Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Nikon Digital D100

Produkter
(logga in för att koppla)

mbn

Aktiv medlem
Eftersom "nyhetsspalten" på fotosidan inte är värd namnet då den nästan aldrig uppdateras, tänkte jag komma med en nyhet i detta forum.

Nikon släpper idag (21 feb)en ny digital systemkamera, D100. Den bygger på f80 modellen och ser ut ungfär som Fujifilms nysläppta variant. Kameran har 6,1 MP men tyvär 1,5 i brännviddsförlängning. Den som vill kan läsa mer på:
http://www.nikon-image.com/eng/news_release/2002/d100.htm

/Mats

Ja, den verkar ju fin, men nyckelfrågan är ju kommer den att kosta.
TÄNK om det kunde stå ett överkomligt pris på lappen...
Det ska bli kul att se vad Canon kontrar med.

Tja, dom säger ju själva att den är för "avancerade amatörer" så antagligen under 50kkr i alla fall. Mellan 25 och 50 skulle jag gissa på. Det är väl antagligen folk som köper Canons D30 Nikon siktar på.

Sen kan vi alltid hoppas på att dom säljer den för samma pris en motsvarande filmkamera skulle kosta, men det tror jag inte riktigt på :)

Det pratas visst om en efterträdare till Canon D30 med 6 MP. Kanske kommer den att heta D60.

Dessutom pratas det om en en EF 500/2,8 DO IS, en EF 200-400/4,0 DO IS och en efterträdare till 28-70/28 med större bränviddsomfång

En 500/2.8 med IS? Oj, det låter billigt. Inte.
:p

Det är ju bara några dar kvar till PMA och då får vi veta allt förhoppningsvis.

henab skrev:
Tja, dom säger ju själva att den är för "avancerade amatörer" så antagligen under 50kkr i alla fall. Mellan 25 och 50 skulle jag gissa på. Det är väl antagligen folk som köper Canons D30 Nikon siktar på.

Ja, jag noterade att den har inbyggd blixt, enbart USB och är ganska lätt (mycket plast?). Det tyder på att Nikon inte KAN ta proffsbetalt för den om de vill sälja många.
Jag tror att smärtgränsen för de flesta amatörer ligger snarare under priset för en D30 än över, dvs $3000. Vill man sälja riktigt stora volymer i bör den inte kosta över $2000, men det kanske är vi Svenskar som är ovanligt fattiga numera...
Jag gissar på 30-40Kkr i Sverige.

Jag hittar heller ingen uppgift om hur snabb kameran är, fps, bufferstorlek etc. Väldigt viktig info. Vill Nikon mörka?

Ja, den lär väl inte bli alltför megadyr. Är väl tänkt att konkurrera med D-30 och kommande S2.

Tror knappast Nikon mörkar några specar. Alla missar och nackdelar kommer ju ändå fram. Tror inte att folk förväntar sig att den är snabb heller.
Bra att det finns ett speedgrip med höjdavtryck som tillbehör. Hoppas det kommer riktiga accar oxå.
Att den bara tar USB har ingen större betydelse, det går väl iallafall snabbare att tanka över bilderna via läsare. Men visst vore det bra om den hade Firewire, men det är väl en kostnadsfråga.

Jag har iaf fått "vill ha"-feelings för den.

Scandinavian Photo gissar att priset kommer att hamna på 30-35 000 kr. För min del hoppas jag på Canons kommande...

Calle S skrev:
Den som söker, han finner:
"Kameran kan ta 2,7 bilder per sekund (sex bilders buffertminne)"

Ja, Perfekt! Det verkar alltså som den har kommit nu - det första, riktigt bra digitalkameraalternativet för oss som gillar speglar i kamerorna.
6Mpix räcker för oerhört skarpa utskrifter i A2-format. Vill man ha mer kanske man bör fundera på mellanformat istället. Det här räcker väldigt långt. Det är bättre att lägga krut på bra optik och mer minne.
Jag vill OCKSÅ HA...men jag har ju EOS grejor.
Canon vilar nog inte på hanen. D30 kommer nog att sälja betydligt sämre från idag...

D30 kommer nog att sälja betydligt sämre från idag...
Ja, tror nog att även Fujis S2 kommer att få problem. F-80, som även den bygger på, har ju inget höjdavtryck i batteripacken. Vilken jävla miss.... Där har Canon (Ve o fasa;-) lyckats bättre. Men kolla här Verkar som om den kommer med riktiga uppladningsbara batterier oxå.
Nu börjar det likna nåt. Men vi får väl se, den har säkert en hel del nackdelar oxå. Nya grejer blir ju rätt så hypade i början. I slutändan är det ju bara bildresultatet som räknas... Väntar med spänning på dpreviews test.

Det som förvånar mig är att man använder USB 1.1 och inte USB 2.0. Det börjar komma produkter med den senare standarden som ligger i paritet med firewire.

Det som förvånar mig är att man använder USB 1.1 och inte USB 2.0. Det börjar komma produkter med den senare standarden som ligger i paritet med firewire.
Tror det hänger ihop med att man snålar med finesser så att kameran inte konkurerar med deras egna dyrare modeller, typ D1X. Att hänga på Firewire blir ju inte så mycket dyrare än USB. Och det är väl bättre att använda separat läsare.
Men på fältet med laptop skulle Firewire eller USB 2.0 vara välkommet.

Linmajon skrev:
"Är det inte snabbast, enklast och säkrast med PCMCIA-adapter om man har laptop? "
(Ursäkta, quote-funktionen funkar inte alltid i IE och Mac)

Du menar rakt in i PC-cardslotten? Då måste väl kameran ha rätt uttag? Är inte den seriell? Hmm...Tror inte det, men jag är ingen hejare på bärbart. Kanske nån annan som vet.

Men annars funkar det skapligt att tanka från kameran in i datorn via USB, har gjort det med D-30. Ingen hisnande hastighet, dock. Dessutom har D100:an större och tyngre filer. Så separat läsare är nog att rekomendera. På fältet funkar kanske en Digital Wallet bra. Nån som har provat den?

Nikon D100..

Eh, måste man ha en digitalkamera för att vara inne? I mina ögon kommer det aldrig att spela någon roll om de så släpper digitala systemkameror med 50 megapixel. Jag vill kunna visa diabilder - att skjuta digitalt är alldeles för enkelt i mina ögon. Det är väl ingen sport? Är jag gammaldags nu? Jag tycker att den digitala tekniken förtar glädjen av det hederliga analoga sättet. Har jag fel?

Nu fattas det bara att de slutar sälja film också så är övertaget fullgjort. I såna fall kan ju jag och vi andra hängivna analoga fantaster lika gärna lägga oss i floden direkt! :(

Eh, måste man ha en digitalkamera för att vara inne?
Ja, det är klart att du måste;-)
att skjuta digitalt är alldeles för enkelt i mina ögon. Det är väl ingen sport?
För väldigt många är det ingen sport, det är ett yrke.
Jag tycker att den digitala tekniken förtar glädjen av det hederliga analoga sättet. Har jag fel?
Nä, det är nämligen väldigt subjektivt vad som är "fotoglädje". Föredrar du den analoga tekniken har du absolut inte fel.
För egen del struntar jag fullständigt i hur bilderna jag konsumerar är tagna. Det är bara resultatet som räknas.
På 70-talet var många emot motorer på kameror, på 60-talet fick spegelreflexen spott o spe, Leica var ju den enda Kameran med stort K, på 50-talet skrattade man åt småbild.

Linmajon skrev:

Ja, jag noterade att den har inbyggd blixt, enbart USB och är ganska lätt (mycket plast?). Det tyder på att Nikon inte KAN ta proffsbetalt för den om de vill sälja många.
Jag tror att smärtgränsen för de flesta amatörer ligger snarare under priset för en D30 än över, dvs $3000. Vill man sälja riktigt stora volymer i bör den inte kosta över $2000, men det kanske är vi Svenskar som är ovanligt fattiga numera...
Jag gissar på 30-40Kkr i Sverige.

Jag hittar heller ingen uppgift om hur snabb kameran är, fps, bufferstorlek etc. Väldigt viktig info. Vill Nikon mörka?

Hmm varför skriver du mörka?
Varför skulle dom vilja det egentligen om dim lanserar en ny produkt, det säger emot sig självt.
Men gör så här: surfa in på adressen nedan och du får lätt reda på infon: Sex bilders buffertminne.

http://www.nikon.se/nyhetsarkivet/nyhet.asp?id=167

Lycka till alla glada fotografer! /Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar