Annons

Ny Mac - 64 el 32 bitars OS X?

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
Köpte en Imac I3 idag.
Skall jag köra 32 eller 64 bitars OS?

Från Windowsvärlden vet man ju att drivrutiner för 64-bitars saknas ibland.
Vill ju kunna koppla in min Canon 50D utan problem.

Andra för- och nackdelar med 64 bitars? (skippa de tekniska detaljerna, jag vet vad som skiljer)

Köpte en Imac I3 idag.
Skall jag köra 32 eller 64 bitars OS?

Från Windowsvärlden vet man ju att drivrutiner för 64-bitars saknas ibland.
Vill ju kunna koppla in min Canon 50D utan problem.

Andra för- och nackdelar med 64 bitars? (skippa de tekniska detaljerna, jag vet vad som skiljer)

Jag använde min EOS 40D på ett 64-bitars utan problem. Likadant är det med min nya kamera EOS 7D. Funkar utomförträffligt.
Fast jag kör ju Windows 7 förstås! ;-)

Gah, hoppas det inte blir en sån där tjöt-tråd nu... ;-)

Jag har kört Win 7 med 64-bitars i ett halvår och inte stött på ett enda problem. Hade jag varit i din sits hade jag kört 64-bitars utan att tveka. :)

Gah, hoppas det inte blir en sån där tjöt-tråd nu... ;-)

Jag har kört Win 7 med 64-bitars i ett halvår och inte stött på ett enda problem. Hade jag varit i din sits hade jag kört 64-bitars utan att tveka. :)

Jag hoppas verkligen att det INTE blir en sån där tjöt-tråd!
För det var absolut inte meningen med min kommentar. Jag ville bara upplysa om det med tanke på att "samma" program uppträder annorlunda på olika plattformar.

Till TS:

Du ska med stor sannolikhet köra 32-bitars eftersom du då kan köra både 32 och 64-bitars program. Undantaget är om du är så unik att du bara har 64-bitars program men det tror jag inte, jag öppnade Aktivitets Monitorn på min iMac nu och mellan tummen och pekfingret så är 2/3 av processerna som är i gång nu 64-bitar. T.ex ser jag att Skype, QuickSilver och iTunes(?) är 32-bitars och dessa vill jag inte vara utan.

Till TS:

Du ska med stor sannolikhet köra 32-bitars eftersom du då kan köra både 32 och 64-bitars program. Undantaget är om du är så unik att du bara har 64-bitars program men det tror jag inte, jag öppnade Aktivitets Monitorn på min iMac nu och mellan tummen och pekfingret så är 2/3 av processerna som är i gång nu 64-bitar. T.ex ser jag att Skype, QuickSilver och iTunes(?) är 32-bitars och dessa vill jag inte vara utan.

Va? Med 32-bitars OS kan du INTE köra 64-bitars program men tvärt om går bra.

Va? Med 32-bitars OS kan du INTE köra 64-bitars program men tvärt om går bra.
Med en version av Mac OS X som kan användas både med 32 och 64 bitar, t.ex. 10.6.x, kan man köra både 32 och 64-bitars program oberoende om OS-kärnan kör med 32 eller 64 bitar. Enda skillnaden är att tillägg (kernel extensions) måste ha samma antal bitar som OS-kärnan, dvs man kan tvingas att köra med 32 bitar i kärnan om man är beroende av en 32-bitars kernel extension. Observera att man inte behöver installera om för att byta mellan 32 och 64 bitar, der räcker med en omstart.

Kör både win och mac på min mac book pro. Menar du att ett 32-bitars OS kan köra 64-bitars program? Iofs går allt med emulering men det kostar lite prestanda.

Nja, 64bit CPU som kan köra 32bit läge (x86_64 t.ex.) och att kärnan inte blandar sig in i att direkt läsa datan i adressen i programmet. Självklart kan man sen inte köra ett 64bits program som länkar in 32bit libbar eller tvärtom. Kanske det du menade?

Nja, 64bit CPU som kan köra 32bit läge (x86_64 t.ex.) och att kärnan inte blandar sig in i att direkt läsa datan i adressen i programmet. Självklart kan man sen inte köra ett 64bits program som länkar in 32bit libbar eller tvärtom. Kanske det du menade?

Reagerade på din formulering
Du ska med stor sannolikhet köra 32-bitars eftersom du då kan köra både 32 och 64-bitars program

Vilken formulering? Folk här rekommenderar 32bit kärna framför 64bit kärna för att i 64bit läge så kan det bli kompatibilietsproblem med mjukvara/hårdvara som addresserar i 32bits rymnden. Detta problem finns inte när man kör med 32bit OS. Sen sa jag att en applikation inte kan ha beståndsdelar i både 32bit eller 64bit, måste vara det ena eller det andra.

Vilken formulering? Folk här rekommenderar 32bit kärna framför 64bit kärna för att i 64bit läge så kan det bli kompatibilietsproblem med mjukvara/hårdvara som addresserar i 32bits rymnden. Detta problem finns inte när man kör med 32bit OS. Sen sa jag att en applikation inte kan ha beståndsdelar i både 32bit eller 64bit, måste vara det ena eller det andra.

Denna formuleringen som antyder att det går att köra 64-bitarsprogram på 32-bitars OS:

Du ska med stor sannolikhet köra 32-bitars eftersom du då kan köra både 32 och 64-bitars program

64-bitarsOS brukar upplevas stabilare om man jobbar med minneshungriga program.

Senast ändrad:
Men vi pratar om OS X nu.

32bit OS kan man också använda hela RAM minnet,men får då dela upp dem i 4GB max var då. Så en process kan maximalt addressera 4GB. Om en process vill addersera mer än 4GB så kommer det inte gå på 32bit OS.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto