Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny MacBook eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

C.Pettersson

Aktiv medlem
Kommer de "gamla" att säljas billigare eller ligger priserna kvar och de nya modellerna blir mkt dyrare.
Hur brukar det se ut, ni som vet?

//Christian

Nya modeller brukar i regel ha samma pris, eller billigare. Väldigt sällan så höjs priserna markant. Så har det iallafall vart historiskt. Jag tror att jag betalat ungefär samma varje gång jag bytt dator. Det är bara prestandan som ökat.

Gamla modeller brukar sällan reas ut då Apple har en väldigt slimmad produktion. Det brukar sällan finnas stora lager kvar av en äldre modell när de nya kommer.

Ett bra ställe för att hålla koll om något nytt är på gång. Är att kolla på köpguiden på Macrumours: http://buyersguide.macrumors.com/

Nya modeller brukar i regel ha samma pris, eller billigare. Väldigt sällan så höjs priserna markant. Så har det iallafall vart historiskt. Jag tror att jag betalat ungefär samma varje gång jag bytt dator. Det är bara prestandan som ökat.

Gamla modeller brukar sällan reas ut då Apple har en väldigt slimmad produktion. Det brukar sällan finnas stora lager kvar av en äldre modell när de nya kommer.

Ett bra ställe för att hålla koll om något nytt är på gång. Är att kolla på köpguiden på Macrumours: http://buyersguide.macrumors.com/

är det nya mac book pro på gång?

Mattias? Jag känner igen ditt efternamn
Är det du som hade en sån otur med en 135/2,0 ?
En massa strul med ett paket som aldrig kom fram i så fall har vi talats vid per telefon

är det nya mac book pro på gång?

Jag skulle tro det. De senaste ryktena talar om en MacBook Pro med design som liknar MacBook Air. Det har ju å andra sidan pratats om det en längre tid... Men jag hoppas, jag behöver ny dator snart och det hade vart trevligt med en uppdatering av Pro modellerna.

Nej, nästa generation MBP kommer att ha Ivy Bridge. Apples "egna" chips är de som sitter i iphone o iPad.

Ett A5X-chip (Apples kraftigaste chip så här långt) lär ha prestanda motsvarande en Pentium Pro från 1995. Med tanke på energiförbrukningen då och nu har utvecklingen onekligen gått framåt men att de skulle dra fram ett chip ur rockärmen som smiskar Ivy Bridge håller jag för ganska osannolikt. Att byta arkitektur (från x86 till ARM eller liknande) kräver dessutom en hel del annat arbete, bland annat måste alla programvaror anpassas och kompileras om. Det är inte så många år sedan Apple bytte från Motorolas PowerPC till Intels x86, jag tror inte de gör om det i första taget.

Sen har väl Apple inte några egna tillverkningslinor, de kör väl allt sitt kisel hos Samsung?

Apple kanske har egna chip på gång? Dom kom ju just precis ikapp Intel som störste chip-tillverkare.
Världens största tillverkare av processorer för mobila enheter är något annat än världens största chip-tillverkare alla kategorier.

Kommer de "gamla" att säljas billigare eller ligger priserna kvar och de nya modellerna blir mkt dyrare.
Hur brukar det se ut, ni som vet?

//Christian

Med tanke på rykten om retina-skärmar i nya macbooks så skulle jag säga att det är värt att vänta! Dessutom ska Ivy bridge vara mycket svalare, något som är välbehövligt :)

Ett A5X-chip (Apples kraftigaste chip så här långt) lär ha prestanda motsvarande en Pentium Pro från 1995. Med tanke på energiförbrukningen då och nu har utvecklingen onekligen gått framåt men att de skulle dra fram ett chip ur rockärmen som smiskar Ivy Bridge håller jag för ganska osannolikt. Att byta arkitektur (från x86 till ARM eller liknande) kräver dessutom en hel del annat arbete, bland annat måste alla programvaror anpassas och kompileras om. Det är inte så många år sedan Apple bytte från Motorolas PowerPC till Intels x86, jag tror inte de gör om det i första taget.

Sen har väl Apple inte några egna tillverkningslinor, de kör väl allt sitt kisel hos Samsung?

Världens största tillverkare av processorer för mobila enheter är något annat än världens största chip-tillverkare alla kategorier.

Nä det är klart att dom inte kommer att byta arkitektur en gång till. I allafall inte den närmaste tiden. Apples problem är att dom nu har gått från att vara en liten datortillverkare till att vara världens näst mest värdefulla företag. Snart kommer dom tro att dom kan göra vad dom vill. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar