Annons

Ny kamera..

Produkter
(logga in för att koppla)

Vzzzzbx

Medlem
Känner att min gamla Pentax k100d kanske är lite daterad efter att jag haft den i 8 år och jag känner att det är dags att börja kolla på ny kamera.

Något som står klart för mig är att det hänt VÄLDIGT mycket på 8 år och jag har inte varit riktigt med i svängarna så bra som man kanske skulle vilja. Därav är det lite djungel för mig just nu. Men följande tankar har jag som jag skulle uppskatta lite hjälp och input för att försöka styra upp.

Jag vill ha Nikon. Pentaxen har varit jättebra men Nikon är ett av de största märkena och det märks när man kollar begagnatmarknaden exempelvis. Canon är också fantastiskt bra men jag har ännu inte känt på någon Canon som känts bra i mina händer. Nikon däremot har alltid känts väldigt bra att handha för mig.

d7100 eller d7000? Båda verkar vara riktigt bra kameror och vad jag än väljer kommer det va ett stort steg uppåt för mig. Ni som har erfarenhet av dessa, kan man säga att 7100 är värd ca 3000 mer? Eller kommer det kanske en uppgradering på 7100 snart så det är värt att ha is i magen?

Ska jag köra all in och gå upp på fullformat? Min tanke isf är att försöka hitta en fin begagnad d700. Det som lockar är såklart tanken på fullformat och att den klarar sämre ljusförhållanden. Hur pass stor skillnad rent praktiskt kan man säga det är mellan ex 7000/7100 och en 700 vad gäller bildkvalitet och ljusförhållanden?

Som sagt en del funderingar och fler lär dyka upp. Men är tacksam för vad erfarenheter folk vill dela med sig!
 
Känner att min gamla Pentax k100d kanske är lite daterad efter att jag haft den i 8 år och jag känner att det är dags att börja kolla på ny kamera.

Något som står klart för mig är att det hänt VÄLDIGT mycket på 8 år och jag har inte varit riktigt med i svängarna så bra som man kanske skulle vilja. Därav är det lite djungel för mig just nu. Men följande tankar har jag som jag skulle uppskatta lite hjälp och input för att försöka styra upp.

Jag vill ha Nikon. Pentaxen har varit jättebra men Nikon är ett av de största märkena och det märks när man kollar begagnatmarknaden exempelvis. Canon är också fantastiskt bra men jag har ännu inte känt på någon Canon som känts bra i mina händer. Nikon däremot har alltid känts väldigt bra att handha för mig.

d7100 eller d7000? Båda verkar vara riktigt bra kameror och vad jag än väljer kommer det va ett stort steg uppåt för mig. Ni som har erfarenhet av dessa, kan man säga att 7100 är värd ca 3000 mer? Eller kommer det kanske en uppgradering på 7100 snart så det är värt att ha is i magen?

Ska jag köra all in och gå upp på fullformat? Min tanke isf är att försöka hitta en fin begagnad d700. Det som lockar är såklart tanken på fullformat och att den klarar sämre ljusförhållanden. Hur pass stor skillnad rent praktiskt kan man säga det är mellan ex 7000/7100 och en 700 vad gäller bildkvalitet och ljusförhållanden?

Som sagt en del funderingar och fler lär dyka upp. Men är tacksam för vad erfarenheter folk vill dela med sig!

Jag har själv inte haft en D7000/D7100 men dock diverse canon från 300 upp till 60d har även haft allt ifrån d40 d60 d200 d300 och d700 och nu d800 och måste säga att d700 som jag hade under väldigt lång tid och även fler av just denna kamera har jag aldrig varit mer nöjd med en kamera än just den, ortolig skärpa (beroende på objektiv) otroliga iso möjligheter, snabb skön att hålla i och klockrena inställningsmöjligheter och logiska knappar så jag måste säga att D700 går det inte att inte gilla det finns säkerligen folk som tycker raka motsatsen men jag kan ge alla plus i världen för det kameravalet, och i dagsläget kan man hitta en D700 till otroligt bra priser, försök hitta en med få exponeringar och jag kan garantera du inte ångrar dig.


Men detta är bara vad jag tycker.

Vad du än väljer så skriv gärna vad det blev.
 
Jag har själv inte haft en D7000/D7100 men dock diverse canon från 300 upp till 60d har även haft allt ifrån d40 d60 d200 d300 och d700 och nu d800 och måste säga att d700 som jag hade under väldigt lång tid och även fler av just denna kamera har jag aldrig varit mer nöjd med en kamera än just den, ortolig skärpa (beroende på objektiv) otroliga iso möjligheter, snabb skön att hålla i och klockrena inställningsmöjligheter och logiska knappar så jag måste säga att D700 går det inte att inte gilla det finns säkerligen folk som tycker raka motsatsen men jag kan ge alla plus i världen för det kameravalet, och i dagsläget kan man hitta en D700 till otroligt bra priser, försök hitta en med få exponeringar och jag kan garantera du inte ångrar dig.


Men detta är bara vad jag tycker.

Vad du än väljer så skriv gärna vad det blev.


Tack för det svaret!

Ja just nu känner jag starkt för d700. Hur många exponeringar bör man ha som gräns för vad man bör köpa? Beror förstås på priset men i runda slängar?
 
Tack för det svaret!

Ja just nu känner jag starkt för d700. Hur många exponeringar bör man ha som gräns för vad man bör köpa? Beror förstås på priset men i runda slängar?

Svårt att säga, men givet att man räknar med att D700 ska klara minst/ungefär 150 000 avtryck/exponeringar, så kan man ju kanske fundera själv och jämföra pris relativt antal exponeringar.
 
Egentligen borde jag hålla tyst i och med att du vill ha Nikon.

Men vill bara säga: pröva en 70D innan du bestämmer dig. I vilket fall kommer du att göra ett bra köp så länge du köper de senaste modellerna. Lycka till!
 
Men vill bara säga: pröva en 70D innan du bestämmer dig. I vilket fall kommer du att göra ett bra köp så länge du köper de senaste modellerna. Lycka till!

Nja, vad gäller stillbildsprestanda är förbättringarna, i synnerhet i råformat hos Canon ganska beskedliga sedan 550D. Förbättringarna hos övriga märken av DSLR är inte heller stora mellan föregående generation och nu. Det är ffa filmning som blivit bättre, tar man stillbilder håller D7000, K-5, A57 ganska bra än om man tittar på cropkameror. D700 i FF/FX är minst lika bra för stillbilder som dessa.

För stillbildsfotografering har jag svårt att se motiveringen att betala extra för 70D - man behöver då inte den snabbare live view fokuseringen. Bakre skrollhjulet blev väldigt pilligt på 60D redan och det ärvde tyvärr 70D.

Däremot så kan du ta en titt på 7D och 5DII då dessa har förvånansvärt bra grepp. Jag som ett tag sedan hade Nikon bl a p g a ergonomin tyckte faktiskt att dessa satt riktigt bra i handen. Nikon har mer intuitiv fokuspunktsval än Canon haft innan joysticken kom till, men faktiskt med många fokuspunkter fann jag faktiskt Canons proffshus snabbare att välja fokuspunkt med med skrollhjulen än med plattan/joystick hos Nikon eller nyare Canon.

Är stort begagnat objektivutbud viktigt är Canon och Nikon de säkraste valen. För fågelfoto på en budget har Canon bäst utbud. Vad gäller övrigt utbud ligger båda väldigt bra till. Själv gick jag över till Sony, numera FF, men det är inte för alla utan gäller för vissa specifika val.
 
Ja jag kanske ska ge Canon en chans till och försöka pilla lite på 7d eller 5dII. Har faktiskt inte känt så mycket på just de två. I bästa fall har man mer att hålla utkik efter :)
 
Ja jag kanske ska ge Canon en chans till och försöka pilla lite på 7d

Om jag vore du skulle jag skippa 7D. Har haft en 7D och 70D är bättre.
5Dii börjar bli lite gammal vid det här laget. Jag skulle nog inte skaffa en ny 5Dii om jag fick välja, begagnad kanske. Skulle hellre ta 6D, men 70D är en roligare kamera även om den har mindre sensor.

När du nu köper kamera, tänk på att objektiven är det viktiga. Kolla objektivmarknaden. Det finns en uppsjö av till exempel begagnade Canon-objektiv till bra priser att välja både här på Fs och på Blocket. Kameror brukar man byta vart annat eller vart tredje år. Objektiven behåller man mycket längre.

Lycka till!
 
Ja jag kanske ska ge Canon en chans till och försöka pilla lite på 7d eller 5dII. Har faktiskt inte känt så mycket på just de två. I bästa fall har man mer att hålla utkik efter :)

Skulle hålla mig borta från Canons APS-C modeller, både Nikon och Pentax har aningen bättre sensorer i det segmentet. Jag vet inte om en 7D slår din K100d bildkvalitetsmässigt, men risken finns att skillnaden inte blir så jättestor. Även 5DmkII har passerat bäst före datum. Ska du ha Canon titta på 6D om dina motiv är stillastående som t.ex. landskap eller 5DmkIII om de rör på sig och behöver bra följande autofokus.

Om du vill göra video skulle möjligtvis 70D kunna vara ett undantag från regeln ovan, mycket p.g.a. bra autofokus vid videofilmning.
 
Skulle hålla mig borta från Canons APS-C modeller, både Nikon och Pentax har aningen bättre sensorer i det segmentet. Jag vet inte om en 7D slår din K100d bildkvalitetsmässigt, men risken finns att skillnaden inte blir så jättestor. Även 5DmkII har passerat bäst före datum. Ska du ha Canon titta på 6D om dina motiv är stillastående som t.ex. landskap eller 5DmkIII om de rör på sig och behöver bra följande autofokus.

Om du vill göra video skulle möjligtvis 70D kunna vara ett undantag från regeln ovan, mycket p.g.a. bra autofokus vid videofilmning.

Nog har Canon inte gjort större framsteg på sensorfronten ffa vad gäller dynamiskt omfång vid låga ISO på senare år, men skillnaden i sensorprestanda mellan Canons 18mp sensorer som i 7D t ex och 6 mp sensorn i K100D är betydligt större än den mellan en nyare Nikon (D7000/D700) och en aktuell Canon, vare sig det är 20mp (70D) eller 18mp (t ex 7D).
 
Nog har Canon inte gjort större framsteg på sensorfronten ffa vad gäller dynamiskt omfång vid låga ISO på senare år, men skillnaden i sensorprestanda mellan Canons 18mp sensorer som i 7D t ex och 6 mp sensorn i K100D är betydligt större än den mellan en nyare Nikon (D7000/D700) och en aktuell Canon, vare sig det är 20mp (70D) eller 18mp (t ex 7D).

Så är det definitivt, men det är populärt och enkelt att göra billiga poänger av att Canon just nu ligger något efter i sensorteknik. I praktiken är det få som sker skillnad på väl behandlade bilder oavsett sensor :)
 
Så är det definitivt, men det är populärt och enkelt att göra billiga poänger av att Canon just nu ligger något efter i sensorteknik. I praktiken är det få som sker skillnad på väl behandlade bilder oavsett sensor :)

Instämmer helt. D u är det inte varje bild som tjänar på maximalt dynamiskt omfång (även om det aldrig är fel att ha tillgång till det).
 
Det är möjligt att de kameror jag kollar på har passerat bäst före-datum och att det nu finns bättre/roligare kameror på marknaden. Dock så är väl det fallet i princip efter en vecka oavsett vad man köper? (jag överdriver för komisk effekt) ;)
Anledningen att jag kollar på just dessa är för att jag inte har möjlighet i dagsläget att lägga 20k + på en ny kamera. Det vore kul! Men tyvärr inte rimligt. Så alla tips om 5d III och d800 uppskattas men tyvärr kan de inte bli verklighet.

Så därav att jag sneglar på just 700d eller 5d II, jag är intresserad av fullformat och de verkar finnas begagnade till rimliga priser.

Btw, far min har en gammal Nikon FE2 med objektiv som han ej använder (När jag tar steget över till analogt så kommer jag såklart använda den). Skulle objektiv till den funka på en nyare Nikon? Något som isf skulle väga över en del för Nikon.
 
På D700 kommer objektiven fungera inkl matrixmätning om du matar in maxbländarvärdet. Givetvis ger alla AF och AF-S objektiv autofokus också. De enda som inte kan användas är de riktigt gamla pre-AI objektiven från 60-talet i stort sett.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.