Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Nikon D300 eller begagnad D2X?

Produkter
(logga in för att koppla)

WilliamT

Aktiv medlem
Hej!

Jag är på g att köpa en ny kamera eftersom jag behöver bättre ljuskänslighet etc. Någon som har några tips på köp? Jag funderar på att antingen köpa en fabriksny Nikon D300 eller en begagnad Nikon D2X. Vad tror ni är det bästa valet? D2X är ju mer en proffskamera än vad D300 är.. men hur är det med grynighet vid höga ISO etc. på D2X? Tankar och ideer efterfrågas! Skall främst ta sportbilder.

/Andreas

Är du intresserad av bra prestanda på höga ISO så är det D300 du skall ha.

Enda anledningen till att köpa D2x'en är väl att man gillar ergonomin bättre, alternativt om man skall slåss med kameran.

Finns för övrigt flera sådana här trådar.

Utan tvekan D300, den ger betydligt bättre prestanda på höga ISO, och den är i stort sett lika proffsigt byggd som D2x, jag har själv ägt en D2Hs, samma hus som D2x, och jag märker ingen skillnad i byggkvalitet mot min nuvarande D300.

D2Hs är förövrigt en bättre kamera för sport än D2x om du inte skall skriva ut större en A3, den är snabbare och har bättre höga iso prestanda, billigare begagnad bör den också vara, men som sagt D300 åker åttor runt bägge dom kamrorna när det gäller bildkvalitet.

/kent

Tack för svaren!

Det verkar alltså som att det bästa i mitt fall är att skaffa D300:an. Skönt att vara första ägare är det också och vill jag slåss på stan eller försvara mig mot rånare som vill sno kameran finns det alltid andra tillhyggen att tillgå, teleobjektiv t.ex. =) Skall försöka söka djupare i trådarna nästa gång.

/ Andreas

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto