående.

Det kan vara bra med många punkter om man inte gillar att först låta kameran fokusera, och sedan komponerar man bilden. Ju fler punkter man har, desto lättare är det att komponera bilden först och fokusera sedan (som man gjorde på den "gamla goda tiden"). Jag har aldrig förstått varför man först ska rikta kameran dit man vill fokusera, och sedan komponera bilden. Då ställer jag hellre skärpan manuellt. Särskilt när jag använder stativ (vilket jag gör ofta...)... Att fokusera i mitten när man äntligen lyckats ställa in stativet perfekt och motivet är längst till höger i bild, nä du tack. :)

Dessutom underlättar antalet punkter en motivföljande autofokus autofokusering av motiv som rör sig över bildytan.

Med vänlig hälsning
Roland
 
FotoZ skrev:
Jag har aldrig förstått varför man först ska rikta kameran dit man vill fokusera, och sedan komponera bilden.
Så gjorde väl de flesta som använde snittbilden och mikroprismorna i kameror förr. Jag bytte alltid bort mattskivan till en helt ren på mina F3:eek:r, tål inte snittbild.
 
FotoZ skrev:
................

Det kan vara bra med många punkter om man inte gillar att först låta kameran fokusera, och sedan komponerar man bilden. Ju fler punkter man har, desto lättare är det att komponera bilden först och fokusera sedan (som man gjorde på den "gamla goda tiden"). Jag har aldrig förstått varför man först ska rikta kameran dit man vill fokusera, och sedan komponera bilden. .................................
Med vänlig hälsning
Roland
Slöheten har nått sin slutliga gräns. Inte "gilla" att flytta kameran för att komponera bilden...., undra på att så många insända bilder ser ut som de gör. Det fanns ingen alltså autofokuspunkt där det borde ha funnits en.....ja jisses.
Us
 
Exempelvis bygger Canons IS teknik delvis på ett Pentax patent

Ja, du verkar vara kunnig inom Pentax-systemet. Men varför har inte Pentax några IS-objektiv ?

Patent eller ej så är det ju Canon som utvecklat IS. Kan det vara så att Pentax patenterade det men visste inte hur de skulle tillverka det ?? ;)

Pentax är ett fint gammalt märke, men de har tyvärr inte hängt med i utvecklingen i samma takt som t.ex. Canon och Nikon.
 
Canons IS system bygger delvis på Pentax patent. I Nikons patenbeskrivning av VR systemet, så hänvisas det till Pentax patent och faktum är att det som ger Nikons VR ett 1/2 EV stegs fördel i fråga om handhållning jämfört med Canons IS system, är Pentax patent rakt av. Jag är inte särskilt teknisk kunning så be mig inte förklara den exakta konstruktionen, men det handlar om hur linselementen rör sig i början eller i slutet av sin rörelseräckvidd. Detta är ingen hemlighet att Pentax sedan länge haft sin ISA teknik (Image Shock Absorbtion, som Pentax IS/VR lösning heter). Vet du förresten att dagens FA* serie bygger på en icke-lanserad FA serie med vattentäta objektiv som alla hade AF motor i objektivet (Pentax hade en efterträdare till Z-1:n färdig 1995 men de vågade inte sjösätta projektet)? Och Contax N digital använde många Pentax patent. Under 90-talet och en bit in på 2000-talet så har Pentax tyvärr licensierat mycket av sin teknik till andra kameratillverkare. Varför? Ja, det finns ingen officiell förklaring på detta men det lär skyllas på det som kallas för "beancounters". Alltså ekonomerna. De trodde inte att Pentax skulle tjäna tillräckligt mycket pengar på att lansera tekniken själv, utan det fanns större inkomster att hämta genom att licensiera tekniken till andra. Det är helt fel att säga att Pentax inte hängt med i utvecklingen, Pentax har länge lett utvecklingen - men det har inom Pentax funnits en konflikt om de verkligen skulle satsa på systemkamerorna, eller bara syssla med R&D och licensiera ut tekniken. När Pentax för några år sedan fick en ny chef, så lovade han att det skulle bli förändring och att Pentax äntligen skulle börja använda sin egen teknik. Han är tekniker i grunden, hans företrädare var ekonom.
Pentax unika 11 punkters AF system med 9 korskänsliga sensorer är ett bevis på att Pentax önskar återta ledartröjan i systemkamerautveckling, men de fortsätter tyvärr fortfarande att licensiera ut teknik till andra.
Pentax är en liten aktör på marknaden och frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att pluppa in massa ny, dyr teknik? Enda motivationen skulle vara om det kunde få Canon och Nikon användare att byta system, för Pentax marknadsandel är idag för liten för att Pentax ska kunna tjäna tillräckligt med pengar på sin egen teknik. Minolta har lanserat många bra, tekniskt späckade, kameror. Men de har floppat. Minolta subventionerade priset på Dynax 7 därför att de hade räknat med en försäljning a'la 7000. De sålde inte ens en 1/3 del av det... Även om kameran är framgångsrik, så har den inte varit så framgångsrik som Minolta hade räknat med och detta har allvarligt skadat Minolta ekonomiskt. Egentligen behöver de sälja kameran dyrare, men det är svårt att höja priset nu... Eller se på Dynax 5 - prisad i tester och av användare världen över, men den säljer inte särskilt bra. Trots all ny teknik som den innehåller. Den har inte övertygat kunderna att byta från Canon och Nikon till Minolta, trots att kamerans kvaliteter väl motiverar ett sådant byte. Och varför skulle Pentax lyckas med det som Minolta har misslyckats med? Pentax är ett företag som går bra. Pentax tjänar mer pengar på sina kameror än vad Nikon och Minolta gör. Nikons och Minoltas övriga divisioner hjälper upp det svaga resultatet från kameradelen. Pentax är i första hand en kameratillverkare, de gör inte särskilt mycket mer. Inga faxar eller sådant som konkurrenterna gör. Pentax är därför mer utsatt, Pentax har inte råd med vågade ekonomiska projekt a'la Dynax 7. Och därför kommer antagligen Pentax att fortsätta licensiera ut sin teknik, men de kommer även att börja använda den själv och det är i den digitala utvecklingen som Pentax ser sin chans. I skiftet mellan analogt och digitalt, så kanske det finns större möjlighet att fotografer byter system. Så framtiden för Pentax är ljus. Om den satsning som nye chefen inledde för ett par år sedan inte blir framgångsrik, så kommer Pentax att skrota 35mm systemkameror. Men jag tror den blir framgångsrik. Pentax har många nya objektiv, och nya kameror, på gång. Pentax introducerar snart en ny kamerafattning och det vi väntar på är bl.a. en ISA teleförlängare, som alltså ger vibrationsdämpning till vilket objektiv som helst.
(detta är ett gammalt patent från Pentax). En del av nyheterna kommer under hösten (framförallt objektivnyheterna, det har Pentax utlovat), men den fullständiga bilden får vi förhoppningsvis på nästa års PMA mässa. Det kan även dröja till Photokina nästa år. Men jag hoppas på att allt hinner bli klart till PMA mässan. Vi får se.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Sonnaren skrev:
Slöheten har nått sin slutliga gräns. Inte "gilla" att flytta kameran för att komponera bilden...., undra på att så många insända bilder ser ut som de gör. Det fanns ingen alltså autofokuspunkt där det borde ha funnits en.....ja jisses.
Us

Jag gillar inte att flytta kameran för att komponera om bilden efter autofokusering, därför föredrar jag manuell fokusering. För jag fokuserar först och komponerar bilden efteråt. Så har jag gjort sedan jag började fotografera med systemkamera 1988 (Pentax P30) och så fortsätter jag att göra. Autofokuskamerorna introducerade den bakvända metoden och den tycker jag är helt vansinnig, särskilt när man använder kameran med stativ. När bilden är komponerad, när stativet står helt perfekt, då kan jag koncentrera mig på att få ultimat skärpa. Jag har inget emot att fokusera på mattskiva, det har jag mer eller mindre alltid gjort. För att jag ska nytta av autofokussystem måste därför AF ha många punkter, annars måste jag ju fokusera först och komponera sedan - vilket jag inte vill göra. Först hittar jag bilden, först komponerar jag den, därefter hittar jag den ultimata skärpan för att bilden ska bli så bra som möjligt.

Mitt motto är enkelt: komponera först, fokusera sedan.

Med vänlig hälsning
Roland
 
har inte alla systemdigitaler flexfokuspunkt som man kan flytta var man vill? trodde det var nån slags standard... om den har flera fokuspunkter hur väljer man vilken man ska välja då? hmmmm... får nog gå o titta i en sån där sökare...
 
Vill man ta i kan man ju gå till Canons högre.... 45 stycken.... fast jag ser fortfarande ingen andledning till så många. Polaren har en en 1D, han använder den mittersta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.