Annons

Ny MacBook Pro - överflyttning av LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Jag kör fast pc på hemmaplan, skaffade en ny somras med bra prestanda. Bildbehandlingsprogram är LR även om jag har ett PS.

Som bärbar dator har jag haft en MacBook Pro från 2008 men batteriet la av och det gick inte att skaffa nytt (datorn är från 2008!!! så det är en vintage säger Mac-folket). Efter en del funderande blev det en Mac igen, jag hittade en fin MacBook Pro 15" Retina från sent 2013 6000:- lägre än listpris på Blocket och den verkar funka alldeles utmärkt. Även om den har hyfsat bra lagringskapacitet - 512 GB - så förslår det inte till mitt bildbibliotek, tidigare har jag bara haft en del av bilderna i den gamla Macen. Nu har jag lagt alla bilderna på en extern nyköpt hårddisk, 2 TB (inte så dyra längre, 1500:) och jag har redan kopierat alla bilderna till den och den tar jag med till fritidshuset, det är där Macen i första hand används. Därmed har jag dels alla bilder till hands i fritidshuset, dels har jag en extra back-up på allt jag sparat fram tills det datum jag tog back-upen.

Så till problemet. Jag har också redan importerat alla bilderna till LR i den nya Macen, det fungerar bra. Snyggt i den datumordning jag brukar ha och med de bildbehandlingar jag gjort. MEN - Samlingarna har inte följt med. Bilderna i mina samlingar är ju en delmängd av alla bilderna jag har i LR så bilderna finns i Macen.

När jag installerade LR på en nya Macen kopierade jag över de senaste katalogfiler jag hittade i min stationära dator, nämligen
Lightroom Catalog X Previews.lrdata
Lightroom Catalog X .lrcat
Lightroom Catalog X lrcat-journal
Lightroom Catalog X lrcat.lock
(X står för katalognumret, jag har strulat under åren och har ett långt och komplicerat katalognummer.)

Finns det ngn mer jag glömt eller varför får jag inte med samlingarna?
 
Har du gjort en ny-import av bilderna i Macen? Eller har du kopierat katalogfil och bildfiler från PC till Mac?
 
JFinns det ngn mer jag glömt eller varför får jag inte med samlingarna?

På din beskrivning låter det som du har skapat en helt ny katalog-fil och importerat bilderna till den. Då förlorar du förstås dina samlingar. Normalt förlorat man också sina redigeringar men har man slagit på side-car filer så räddas det.

Jag tycker du skall prova att öppna den lrcat-fil som du har kopierat över (nummer två i din lista ovan). Då borde ju allt vara tillbaka som förut - förutsatt att bildfilerna ligger på samma plats som på den gamla datorn.

På windows öppnar du lrcat-filen genom att dubbelklicka den i utforskaren, du kan säkert göra motsvarande i din Mac.

PS. Nu läste jag igen, du talar om stationär dator och extern disk. Jag blir väldigt osäker på hur din setup ser ut så mitt råd ovan kanske inte alls är korrekt!
 
På din beskrivning låter det som du har skapat en helt ny katalog-fil och importerat bilderna till den. Då förlorar du förstås dina samlingar. Normalt förlorat man också sina redigeringar men har man slagit på side-car filer så räddas det.

Jag tycker du skall prova att öppna den lrcat-fil som du har kopierat över (nummer två i din lista ovan). Då borde ju allt vara tillbaka som förut - förutsatt att bildfilerna ligger på samma plats som på den gamla datorn.

På windows öppnar du lrcat-filen genom att dubbelklicka den i utforskaren, du kan säkert göra motsvarande i din Mac.

PS. Nu läste jag igen, du talar om stationär dator och extern disk. Jag blir väldigt osäker på hur din setup ser ut så mitt råd ovan kanske inte alls är korrekt!

Tack för svaret, såklart är det så. Jag laddade in programmet först, därefter importerade jag bilderna utan att ha valt den gamla katalogfilen. Nu har jag kopierat över den gamla katalogfilen och det löste mitt problem med samlingarna direkt.
Ett kvarstående problem har jag. Trots att jag har den externa hårddisken ansluten, tycks jag inte kunna exportera ut bilder från de importerade bilderna. De bilder jag talat om är alla de gamla bilderna, typ 75000, där orginalfilerna ligger på den externa hårddisken jag har ansluten till MBP:n och där jag importerat bilderna i LR. Nya bilder jag tagit och tagit in i LR beter sig som vanligt, jag kan efterbehandla dom och så exportera ut dom tex till jpeg som jag spar på datorn, ibland för att publicera i en blogg på FS tex.
 
Ett kvarstående problem har jag. Trots att jag har den externa hårddisken ansluten, tycks jag inte kunna exportera ut bilder från de importerade bilderna. De bilder jag talat om är alla de gamla bilderna, typ 75000, där orginalfilerna ligger på den externa hårddisken jag har ansluten till MBP:n och där jag importerat bilderna i LR. Nya bilder jag tagit och tagit in i LR beter sig som vanligt, jag kan efterbehandla dom och så exportera ut dom tex till jpeg som jag spar på datorn, ibland för att publicera i en blogg på FS tex.

När du kollar på någon av dessa "problembilder" - ser du något frågetecken över bilden? Det skulle kunna vara så att enhetsbokstaven för din externa disk ändrat sig. På den gamla datorn kanske det var "E" som var USB-disken och på den nya kanske disken har fått "F". Bara en gissning?

Om så är fallet så går problemet att lösa genom att "peka om" mapparna. Förhoppningsvis har du en mapp i "toppen" av hierarkin och då kan du högerklicka den och välja "find missing folder" eller liknande.

Om det är så att bilderna inte har frågetecknet utan att allt ser rätt ut - ja då vet jag inte vad som skulle hindra en export.
 
När du kollar på någon av dessa "problembilder" - ser du något frågetecken över bilden? Det skulle kunna vara så att enhetsbokstaven för din externa disk ändrat sig. På den gamla datorn kanske det var "E" som var USB-disken och på den nya kanske disken har fått "F". Bara en gissning?

Om så är fallet så går problemet att lösa genom att "peka om" mapparna. Förhoppningsvis har du en mapp i "toppen" av hierarkin och då kan du högerklicka den och välja "find missing folder" eller liknande.

Om det är så att bilderna inte har frågetecknet utan att allt ser rätt ut - ja då vet jag inte vad som skulle hindra en export.

På Mac har du inte enhetsbeteckningar så som du har det i Windows.
 
När du kollar på någon av dessa "problembilder" - ser du något frågetecken över bilden? Det skulle kunna vara så att enhetsbokstaven för din externa disk ändrat sig. På den gamla datorn kanske det var "E" som var USB-disken och på den nya kanske disken har fått "F". Bara en gissning?

Om så är fallet så går problemet att lösa genom att "peka om" mapparna. Förhoppningsvis har du en mapp i "toppen" av hierarkin och då kan du högerklicka den och välja "find missing folder" eller liknande.

Om det är så att bilderna inte har frågetecknet utan att allt ser rätt ut - ja då vet jag inte vad som skulle hindra en export.
Bugar och tackar igen, du hade rätt. Frågetecknen fanns där och i pc´n som jag hämtat bilderna från låg dom på en disk kallad D:, när jag kopierade över dom valde jag årtalen (som låg direkt under D) och kopierade över dom. Jag har redan pekat om och sett att det fungerar. Nu stänger jag av datorn och hårddisken och hoppas datorn hittar rätt imorgon när jag slår på enheterna igen! Tack för hjälpen!/ Björn T
 
På din beskrivning låter det som du har skapat en helt ny katalog-fil och importerat bilderna till den. Då förlorar du förstås dina samlingar. Normalt förlorat man också sina redigeringar men har man slagit på side-car filer så räddas det.
Ahhhh!
Det är alltså därför man bör använda side-car filer, XMP!!!
Kan man skapa det i efterhand?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.