Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Katalog på extern hårddisk?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Eftersom den gamla hårddisken nu blivit full införskaffade jag nu en ny tll min Imac. Jag har använt samma katalogfil till både min Macpro och min Imac. Hela den här katalog grejjen blir alltid lite lätt förvirrande för mig efter byten av datorer etc.
Så vad är smartast nu för min nya externa hårddisk, att flytta min katalogfil från imacen till den nya?
Eller ska jag skaffa en helt ny katalog i lightroom och importera de nya bilderna till denna.
Har ni några tips för ett bra workflow där för att inte göra det för komplicerat:)?
/Martin.

Jag brukar markera alla bilderna och exportera dem som en katalog till nya disken. Det tycker jag fungerar bäst.

Eftersom den gamla hårddisken nu blivit full införskaffade jag nu en ny tll min Imac. Jag har använt samma katalogfil till både min Macpro och min Imac. Hela den här katalog grejjen blir alltid lite lätt förvirrande för mig efter byten av datorer etc.
Så vad är smartast nu för min nya externa hårddisk, att flytta min katalogfil från imacen till den nya?
Eller ska jag skaffa en helt ny katalog i lightroom och importera de nya bilderna till denna.
Har ni några tips för ett bra workflow där för att inte göra det för komplicerat:)?
/Martin.

Det är väl bilderna och inte katalogfilen som gör att hårddisken blir full?
Vad jag föreslår är att du behåller din katalog som den är och importerar nya bilder till din externa hårddisk.

Det är väl bilderna och inte katalogfilen som gör att hårddisken blir full?
Vad jag föreslår är att du behåller din katalog som den är och importerar nya bilder till din externa hårddisk.

Det låter bra. Jag gör alltså inget med eller i Lightroom i sig utan importerar helt enkelt de nya bilderna i en ny Lightroom mapp på den nya disken.
Det verkar smidigast :)

Om du vill ha alla bilder på de nya disken så flyttar du bilderna enkelt i Lightroom när nya disken finns med där. Det är bara att ta en mapp och dra den till nya disken så kopiera LR bilderna och tar bort gamla mappen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar