Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamurra?!

Produkter
(logga in för att koppla)

P13

Aktiv medlem
Står i begrepp att tjacka ny kamera, men frågan är vafan man skall ha?!
Jag är varken proffs eller nybörjare, fotar mycket och är petig vad gäller detaljer. Upp till ca 4000:- är jag beredd att betala.
Egentligen vill jag helst ha en systemkamera, men efter att ha rannsakat mig själv en smula så har jag kommit fram till att det vore att ta mig vatten över skallen. Så det får bli en kompakt.
Den jag har funderat på so far är KODAK EASYSHARE P880 (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010085048) Är det någon som har/har testat den och kan komma med synpunkter? (hur är färgåtergivningen? blir bilderna brusiga?) Eller har nån andra tips på passande kamera?
Alla synpunkter gör mig skitglad! :D

Om du nu vill ha 24 mm som lägsta brännvidd är Kodaken svårslagen om 28 mm räcker så finns de ju även en Samsung Digimax Pro 815 och Fujifilm Finepix S6500 om du vill ha mer tele.

tack för svar!
efter en snabb koll är FUJIFILM FINEPIX S6500FD den jag fastnar mest för.
det jag fastnade för hos KODAK EASYSHARE P880'en var att den verkar hålla hög standard men samtidigt vara amatörvänlig :) många schyssta detaljer/finesser, upplösningen och såklart vidvinkeln. men samtidigt så verkar det som den har lite problem med färgåtergivning (? - känns tråkigt i synnerhet med kanke på att dess första prövning kommer bli en asienresa...) och ger brusiga bilder (om man blåser upp dem, vad jag förstått). och att den har bra optik och att den har 32 MB internt minne talar till dess fördel.
både den och finepix'en har fått bra recensioner så jag känner mig totalt förvirrad angående vad jag ska välja! ;)
att lägga 3000-4000 spänn på en kamera är mycket för mig så det måste kännas h-e-l-t rätt :)

jaha, nu är jag ännu mer förvirrad! ;)
nu har jag mer eller mindre övergivit tanken på KODAK EASYSHARE P880 (mest för att den knappt nämns någonstans och att det som finns att läsa förvisso är bra, men inte super)
lutar mest åt Fujifilm FinePix S6500FD, men jag vet inte... av nån anledning är jag inte 100% såld på den :/ Det är sån jäkla djungel det här!
Och samtidigt som jag vill ha en (enligt mina mått mätt) schysst kamera så vill jag inte ha en som känns så fin och dyr att jag inte törs ta med den nånstans (krogen/stranden/resan/whatever) gaah!
det bästa vore väl kanske att gå till en kamerabutik och klämma och fråga, men jag har fan aldrig tid :(

P13 skrev:
Och samtidigt som jag vill ha en (enligt mina mått mätt) schysst kamera så vill jag inte ha en som känns så fin och dyr att jag inte törs ta med den nånstans (krogen/stranden/resan/whatever) gaah!
det bästa vore väl kanske att gå till en kamerabutik och klämma och fråga, men jag har fan aldrig tid :(

Har du tid att använda kameran, då?

perstromgren skrev:
Har du tid att använda kameran, då?

jadå :)
jag menade att jag aldrig har tid på "office hours" (att springa iväg till butik)
och att ha så här tajt vardag är inget jag planerar att ha för evigt.

Ångesten och rädslan av att inte göra ett bra köp finns ju alltid, kanske mer ju mindre kunnskap man har i det berörda ämnet. Jag själv har ännu inte köpt min kamera men känner mig ändå något säkrare efter att ha läst artiklar och studerat diversa trådar på olika forum, har iaf ett hum om vad som är bra och varför.

Du får väl kolla olika tester på de olika kamerorna samt försöka ta dig tid till att besöka en fotoaffär och fråga vad de skulle rekomendera, eller vad de tycker om de du har läst om etc. och passa som sagt på att klämma å känna!

precis! när ens kunskapsberg mer liknar en liten grushög är det jävligt lätt att bli förvirrad och osäker. man vet inte på samma sätt som nån med mycket kunskap vad det är man ska titta efter och vad man skall akta sig för (inte i samma utsträckning i alla fall)
men man får väl helt enkelt försöka skaffa sig så pass mycket kunskap det går genom att surfa runt och så får jag försöka avsätta lite tid åt att besöka en butik och snacka med proffsen ;)
jag har ingen brådska att bli med ny makera, hellre att det tar tid och blir/känns rätt!
trevlig midsommar! :)

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.