Annons

Ny kompakt vilken skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag har en Canon Powershot S100 (sönder just nu) och vill uppgradera till en bättre kompaktkamera, som ett alternativ när jag inte använder min Canon 5DMIII tex när en liten och kompakt kamera passar bättre och som slinker ner i fickan med mera. Kom med tips.

Någon av de senare modellerna av Sonys RX100 som har inbyggd EVF kanske. De är små behändiga och ger bra bildkvalitet

Canon G7 X brukar alltid vara med bland topp 3 kameror när de bästa kompakterna testas.

Kan varmt rekommendera den då jag har en själv.

De andra två som brukar vara med och slåss om pallplatserna är Sony och Panasonic

okey lite tveksam till Canon efter det att min s100 lagt av men då är den nya Canon PowerShot G9 X kanske ett bra alternativ, har tittat på den

Canon G7 X brukar alltid vara med bland topp 3 kameror när de bästa kompakterna testas.

Kan varmt rekommendera den då jag har en själv.

De andra två som brukar vara med och slåss om pallplatserna är Sony och Panasonic

Ta gärna en titt på Sony, Bra storlek på dom och ganska bra pris, men det finns hur mycket som helst att välja på, hoppas du hittar nått du blir nöjd med :)

och som slinker ner i fickan

Detta är nyckelorden.
Vilken sorts ficka? Jeansficka eller jackficka?
Om jeansficka: Som redan sagts, Sonys RX100 III eller IV. Man offrar lite handhavande men får svårslagen bildkvalitet i jeansfickestorlek.
Om jackficka: Panasonic LX100 skulle jag säga. Trevligare hantering än RX100 och en aning bättre bildkvalitet.

Detta så länge man vill ha zoom.

Jag gissar att du gillade det smidiga formatet på din S100.

G9X känns väldigt lik storleksmässigt. Sensorn är dock mycket större och handhavandet bättre. Tycker också att den känns aningen mer robust.

Det finns säkert bättre kameror än G9X men om man vill ha en stor sensor i ett litet format bör man kolla på den modellen.

Tack för tipsen. Skall kolla in Sonys RX100 III och IV men även nya Pansonic LUMIX TZ100 den verkar också intressant. Canon G9X verkar också bra men vill kanske testa ett nytt märke sen är jag besviken att min S100 gått sönder två ggr.

Tack för tipsen. Skall kolla in Sonys RX100 III och IV men även nya Pansonic LUMIX TZ100 den verkar också intressant. Canon G9X verkar också bra men vill kanske testa ett nytt märke sen är jag besviken att min S100 gått sönder två ggr.

Min erfarenhet är att zoomobjektiven i kompaktkameror är mycket känsliga för stötar, damm och annan påverkan. Antar att det är svårt att göra en zoom så liten som möjligt utan att det blir kompromisser. Själv har jag råkat ut för flera hel eller halvhaverier.
Därför kör jag numer med en Lumix GM5, för det mesta med en 15 mm fast glugg och en 35-100 mm (stor som en tuggummiburk) i fickan.
Fördelar: Bättre kvalitet och betydligt stadigare.
Nackdelar: Inte lika liten.

Kameran har lagt av med objektivet i utfällt läge och i felmeddelande står det att det är objektivet. Hjälper inte att starta om, ta ut batteri eller så har testat det mesta tror jag

Den svagaste länken är just motorn som fäller ut och in objektivet. Detta kan hända med alla kompakter med motorzoom. Enda alternativet är att skaffa en kompakt där objektivet inte har motorzoom och där fokusering sker intern helst. Då pratar vi lite större kompakter tyvärr och då ffa Fuji X10-30 och X100 serien. Tyvärr är dessa aldeles för stora j f med dina önskemål. Du lär helt enkelt få leva med den risken.

Nackdelen med Canon är att deras 1" kompakter, förutom G5X, saknar in byggd EVF.

Personligen gör det att nästa gång jag byter ut mina nuvarande Canon-kompakter (S90/95) så blir det troligtsvis till en Sony 1":are för min del. Tycker att menysystemet är mindre bra på Sonyn jmfrt med Canon, men i övrigt så är kameran toppen på nästan alla sätt.

Lite skeptisk till att man måste fälla in och ut EVF:en i två steg hela tiden, så övervakar vad som händer på marknaden (kul att även Panasonic börjar konkurrera med Sony och Canon här).

Sonyn är även lite väl hal och har ett dåligt grepp (precis som tex Canons S90), men det kan man fixa ganska enkelt med att klistra på bättre grepp/greppyta.

Idag så tycker jag att RX-100IV är på tok för dyr (enligt mig), och skulle jag vara i ditt fall så skulle jag kika på närmast RX-100III istället (nästan halva priset av IV).

Jag skulle rekommendera Sony rx 100 iii eller IV, själv har jag en IV.

I huvudsak har IV bättre elektronisk sökare, marginellt bättre bildkvalitet, 16 bilder per sekund mot 10, den stora skillnaden är väl dock att den kan filma i 4k vilket är en stor skillnad.
Den kan också filma super slowmo, men det ska man inte göra ett för stort nummer av, för kör du 1000fps så är det Kalle anka kvalitet (kul för facebook inte mer). 120 fps är väl något mer användbart.....

Så jag skulle säga det avgörande (förutom priset) är om du tänker filma eller inte.

Det mest störande med Sony är det totalt hjärndöda mappstrukturen. Bilder, filmer, slowmo, allt hamnar i olika mappar i olika strukturer, ett helsike att leta rätt på varje gång man ska lägga över bilderna, och det går inte att ändra. På min Nikon hamnar allt i samma mapp sorterat efter datum, otroligt mycket bättre.

Dock är för mig en fickkamera endast ett komplement, man får en liten storlek, men sämre bildkvalitet och ett helvete med menyer att gå in och pilla i så fort man ska ändra nåt, och man kommer åt saker av misstag.

Men ska du ha en kompakt som går i fickan är rx iii eller IV oslagbara i förhållande till storlek.

Senast ändrad:
Jag skulle rekommendera Sony rx 100 iii eller IV, själv har jag en IV.

I huvudsak har IV bättre elektronisk sökare (...)

Har du använt både trean och fyran så att du kunnat jämföra?
Jag har testat dem bredvid varandra, men bara i butik. Då har jag upplevt fyrans EVF som så pass mycket bättre än treans så att den nästan i sig skulle motivera den dyrare kameran (men bara nästan). Och det har inte varit upplösningen, utan uppdateringsfrekvensen.
Men det har alltså varit under just de ljusförhållanden som råder i en butik. Jag kan inte veta om det är någon märkbar skillnad vare sig när det är mörkare eller ljusare. Så jag är nyfiken på vad folk som använt båda säger!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto