Förstår vad du syftar på med filmerna. Jag antar att du filmar i 10-bit/HDR? När du tittar på de i telefonen så visas de som just HDR då skärmen klarar av att visa det, så kontrasten upplevs som större. Det förutsätter dock att appen också kan rendera HDR (som t.ex. original-galleriappen gör). Men tittar du med en app som inte klarar det blir det som på datorn. Det är lika med foton som tagits i Ultra HDR/Display P3-färgrymd. Har inte stenkoll på detaljerna där dock, men det blir klart olika bildvisning i galleriappen jämfört mot andra/datorn, samma HDR-princip som med filmningen. Tämligen onödigt för åtminstone stillbilder om du frågar mig, men det är ju ett säljargument.
Zoomen har ju mycket riktigt inga rörliga delar då det är fasta brännvidder på linserna. Huvudkameran har motsvarande 25mm brännvidd och telekameran lägger sig på 120mm (dvs ca 5x jämfört mot huvudkamerans 25mm), så det är faktiskt digital zoom hela vägen mellan 1x-5x.
Som du skriver är ju upplösningen på huvudkameran 50mp som sen nedskalas till en fjärdedel (12,5mp) för bättre skärpa och ljuskänslighet, så zoomen är ju inte direkt digital som förr när det var interpolation som gällde. Här beskärs den bara snävare utifråns sensors pixlar. Det ger ju ett sämre resultat än fullt "utzoomat", men klart bättre än interpolering. Jag brukar hålla mig till max 2x där.
RAW använder jag mycket sällan. Telefonen är överlag så suverän på att efterbehandla sina egna bilder att jag knappt kan göra ett bättre jobb, så det blir inte värt jobbet med RAW för det jag använder telefonkameran till. Men kul att det finns tillgängligt ifall man kommer i en mer krävande situation och inte har systemkameran med sig.