Annons

Ny Laptop för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Lenovo har nu släppt Thinkpad W700. En släpbar Laptop för bildhehandling som har en hel del intressanta nya koncept inbyggda.
Inbyggd snabb skärmkalebrering och Wacom platta till exempel. Säkert också en hyfsad skärm.
De har nu lagt ut ett antal videoklipp som visar funtionerna.
http://www.microsoft.com/prophoto/default.aspx

Varning!
Sidan verkar kräva att man installerar Silverlight för att kunna se videoklippen. Typiskt Microsoft.
Sidan ser olika ut i min PC och min Mac och jag vägrar ladda ner Silverlight i Macen.

Kanske kommer en del av idéerna från Thinkpad W700 att leta sig in också i andra Latops i framtiden.
Skulle jag köpa en W700? Nej aldrig, vem vill släpa på nåstan 4 kilo. Då stoppar jag hellre ett stort teleobjektiv i kameraryggan om jag vill träna ben och ryggmusklerna.

Senast ändrad:
Lenovo har nu släppt Thinkpad W700. En släpbar Laptop för bildhehandling som har en hel del intressanta nya koncept inbyggda.
Inbyggd snabb skärmkalebrering och Wacom platta till exempel. Säkert också en hyfsad skärm.
De har nu lagt ut ett antal videoklipp som visar funtionerna.
http://www.microsoft.com/prophoto/default.aspx

Varning!
Sidan verkar kräva att man installerar Silverlight för att kunna se videoklippen. Typiskt Microsoft.
Sidan ser olika ut i min PC och min Mac och jag vägrar ladda ner Silverlight i Macen.

Kanske kommer en del av idéerna från Thinkpad W700 att leta sig in också i andra Latops i framtiden.
Skulle jag köpa en W700? Nej aldrig, vem vill släpa på nåstan 4 kilo. Då stoppar jag hellre ett stort teleobjektiv i kameraryggan om jag vill träna ben och ryggmusklerna.

Lenovo W700 lät först väldigt lovande, men tyvärr har de sabbat sin egen idé att skapa en fotodator genom att slarva med detaljerna.

1) Den har en skärm med tn-panel = 6-bitars färgstyrning och varierande färger beroende på betraktningsvinkeln. Snälla, snälla laptop-tillverkare, ge oss en bärbar dator med ips- eller va-panel ...

2) Kalibratorn tillåts tyvärr bara göra så att halva kalibreringsprocessen, den kan inte kalibrera själva skärmen utan gör en profilering. Det är ju inte det sämsta och hade själva skärmen verkligen varit bra hade det räckt långt. Men när man nu ändå bygger in en kalibrator, varför inte verkligen kalibrera skärmen också ...

3) Kalibratorn verkar vara en mycket enkel Huey som väl så vitt jag känner till inte någon speciellt precis kalibrator. Nu är ju skärmen så enkel att en bättre kalibrator kanske vore lite överdrivet, men ändå.

Trist att de slarvat med de här sakerna, i övrigt tycker jag datorn känns ganska genomtänkt som portabel (om än tung) redigeringsdator för fotografer. Dubbla hårddiskar, snabb processor, mycket minne och Wacom-platta är sådant man gillar i det läget.

Tyvärr har Sony kladdat till det på motsvarande sätt med sin Vaio AW som också ser lovande ut i teorin, men samma där: en enkel tn-skärm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar