Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

tobbew88

Ny medlem
Hej!
Jag tänkte köpa en ny kamera när jag kommer till USA om två veckor.
Har innan bara haft kompaktkameror, senast en Panasonic, tror det var en av de tidigare TZ modellerna, från 2008 som jag varit jättenöjd med.

Jag funderar på, vad rekommenderar ni i prisklassen max 6000kr. Oavsett vilken kamera det gäller, är främst ute efter en som är någorlunda lättanvänd. Och även, är det stor prisskillnad att köpa den i USA?

/ Tobbe
 
Det skiljer väldigt litet, kanske någon hundralapp och då har du krångel om det skulle vara något med kameran. Inte värt det tycker jag. /Frode
 
Tack för svaret :) Men vad rekomenderas om jag ska köpa i Sverige, helst en någorlunda kompakt kamera ...
 
Om du varit nöjd med Panasonic varför inte skaffa någon nyare modell. Då blir det förmodligen mindre nya kontroller att lära sig inför resan. Du skriver inte om du vill ha en kompaktkamera eller systemkamera, eller vad du vill fotografera. Men Panasonic Lumix DMC-GX1 / AF 14-42/3.5-5.6 är en liten kompakt spegellös systemkamera som går in i din budget. Eller kanske en Panasonic LX7 om du vill ha en ren kompaktkamera.
 
Tack! Det låter ju jättebra, DMC-gx1 verkar ju trevlig. Är helst en i max den storleken jag är ute efter. Den kostar ju cirka 4200 i sverige och ca 2800 i usa. Finns det något annat att rekommendera iden klassen? Hur mkt kostar det att köpa blixt och så? Jag är ganska mkt nybörjare så är öppen för alla tips på en kamera. Kom på att jag tycker att det blir för bökigt med en fullstorleks systemkamera.
 
Vad jag vet är att vissa återförsäljare har Panasonic GX1 till bra pris i USA - så lågt som 199 USD för huset. Kolla paketpriser antingen via 43 rumors eller www.bhphotovideo.com - och då tänkte jag först på GX1 med PZ14-42X. B&H och Adorama i New York NY har ofta liknande priser men de finns ju bara i den staden och man kan inte, om man inte är tidigare kund, beställa till hotellet. Www.calumetphoto.com matchar ofta B&H priser ffa om det påpekas och de har flera ställen i USA - huvudorten är Chicago. Lagret på plats är inte alltid stort men man kan beställa innan till den ort man skall till om det finns en affär där. Man betalar en handpenning innan. En annan kamera som kan löna sig råkar också vara Panasonic - LX7 som kan vara så lågt som 299 USD ibland. Till dessa priser tillkommer state sales tax på 6-11% beroende på delstat och County.

Övriga varor i konsumtklassen generellt lönar sig inte, man måste kolla från vara till vara. Det är i regel lite dyrare objektiv i proffsklassen som lönar sig mest i USA.
 
Vad jag vet är att vissa återförsäljare har Panasonic GX1 till bra pris i USA - så lågt som 199 USD för huset. Kolla paketpriser antingen via 43 rumors eller www.bhphotovideo.com - och då tänkte jag först på GX1 med PZ14-42X. B&H och Adorama i New York NY har ofta liknande priser men de finns ju bara i den staden och man kan inte, om man inte är tidigare kund, beställa till hotellet. Www.calumetphoto.com matchar ofta B&H priser ffa om det påpekas och de har flera ställen i USA - huvudorten är Chicago. Lagret på plats är inte alltid stort men man kan beställa innan till den ort man skall till om det finns en affär där. Man betalar en handpenning innan. En annan kamera som kan löna sig råkar också vara Panasonic - LX7 som kan vara så lågt som 299 USD ibland. Till dessa priser tillkommer state sales tax på 6-11% beroende på delstat och County.

Övriga varor i konsumtklassen generellt lönar sig inte, man måste kolla från vara till vara. Det är i regel lite dyrare objektiv i proffsklassen som lönar sig mest i USA.

Tack. Jag kommer vara i New York och tänkte B&H, de verkar bra. var i kontakt med deras chatt där de rekommenderar Sony Alpha Nex-3 i ett paket: http://www.bhphotovideo.com/c/produ...f3k_bbdl_alpha_nex_f3_mirrorless_digital.html

Vilken av Sonyn och de två från Panasonic skulle du rekomendera. Har som sagt inge speciell koll på kameror.
 
Tack. Jag kommer vara i New York och tänkte B&H, de verkar bra. var i kontakt med deras chatt där de rekommenderar Sony Alpha Nex-3 i ett paket: http://www.bhphotovideo.com/c/produ...f3k_bbdl_alpha_nex_f3_mirrorless_digital.html

Vilken av Sonyn och de två från Panasonic skulle du rekomendera. Har som sagt inge speciell koll på kameror.

Om jag förstått dig rätt vill du ha en liten och smidig kamera. Sonys större sensor ger visserligen aningen bättre bilder men också ett betydligt klumpigare system. Sonys kamerahus är små men på grund av den större sensorn växer optikstorleken en hel del. Om du inte tänker skriva ut i A2 format räcker Lumix DMC-GX1 mer än väl kvalitetsmässigt. Frågan är om inte en A2 skulle se rätt OK ut också, så länge man tittar på den på sådant avstånd man normalt sett tittar på en så pass stor bild.

En annan sak att tänka på är att Sonyn inte har någon inbyggd blixt, medan Panasonicen dels har en inbyggd liten blixt, samt en normal tillbehörsko för att ansluta extern blixt.. Ett annat tillbehör som saknas för Sonyn är riktig elektronisk sökare (EVF), som gör att man kan hålla kameran till ögat och därigenom få bättre stöd för kameran, samtidigt som man dessutom slipper irriterande soljus på skärmen. Vet dock inte vad EVF:en kostar, så jag kan inte säga om den faktiskt går in idin budget, men det kan ju vara något du eventuellt vill köpa till senare om det inte finns pengar för tillfället.

Ytterligare en faktor som talar för Panasonic är att du redan är van vid Panasonics kontroller och du får mindre nytt att lära dig för att bemästra kameran.
 
Tack! Det låter ju jättebra, DMC-gx1 verkar ju trevlig. Är helst en i max den storleken jag är ute efter. Den kostar ju cirka 4200 i sverige och ca 2800 i usa. Finns det något annat att rekommendera iden klassen? Hur mkt kostar det att köpa blixt och så? Jag är ganska mkt nybörjare så är öppen för alla tips på en kamera. Kom på att jag tycker att det blir för bökigt med en fullstorleks systemkamera.
I butik: 2800+skatt vilket i NY är ca 9% om jag kommer ihåg rätt.
 
Rekommenderar DSLR från Canon.

600D hus 4790:-
50mm F1.8 II 995:-

Löjligt skarpa bilder på det objektivet för den pengen. Vill du ha ett lägre pris rekommenderar jag ett billigare hus, t.ex. 450/500D. 600D är i mitt tycke mer prisvärt och har bättre potential om du blir seriösare med fotandet.

Gå till en fotoaffär och be dom jämföra kitobjektivet med 50mm 1.8! Notera att det inte är ett zoom objektiv, kan vara kul att ha zoom i början. Skärpan och stora bländaren väger upp mångfaldigt. (Gör att du kan ta t.ex porträtt med suddig/oskarp bakgrund)

Lycka till!
 
Cyberphoto har sänkt priset på Panasonic GX1.
Panasonic Lumix DMC-GX1 kamerahus svart + G X Vario PZ 14-42/3,5-5,6 Asph/Power OIS kostar nu 3790:- vilket jag i alla fall tycker är mycket kamera för pengarna.
 
Om man som enda objektiv till din första systemkamera har ett kort tele är det ganska stor risk att man snabbt tröttnar på kameran.

Nämndes att zoom kan vara kul i inlägget, men att bildkvaliteten väger upp. Det får man avgöra själv! Jag föredrar bra resultat före zoom och oskarpa bilder. Det är väl det som är skillnaden mellan DSLR och kompaktkameror...? 50mm är den mest omfattande brännvidden. Blir visserligen 85 på t.ex. 600D, för den pengen och prestandan tar jag gladligen 5 meter bakåt eller en trängd kompinering. Jag har inte använt mitt kitobjektiv sen jag köpte 50 1.8. Som sagt, man avgör själv vad man prioriterar! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.