Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Lacie med två horisontella streck!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Färg

Ny medlem
Har precis hämtat hem min Lacie Electron blue 19. Blir förvånad och besviken när jag kopplar in den, eftersom det första jag lägger märke till är två horisontella tunna svarta streck som delar in bilden i tre lika stora fält!

Än mer förvånad blir jag när jag läser troubleshooting i manualen:
"Thin lines appear on your screen: This is normal for an aperture grille CRT, and is not a malfunction.These lines are actually shadows from the damper wires, used to stabilize the aperture grille, and are most noticeable when the screen's background is light (usually white)"

Det här känns absurt! Är det någon som upplevt liknande problem? Ska jag acceptera detta? Försvinner linjerna med tiden? Kan jag justera någon inställning som får dem att försvinna?

Tacksam för hjälp
/Andreas
 
Det skall vara så. De försvinner inte och du kan inte justera bort dem.

Jag har kört Sonys Trinitronrör sen 1994 och Samsung med motsvarande teknik sen 2004 och aldrig upplevt strecken som besvärande. Jag ser dem bara om jag tittar efter dem.
 
nu vet jag inte var du har köpt den (nätet? butik?) men oavsett var så borde det ha informerats om att ALLA triniton-skärmar (som det här verkar vara) har de här strecken. fördelen med triniton lär vara att bilden blir skarpare.
du borde givetvis kunna byta skärmen mha öppet köp.
 
Å här sitter jag på jobbet med en DELL Trinitron med två streck. Inte bryr jag mig om det inte. Är du bortskämd? ;)
 
ska vara så...

Alla trinitron- och diamondtronbildrör har dessa två streck...har alltid varit så, syns dock olika mycket beroende på bildrör.
 
Jag tror.. men det är bara som jag tror... att de strecken ska vara där. Har för mig att jag läst det någonstans.....

Men jag kan ha fel...vad säger ni andra?
 
Jag var störd i ca 5min, sedan gick det över, numera måste jag verkligen koncentrera mig för att se dem. Selektivt seende... Du vänjer dig/slutar se dem!
 
Linjerna har alltid funnits på dessa skärmar (på de över 15 tum) och är ett måste pga tekniken. Jag är inne på min tredje Trini/Diamondtron skärm nu och har aldrig irriterat mig på dem mer än de första 5min när fick den första skärmen.

Den överlägsna bildkvaliteten gör ju att man inte ens tänker på dem.
 
Efter att ha läst denna tråd fick jag syn på de
två trådarna i min Sony trinitron, måste vara
över ett år sedan jag märkte dem sist. Hm.
 
Vi har Lacie electron blue 22" här på jobbet, och där finns streck, men jag har inte tänkt på de förns du nämnde det :). som sagt, vane sak, just live with it.
 
Jag måste titta väldigt noga för att se strecken på min Sony Trinitron, inget jag lägger märke till annars, om en vecka så gör troligtvis inte du det heller :)
 
De syns dessutom bara på ljust underlag. Jag kan inte leva utan min trinitron :) Fast vet man inte om det innan man köper kan man ju få sig en chock :D
 
När jag köpte min Samsung 959NF Diamondtron (Förbättrad Trinitron) så frågade jag om vad folk tyckte om monitorn och försäljaren sa:
"Alla har varit supernöjda med skärmen, utom en kille som kom in och klagade på att det var två horisontella streck på skärmen"
Då vek man sig nästan dubbelt ;)

Har kört Trinitron sedan det kom ut och som ni alla nämnt så glömmer man bort strecken och det är absolut inget som stör.
 
systerdiesel skrev:
Jag var störd i ca 5min, sedan gick det över, numera måste jag verkligen koncentrera mig för att se dem. Selektivt seende... Du vänjer dig/slutar se dem!

Ja, tror man att det är något FEL så ser man det och blir irriterad på. Vet man å andra sidan att det SKA vara så, så är det lättare att ignorera och vänja sig vid.
 
Vart har du köpt din LaCie?

Funderar på att köpa en men den verkar inte finnas på nån svensk webshop.
 
Dustin AB kan i regel snabbt skaffa det mesta till bra pris även om det inte finns med i deras produktlistor på nätet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.