Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Lumix GM5 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

OHB

Medlem
Hej,

Jag har efter långt övervägande precis köpt min första kamera, en Lumix GM5. Jag köpte den med kitobjektivet från Cyberphoto.

Nu till problemet, jag packade upp den igår och följde alla instruktioner ur handboken vid första uppstarten. Jag ställde in inställningar som tid, datum och språk. Sen tog jag 3 bilder och kikade runt i menyerna lite, för att sedan stänga av den. Men vid avstängning åker inte objektivet in, utan har fastnat i "ute-läge"?

Vad kan detta bero på och går det att fixa på något sätt? Tacksam för svar, och jag är som ni kanske förstår en nybörjare.

Mvh OHB

Om du har det vanliga kitobjektivet 12-32 så får du zooma respektive fälla in och ut det själv genom att vrida på zoomringen.

Om du har det vanliga kitobjektivet 12-32 så får du zooma respektive fälla in och ut det själv genom att vrida på zoomringen.

Tack för snabbt svar, jo så mycket förstår jag. Zoomen fungerar när jag vrider på zoomringen. Men när jag startade kameran för första gången så var objektivet ännu mer infällt. Svårt att förklara men hoppas du förstår.

Kan ladda upp en bild snart för att visa.

Tack för snabbt svar, jo så mycket förstår jag. Zoomen fungerar när jag vrider på zoomringen. Men när jag startade kameran för första gången så var objektivet ännu mer infällt. Svårt att förklara men hoppas du förstår.

Ladda gärna upp en bild, du ska kunna vrida zoomringen ytterligare efter att du kommit till 12 mm och då bör objektivet fällas ihop helt. Det är alltså inget som beror på om kameran är påslagen eller ej.

Se videon för exempel (ca 00:45 och framåt): https://www.youtube.com/watch?v=NROsVegOAIo

Finns även en bra recension på GM5 som visar några av funktionerna (om du inte redan har koll på allt :) ) - https://www.youtube.com/watch?v=MsuQD0ALpio

Du vrider den förbi ändläget för att fälla ihop det.

Okej! Jag är hemma snart då ska jag testa det. Blev lite orolig och kände att det var bäst att fråga innan man lärt sig hur allt fungerar.

För att återkoppla, ni hade alla givetvis rätt gällande objektivet. Det var inget som hade hänt och den fungerade felfritt. Tacksam för alla svar, det blev lite panik när jag trodde jag hade haft sönder kameran/objektivet redan vid första användningen.

Mvh
OHB

För att återkoppla, ni hade alla givetvis rätt gällande objektivet. Det var inget som hade hänt och den fungerade felfritt. Tacksam för alla svar, det blev lite panik när jag trodde jag hade haft sönder kameran/objektivet redan vid första användningen.

Mvh
OHB

Det där "fenomenet" är du inte ensam om att ha drabbats av.
Lycka till med en pytteliten men naggande god och riktig kamera.

Det där "fenomenet" är du inte ensam om att ha drabbats av.
Lycka till med en pytteliten men naggande god och riktig kamera.

Skönt att höra! Jag är väldigt imponerad hittills av i princip allt med denna kamera. Ser verkligen fram emot nästa vecka då jag har semester och mycket tid över!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar