Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny leksak - Falcon 8 mm fisheye [även Samyang, Polar, Walimex, m. fl.]

KÖpte av fototip via ebay.co.uk
riktigt bra pris samt snabb leverans. Fungerade klanderfritt.
Billigare via ebay samt gratis frakt. Fick trackingnr inom 24 timmar som dom säger. Sök på samyang 8 mm
lycka till

Observera att närgränsen på 0,3 m mäts från frontlinsen och inte som brukligt är från sensorn (från denna är alltså närgränsen ca 0,4 m istället). Detta verkar vara objektivets enda egentliga svaghet, i övrigt är det extremt prisvärt.

Jag har förresten provat att skruva ut frontlinsgruppen för att komma närmare, efter tre varv kommer man praktiskt taget ända ner till frontlinsen så jag begriper inte varför de valt att begränsa sig till ynka 0,3 m från densamma. Kanske/troligen finns det någon dold nackdel som jag inte upptäckt eller tänkt på ännu. Allt sådant här skruvande sker naturligtvis helt på egen risk, jag tar inget ansvar för tappade frontlinser:)

Angående gratis frakt. Kollar man shippingdetails på Ebay står det:

Free shipping United States US Postal Service Parcel Post® 3-10 business days

Med andra ord, gäller bara gratis frakt för beställande i USA?
Priset ligger ju från foto-tip på US $289.99 vilket blir 2050 kr ca, blir det några andra dolda avgifter? Skall beställa ikväll så lite snabbt kött på benen skadar ej =)

Nu är du på fel ställe. Kolla på engelska ebay så slipper du frakt samt tull mm. Dvs ebay.co.uk

Tack! =)

Sedär ja, objektivet är beställt och förmodligen hemma någon gång nästa vecka :) :) :) Skriver mina åsikter och sådant då :) Farfar var snäll och hjälpte till med VISA betalningen, 2158,72 SEK gick det på :) Längtar!

Nu är du på fel ställe. Kolla på engelska ebay så slipper du frakt samt tull mm. Dvs ebay.co.uk

inte riktigt sant va

det betyder inte att man får betala massa avgifter för att man söker på ebay.com
man söker ju över hela världen

sen kollar man på info.

Other item info
Item number: 330372028704
Item location: Glasgow, United Kingdom
Ships to: Worldwide
Payments: PayPal See details
History: 9 sold

inte riktigt sant va

det betyder inte att man får betala massa avgifter för att man söker på ebay.com
man söker ju över hela världen

sen kollar man på info.

Other item info
Item number: 330372028704
Item location: Glasgow, United Kingdom
Ships to: Worldwide
Payments: PayPal See details
History: 9 sold

Jag köpte därifrån och det visade sig att det inte alls skickades från Glasgow, utan från Polen. Vilket förvisso inte gjorde något, tvärt om. Tråkigt med UPS som fraktsätt dock, de är ju halvt omöjligt att få paketet om man inte har receptionist eller är arbetslös.

Jag fick mitt Falcon 8/3.5 idag och har tagit några snabba testbilder. Kort sammanfattat är första intrycket:

+ Kompaktare än jag trodde.
+ Mer välbyggt än jag trodde, känns riktigt trevligt.
+ Riktigt skarpt nedbländat (f5.6-f11 ungefär)

- Mjukt vidöppet
- Dåliga motljusegenskaper vidöppet
- Inget klicktsop mellan f3.5 och f5.6 (dock går det ju bra att ställa bländaren däremellan ändå).

Jag har förvisso inget att jämföra med (aldrig använt något annat fisheye) men jag är absolut inte missnöjd. För de här pengarna är det långt över förväntan :)

Tråkigt med UPS som fraktsätt dock, de är ju halvt omöjligt att få paketet om man inte har receptionist eller är arbetslös.

/QUOTE]

UPS gör 3 försök på adressen som dom har

när UPS kommer till dig och du inte är hemma lämnar dom en lapp
då kan du antingen hämta den hos dom eller ringa och ändra leveransadress
om du inte kan få den till jobbet kan du prata med någon granne eller kiosken bredvid
då kan dom lämna den där

Tråkigt med UPS som fraktsätt dock, de är ju halvt omöjligt att få paketet om man inte har receptionist eller är arbetslös.

/QUOTE]

UPS gör 3 försök på adressen som dom har

när UPS kommer till dig och du inte är hemma lämnar dom en lapp
då kan du antingen hämta den hos dom eller ringa och ändra leveransadress
om du inte kan få den till jobbet kan du prata med någon granne eller kiosken bredvid
då kan dom lämna den där

Men hur gör man då, ringer man och säger att de kan gå in till grannen eller skriver man en lapp utanför dörren eller hur gör man? Hur ofta kommer dom? Beställde i farfars namn till hans adress från hans VISA kort och de är arbetslösa förutom på sommaren då de driver fiskbutik i Sjötorp (Göta kanal startar där) vid Vänern.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar