Annons

Ny kompakt vilken skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du använt både trean och fyran så att du kunnat jämföra?
Jag har testat dem bredvid varandra, men bara i butik. Då har jag upplevt fyrans EVF som så pass mycket bättre än treans så att den nästan i sig skulle motivera den dyrare kameran (men bara nästan). Och det har inte varit upplösningen, utan uppdateringsfrekvensen.
Men det har alltså varit under just de ljusförhållanden som råder i en butik. Jag kan inte veta om det är någon märkbar skillnad vare sig när det är mörkare eller ljusare. Så jag är nyfiken på vad folk som använt båda säger!

Nej jag har inte använt iii, bara ettan, och den har inte EVF. Dock är det något jag använder väldigt sällan, har knappt använt den själv, men rätt givet att fyrans är bättre.

Övriga specs behöver inte direkt jämföras, har man erfarenhet av foto så förstår man till stor del va det betyder i praktiken och inte. EVF har jag dock ingen större erfarenhet av, spegelkameran är den primära. Så är det EVF som är av störst betydelse för dig så kan jag nog inte hjälpa :)

Tack bra tips och förslag med Sony. Kan tänka mig pröva ett annat märke denna gång. Jag gillar att filma och gärna kombinera och kameran är bara tänkt som ett kompliment till min Canon 5DMIII. Ibland vill jag ha en liten i olika situationer , lätt att ta med men ändå få bra kvalitet på bilder och film. Skall känna på den på Scandianvian Photo :)

/anders

Jag skulle rekommendera Sony rx 100 iii eller IV, själv har jag en IV.

I huvudsak har IV bättre elektronisk sökare, marginellt bättre bildkvalitet, 16 bilder per sekund mot 10, den stora skillnaden är väl dock att den kan filma i 4k vilket är en stor skillnad.
Den kan också filma super slowmo, men det ska man inte göra ett för stort nummer av, för kör du 1000fps så är det Kalle anka kvalitet (kul för facebook inte mer). 120 fps är väl något mer användbart.....

Så jag skulle säga det avgörande (förutom priset) är om du tänker filma eller inte.

Det mest störande med Sony är det totalt hjärndöda mappstrukturen. Bilder, filmer, slowmo, allt hamnar i olika mappar i olika strukturer, ett helsike att leta rätt på varje gång man ska lägga över bilderna, och det går inte att ändra. På min Nikon hamnar allt i samma mapp sorterat efter datum, otroligt mycket bättre.

Dock är för mig en fickkamera endast ett komplement, man får en liten storlek, men sämre bildkvalitet och ett helvete med menyer att gå in och pilla i så fort man ska ändra nåt, och man kommer åt saker av misstag.

Men ska du ha en kompakt som går i fickan är rx iii eller IV oslagbara i förhållande till storlek.

Välj kläder efter kamera istället för tvärtom

Det slår mig att en av de vanligaste spörsmålen här på FS är vilken som är den minsta kameran som ryms i myntfickan i jeansen.
Själv har jag bytt ca 20 kilo Canongrejer mot dito spegellösa och är mycket nöjd och mina axlar trivs bättre än på länge.
Dock är det så att den allra minsta kameran alltid dras med en rad kompromisser, små plottriga knappar, sämre IQ osv. En Lumix LX100 är på många sätt bättre än en Sony RX100, fast den förlorar på att vara några gram och millimetrar större.
Det borde vara smartare att anpassa sina kläder efter kameran än tvärtom.
Nuförtiden tittar jag ofta på fickbeståndet och dess beskaffning innan jag köper jackor, byxor och andra fickbestyckade persedlar.
Det kan till och med vara så att en ny jacka/byxor och en lite större kamera kan vara både bättre och billigare i slutänden än den minsta kameran som går att trycka ner i jeansen.

Det slår mig att en av de vanligaste spörsmålen här på FS är vilken som är den minsta kameran som ryms i myntfickan i jeansen.
Själv har jag bytt ca 20 kilo Canongrejer mot dito spegellösa och är mycket nöjd och mina axlar trivs bättre än på länge.
Dock är det så att den allra minsta kameran alltid dras med en rad kompromisser, små plottriga knappar, sämre IQ osv. En Lumix LX100 är på många sätt bättre än en Sony RX100, fast den förlorar på att vara några gram och millimetrar större.
Det borde vara smartare att anpassa sina kläder efter kameran än tvärtom.
Nuförtiden tittar jag ofta på fickbeståndet och dess beskaffning innan jag köper jackor, byxor och andra fickbestyckade persedlar.
Det kan till och med vara så att en ny jacka/byxor och en lite större kamera kan vara både bättre och billigare i slutänden än den minsta kameran som går att trycka ner i jeansen.

Think outside the box helt enkelt!
Bra där!
:)

Ja, en Fuji X100, (S), (T) går ner i kavajfickor och jeansbak mm. Sedan kan man ju undra över värme/fukt; jag har haft ihjäl en del mobiler utan att svettas onormalt..

X-A/M med Fuji 27/2,8 är klart transportabel.

Men inget av ovan ger zoom, å andra sidan ett konstant bildfält oavsett motiv..

-J!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto