Jag skulle rekommendera Sony rx 100 iii eller IV, själv har jag en IV.
I huvudsak har IV bättre elektronisk sökare, marginellt bättre bildkvalitet, 16 bilder per sekund mot 10, den stora skillnaden är väl dock att den kan filma i 4k vilket är en stor skillnad.
Den kan också filma super slowmo, men det ska man inte göra ett för stort nummer av, för kör du 1000fps så är det Kalle anka kvalitet (kul för facebook inte mer). 120 fps är väl något mer användbart.....
Så jag skulle säga det avgörande (förutom priset) är om du tänker filma eller inte.
Det mest störande med Sony är det totalt hjärndöda mappstrukturen. Bilder, filmer, slowmo, allt hamnar i olika mappar i olika strukturer, ett helsike att leta rätt på varje gång man ska lägga över bilderna, och det går inte att ändra. På min Nikon hamnar allt i samma mapp sorterat efter datum, otroligt mycket bättre.
Dock är för mig en fickkamera endast ett komplement, man får en liten storlek, men sämre bildkvalitet och ett helvete med menyer att gå in och pilla i så fort man ska ändra nåt, och man kommer åt saker av misstag.
Men ska du ha en kompakt som går i fickan är rx iii eller IV oslagbara i förhållande till storlek.