Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikz87

Medlem
Hej. Jag är lite inne på att köpa ny kamera. Och är inne på att skaffa mig en Nikon D5600.
Frågan är då angående objektiv på den är det AF-P DX och till min nu varande D90 har jag ett AF-S -18-55 ett sigma dg 70 -300 och ett AF-S 35mm

Går det att använda nått av dessa på D5600 i så fall eller måste jag gå på jakt efter nya objektiv då?
 
AF-S objektiven fungerar iaf. Hur det är med sigma vet jag inte, vet du om det har en AF motor i objektivet. Då D5600 inte har AF motor i huset, så måste objektiven ha detta för att du ska få AF.

Jag är dock tveksam om D5600 är bästa köp, jag hade hellre tagit en D7100, D7200 etc en begagnad. Det är ju egentligen en nedgradering i funktionalitet (förutom sensorn) från en D90 med tex två tumhjul och motor i huset mm. Eller varför inte en Z50 med adapter så kan du använda dina gamla objektiv på den också, fortsatt tveksam till sigmas
 
Skulle säga att hela D7xxx serien är ett bättre alternativ. D7500 är väl den som säljs ny, men du kan säkert hitta övriga begagnade i serien hos Mattssons, Cyberphoto eller ScandinavienPhoto med 6 månader garanti
 
Dina objektiv går och använda på 5600, men kolla d7500 också

Om man inte är extrem fågel eller sportfotograf, är begagnad D7200 bättre p.g.a nägot bättre upplösning och bättre kompatibilitet med äldre optik. Dessutom blir den billigare

D7500 är främst till för de som egentligen borde köpa D500 men inte har råd att gå hela vägen.

Även D7200 går att hitta ny om man har tur:
 
D5300 är inget ni skulle rekomendera heller då ?
Jag tittade runt lite på begagnat och det var väldigt tomt hos handlarna just nu, brukar vara betydligt mer. Kanske har många köpt en kamera här i sommar?

Om det är budgeten så är det klart att en kamera ur D5xxx är billigare än D7xxxx serien, kanske dubbla för en 7xxxx eller mer. Men hade du hittat en begagnad i D7xxxx så hade de legat från 2000:- och uppåt, så där hade man fått mycket för pengarna.

Det beror en del på hur du använder din kamera, vill du att kameran ska göra det mesta åt dig så tror jag en ur 5xxxx kan fungera fint för dig, men vill du vara mer aktiv i inställningar och göra justeringar i olika inställningar så är D7xxx bättre för dig och är egentligen en naturlig fortsättning från D90.

Men D5300 kommer att ta fina bilder den också.

Är det inte akut så vänta och se vad som kommer ut som begagnat eller vänta till black friday
 
Kör ju mycket manuelllt o gillar att pröva mig fram. Sen är det de att jag blivit lite intresserad av ny då jag nyss upptäckt de fina med att det finns wifi inbyggt så man kan föra över till tfn instället för att gå via datorn innan. Så är lite därför jag vill förnya mig men vill ändå inte göra nått sämmre köp heller. Men vill inte lägga för mycket eller så vill ändå ha lagom pris nivå för i framtiden så är tanken att jag vill ha en med fullformats sensor..

Men vill ju iaf inte göra nått val som blir sämre än D90 som jag har nu då.
 
Senast ändrad:
Kör ju mycket manuelllt o gillar att pröva mig fram. Sen är det de att jag blivit lite intresserad av ny då jag nyss upptäckt de fina med att det finns wifi inbyggt så man kan föra över till tfn instället för att gå via datorn innan. Så är lite därför jag vill förnya mig men vill ändå inte göra nått sämmre köp heller. Men vill inte lägga för mycket eller så vill ändå ha lagom pris nivå för i framtiden så är tanken att jag vill ha en med fullformats sensor..

Men vill ju iaf inte göra nått val som blir sämre än D90 som jag har nu då.
Då skulle jag ligga lågt och vänta ut något i D7xxx, du kan ju också se om Z50 kan vara något för dig

Om du är ute efter Wifi så tycker jag du ska välja något med SnapBridge vilket jag tycker är bättre än nikons äldre WMU
 
Då skulle jag ligga lågt och vänta ut något i D7xxx, du kan ju också se om Z50 kan vara något för dig

Om du är ute efter Wifi så tycker jag du ska välja något med SnapBridge vilket jag tycker är bättre än nikons äldre WMU

Ja då självklart tänker jag ligga lågt får hålla koll hittar jag nått lämpligt begagnat i första hand så kör jag ju på det. Kollade runt på cyberphoto nu och hittade denna. Fast dock var ju inte snapbridge för denna

 
Mattsson har en begagnad för 9000:- har jag för mig, Men som sagt ligger du lågt så kan du säkert hitta några fynd på black friday, jag köpte bl.a en ny D750 för om det var 8 eller 9000:-

D750 är en riktigt bra kamera, har själv två stycken. En riktigt bra allround och bra på allt utom för långa serietagningar i sträck. Jag vet inte hur ofta du kommer att använda wifi, använder det väldigt sällan, men visst någon gång att plocka ut någon enstaka bild för att lägga upp på nätet så fungerar det. Dina objektiv, får du nog byta ut då de är DX, kanske är Sigmat för FF.
 
D5300 är inget ni skulle rekomendera heller då ?

Nej, egentligen inte skulle nog kännas som en nedgradering från din D90. 7000-serien har bättre ljusare sökare tack vare riktiga glasprisman istället för pentamirror som 3- och 5-tusensererna. Dessutom har 7000 serien möjlighet till kalibrering av autofocus själv utan verkstadsbesök.
samt med undantag för D7500 att stödja alla F objektiv från mitten av 1970 talet och framåt vilket kan vara bra om. man vill fynda billiga begagnade objektiv
 
Mattsson har en begagnad för 9000:- har jag för mig, Men som sagt ligger du lågt så kan du säkert hitta några fynd på black friday, jag köpte bl.a en ny D750 för om det var 8 eller 9000:-

D750 är en riktigt bra kamera, har själv två stycken. En riktigt bra allround och bra på allt utom för långa serietagningar i sträck. Jag vet inte hur ofta du kommer att använda wifi, använder det väldigt sällan, men visst någon gång att plocka ut någon enstaka bild för att lägga upp på nätet så fungerar det. Dina objektiv, får du nog byta ut då de är DX, kanske är Sigmat för FF.
[/QUOTE

Ja verkar som att den ska funka med sigmat men de andra är desverre kört där. Men ingen lust att lägga ut på nya objektiv i början så lägger mig nog på nått där jag kan köra med dom jag har nu i början och satsar mer framöver så ska nog sikta in mig på D7500 som nämts här tidigare.
 
D7500, D500 eller Z50 är de mest moderna DX kamerorna om man räknar bort D3xxx och D5xxx. Samtliga dessa har SnapBridge . Iaf D7500 och Z50 ser man nedsatta ibland
 
Hej igen. Kollat lite det senaste och sigmat bör passa på D750 om jag skulle gå åt det hållet o satsa på fullformatare.

Enligt denna sida så bör det passa

 
Om man nu skall gå till FF så brukar man också välja ljusstarka objektiv.
O då menar jag 2,8 eller bättre.
Vilket också innebär att man väljer dyrare objektiv.
Det är i objektiven pengarna ligger inte i husen.
 
Brukar och brukar. Ju större sensor man har desto ljussvagare objektiv kan man använda (relativt en mindre sensor).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.