Annons

Ny med Canon 7D och problem

Produkter
(logga in för att koppla)
Började fundera över att ladda hem firmware, för att få den senaste...
Idag ligger Firmware 1.2.1 inlagd.

Sett att det ger lite prestandahöjningar på kameran och är väl lika bra att se till att kameran är så bra den kan bli...

Men som total amatör så kommer ju genast tankarna om vad jag kan ställa till när jag gör detta:
Finns det några risker att man gör kameran obrukbar?
OM det skiter sig på något spännande sätt, finns det någon räddning så jag kan återställa?
Något jag behöver tänka på innan jag tankar hem filen och pluggar i den i kameran?
Något bra argument till att skita i det och inse att kameran är bra som den är?

Började fundera över att ladda hem firmware, för att få den senaste...
Idag ligger Firmware 1.2.1 inlagd.

Sett att det ger lite prestandahöjningar på kameran och är väl lika bra att se till att kameran är så bra den kan bli...

Men som total amatör så kommer ju genast tankarna om vad jag kan ställa till när jag gör detta:
Finns det några risker att man gör kameran obrukbar?
OM det skiter sig på något spännande sätt, finns det någon räddning så jag kan återställa?
Något jag behöver tänka på innan jag tankar hem filen och pluggar i den i kameran?
Något bra argument till att skita i det och inse att kameran är bra som den är?

Det finns en pdf med som visar exackt hur du ska göra.
Ladda hem filen, spara den på din dator, kopiera till ditt minneskort
kameran ska vara avstängd sätt kameran på P slå på kameran.
sätt i minnekortet
kameran- meny välj firmware uppdatera

Ett annat, lite enklare, sätt är att göra uppdateringen genom EOS Utility. Det är också beskrivet i PDF:en. Det fungerar jättebra. Lycka till, en bra kamera blir ännu bättre.:)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Home Point är vad Canon kallar den registrerade punkten, i kameran. Står HP i displayen när man står på den punkten. Men i den svenska manualen heter det säkert nåt annat.

Jag satt en bra stund och sökte i pdf-manualen innan jag hittade det här med "Home Point". Det heter mycket riktigt "registrerad af-punkt" eller "registered af point" i den engelska varianten. sidan 219 i den första versionen av manualen, sidan 235 om man har den uppdaterade varianten som tillhör firmware version 2.0.0 och senare.

Kollade i manualen och ser att referensen till HP inte finns med i manualen till 7D. Däremot kan man hitta den när det gäller sökar- och display (övre) informationen för 1D Mark III, exempelvis.
Men för en 7D är det uppenbarligen så att den som ser exempelvis texten SEL HP i sökaren har ingen möjlighet att se vad det betyder i manualen.

följde PDF-filen och laddade in firmware vid minneskortet utan missöden, så nu blev min Skoda en Ferrari...och allt skedde utan missöden

Ska kanske då upplysa om vad de beteckningarna egentligen betyder, om nu någon är intresserad.
Både i sökaren och i den övre displayen kan man se markeringar för vilken AF-konfiguration man väljer. Det här är en relik från kameror från filmtiden, så visningen är något irrelevant eller möjligen förvirrande idag, då AF i 7D är mer komplicerad än vad de här visningsalternativen konstruerades för.

Men ändå.

Det första som visas är antingen SEL eller en rektangel, ungefär [___] (skulle varit streck längs toppen också). Den markeringen visar SELective eller area AF, alltså om man valt en punkt, eller om kameran väljer från en större area. För 7D är SEL liktydligt med spot AF, enpunkts AF och utökad enpunkts AF.
Area motsvaras av Zone AF och alla 19 punkterna (det som man ursprungligen kallade Area AF, när det kom i EOS 3).
Sen kan den visa [_], AF eller HP efter SEL. Fyrkanten betyder att du valt punkten i mitten, HP att du valt den förregistrerade punkten (Home Point) och AF slutligen att du valt något annat än de första två.

Stryker man alla alternativ utom enkel punkt och samtliga 19 punkterna, blir det hela lite mer begripligt. Det blir ju också mer likt vad man kunde göra i en EOS 3. Personligen ser jag ingen större finess med de här texterna, och det gör nog inte Canon heller, med tanke på att de nu inte ens förklarar i bruksanvisningen vad de betyder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar