ANNONS
Annons

Ny kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Banshee

Aktiv medlem
Hej,

Jag har haft min Fujifilm Finepix F100fd i ca 5 år och har varit mycket nöjd med den. Nu på senare tid har den dock börjat få lite problem med focus så nu letar jag efter en ersättare.

Jag vet sen tidigare att Fujifilm Finepix F100fd inte är lättslagen. Har köpt hem diverse kompaktkameror(även av större slag) som haft en svår match mot F100fd. Nu när jag tyttar på nytt allternativ så vill jag inte byta ner mig men ändå inte ge överdrivet mycket.

Jag har tittat på Sony cybershot dsc-rx100, sony cybershot dsc-rx100 II och sony cybershot S110.

Frågan är om S110 är lika bra som min befintliga F100fd?

Kameran kommer användas till följande :

- Mycket Inomhus bruk
- En del Macro (Produktbilder)
- Lite utomhus
- Lite film om det blir okay

RX100 ser ut att vara väldigt omtyckt och kostar just nu ca 4000 kr, RX100 II anser jag är för dyr med 6000 kr men de säger att den presterar 40% bättre vilket verkligen inte är illa.

Vad har ni för erfarenhet eller kunskap om dessa kameror? Finns det någon annan jag bör titta på?

Det finns ingen Sony Cybershot S110, men väl en Canon Powershot S110. Förmodar att det är den du menar.

S110 är ju en betydligt nyare kamera än din Fujifilm F100fd, och den tekniska utvecklingen pågår förstås hela tiden, men jag tror ändå knappast att bildkvaliteten kommer att visa sig vara så nämnvärt mycket bättre. På sin tid var det svårt att hitta någon kompaktkamera som "klådde" F100fd när det gällde lågt brus, t.ex. Och S110:ans sensor är ju t.o.m. något mindre än den i din F100fd.

Jämför du dessa båda med RX100 och RX100 II så blir det däremot en helt annan femma. Där finner du en högst märkbar skillnad. Dessas sensorer är flera gånger större än de som sitter i S110 , F100fd och i marknadens alla övriga kompaktzoomar.

Marknaden vimlar av kompaktzoomar som väl knappast ger nämnvärt bättre resultat än S110 och F100fd. Med små sensorer kan ingen åstadkomma något särskilt revolutionerande.

Skillnaden mellan RX100/RX100 II och de övriga kompaktzoomarna är däremot som sagt högst märkbar. Vid inomhustagningar kommer du att se tydliga förbättringar jämfört med din gamla kompakt - bruset blir lägre och kvaliteten högre. Det finns f.n. ingen konkurrenter på marknaden till dessa båda (som går ner i en skjortficka).

Skillnaden mellan RX100 och RX100 II när det gäller brus etc. är MYCKET mindre än mellan RX100/RX100 II och alla övriga kompaktzoomar. Kanske att II:an kan uppvisa något halvt EV-stegs förbättring utöver den första modellen. För egen del anser jag att den viktigaste fördelen med RX100 II är att den har utvinklingsbar skärm. I övrigt är RX100 lite smidigare att få ner i fickan - den är aningen mindre och saknar blixtsko. RX100 ger för de allra, allra flesta mest "pang för pengarna".
.

Tack! Mycket givande information! Då låter det som att den vanliga RX100 borde räcka gott och väl för mig. Jag ser ingen vinning i skärmen eller WiFi. Däremot hade det varit 40% bättre bild på den nya versionen (II) så ahde det kunnat vara värt 2000 kr extra.

Om det är så att jag är nöjd med den jag har och bara vill ha en ersättare, kan S110 vara rätt val eller bör jag titta på något annat?

Väl bekomme!

Om den är "rätt" vågar jag inte varken bekräfta eller dementera, som det brukar heta...

Men jag vågar i alla fall säga att S110 inte är en dålig kompaktkamera. Dock har jag inte gjort några närmare djupdykningar när det gäller för- och nackdelar med dagens kompaktkameror. Efter att RX100:an kom tyckte jag att det var helt onödigt tidslöseri. :)

Det kan förstås mycket väl finnas någon kompakt från t.ex. Olympus, Casio, Sony eller Fujifilm som skulle passa just dig bättre, men det är nog svårt för någon annan att pricka in något som blir rätt för just dina behov - det kan du nog strängt taget bara göra själv.

Det skulle MÖJLIGEN kunna vara så att en modernare kompaktmodell från Fujifilm skulle kunna passa dig bra. Det brukar faktiskt finnas vissa "släktdrag" som särskiljer de olika kameratillverkarna, och som delvis ärvs från kamerageneration till kamerageneration. Gillar du din gamla Fujifilmkompakt, så är det ju inte helt osannolikt att du också kommer att gilla en nyare modell från samma tillverkare. Under förutsättning att du nöjer dig med en mindre sensor, som sagt. Rätt vad det är kan det ju komma någon ny pigg "brud" från någon annan tillverkare, som t.ex. Sony, som plötsligt får ens gamla "älskling" att blekna ordentligt... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar