Annons

Ny kompaktkamera kompl. systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Tesis

Aktiv medlem
Hej! Jag har använt en digital systemkamera de senaste åren men känner att jag skulle behöva en mer kompakt kamera att komplettera min "riktiga". Jag har några krav nedan och den bör inte kosta mer än 3-4000 kr och förstås måste den vara kompakt (fyrkantig med objektiv som åker in i kameran)

1) God batteritid gärna med billiga batterier att köpa till
2) Snabb uppstart
3) Snabb fokusering
4) Goda möjligheter till mörkerbilder (bra fokusering i mörker plus gärna god ljuskänslighet för att slippa använda blixt men förstår att detta kanske är en omöjlighet på kompaktkameror)
5) Möjlighet till manuella inställningsmöjligheter (stänga av och på blixt/ändra slutartid/bländartal/iso)

Finns det någon sådan'? :)
 
Kan ju också att jag gärna offrar möjlighet till att ställa in brännvid mot något annat, om det går... Om det går att få en bättre kamera med fast 50mm än en sämre 20-80 så väljer jag den bättre.
 
Canon PowerShot A620
Har de flesta av de egenskaper du frågar efter, Den är lite för stor för bröstfickan men få plats i en jackficka, har vanliga AA batterier, hittar fokus bra i mörker,fokuslampa. optisk sökare såväl som skärm som går att vinkla
jag har en själv och är nöjd med den.
http://www.cyberphoto.se/
Hans
 
Fuji F11/F30 skulle passa bra oxå, har allt du önskar utom billiga batterier (antar jag i alla fall, då det är specialbatterier till den som dock klarar bortåt 500 bilder har jag för mig).

så kolla in de kamerorna
 
Vad gäller bra mörkeregenskaper så finns det eg bara Fuji F11 och F30 att välja på bland kompakterna. Hade det inte varit för att jag fick en IXUS 50 hade jag köpt en F11 att komplettera min D70.
 
Det är ingen som vet någon fin recension av F11?

Svårt att jämföra snabbhet vad gäller A620 och F11... det känns nämligen som att det står mellan dessa.
 
Vad gäller snabbhet så är det eg det bästa att själv testa kamerorna. Det går att titta på siffror och sånt, men man får ändå inte nån känsla för det så.
Imaging resource brukar ha ganska detaljerade siffor vad gäller hastighet och så.

Tester på F10 finns här:
http://www.dcresource.com/reviews/fuji/finepix_f10-review/
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf10zoom/
http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/fuji_f10.html
http://www.imaging-resource.com/PRODS/F10/F10A.HTM

F10 och F11 är ju i praktiken samma kamera. F11 har lite mer manuella inställningar (bländar- och slutarprioritet) och bättre närgräns,typ.
 
Sådär, nu har jag jämfört lite och det känns inte som att jag kommer att lida så mycket av att A620 är lite långsammare... Men saken är den att jag prioriterar möjligheten till att ta bilder i mörker väldigt mycket. Bara av den anledningen så skulle jag kunna välja F11, men jag vet inte om jag skulle klara av att hanhava den eftersom jag finner dess utformning alldeles vidrig, äcklig, liten, och ful :( A620 känns däremot alldels fantastisk att greppa och titta på

Så hur stor skillnad är det på möjlighet till mörkerfoto mellan dessa? Svårt att jämföra när man läser recensioner, "AF-lampan funkar bra den fokuserar väl" vs "AF-lampan är stark och fokuseringen god".

SÅ hur stor skillnad är det mellan dessa och är möjligheten till högre isotal på F11 verkligen så bra? Det skulle vara fantastiskt att slippa använda blixt men om skillnaderna ändå är ganska marginella så...
 
Ang. AF-prestanda så har jag inte jämfört dem bredvid varandra, så det kan jag inte uttala mig om. Jag skulle däremot, ang. ISO-talen säga att F11 ger fullt användbara bilder på ISO1600, om man inte tänker göra enorma utskrifter, medan A620 möjligen ger användbara bilder på ISO200, eller ISO400 om man själv "tvättar" dem med Neat Image. Det är alltså 2-3 steg skillnad.
 
Det är ju helt sjukt stor skillnad! I ljushet är 200 mot 1600 iso är ju som natt och dag på min D30, bör jag förvänta mig samma ljusintag eller vad man ska kalla det på F11s höga isotal? Eller är dess iso "sämre" iom att det är en kompakt? Om man jämför 1600 på D30 med 1600 på F11


dumbo skrev:
Ang. AF-prestanda så har jag inte jämfört dem bredvid varandra, så det kan jag inte uttala mig om. Jag skulle däremot, ang. ISO-talen säga att F11 ger fullt användbara bilder på ISO1600, om man inte tänker göra enorma utskrifter, medan A620 möjligen ger användbara bilder på ISO200, eller ISO400 om man själv "tvättar" dem med Neat Image. Det är alltså 2-3 steg skillnad.
 
Canon har lite högre känslighet än de "märker" kameran med. ISO1600 än i själva verket ISO2000, eller något sådant. Annars är det samma eg. D30 har dock bättre bildkvalitet än F11 på "ISO1600". Digitala systemkameror spelar, trots allt, i en annan liga, även om F11 är imponerande bra på höga ISO-tal.
 
Tesis skrev:
Det är ingen som vet någon fin recension av F11?

Svårt att jämföra snabbhet vad gäller A620 och F11... det känns nämligen som att det står mellan dessa.

Jag vet inte om det är en fin recension, men jag har här sammanfattad mina egna subjektiva åsikter om F11:

Jag lyckas inte få länken att funka, så ta dig till avdelningen "Teknikfrågor per tillverkare", "Övriga tillverkare", och tråden: "Min minirecension av Fuji F11".

En trevlig kamera, men som trots allt har några begränsningar. Jag gillar den då fördelarna överväger nackdelarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.