Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne748

Ny medlem
Hej,
Jag är nyregistrerad här på forumet efter att tagit upp foto igen efter ett tags uppehåll.
Anledningen att jag "pånyttföddes" är att jag börjat fotografera bilar, och hojar på banor. Begriper inte hur jag kunde glömma bort hur kul det är att fotografera...

Nåja mitt problem då, är att min nuvarande kamera inte riktigt hänger med. Fokusen går fram och tillbaka, och sedan har motivet försvunnit sedan länge.
Jag har försökt använda min nuvarande kamera (Konika Minolta 7D) tillsammans med ett Sigma 75-300, som väl varit (och på många sätt fortfarande är) ett bra objektiv. Har fungerat jättebra i naturen/skogen, på segeltävlingar, m.m. men nu hänger framförallt inte autofokusen med.
Har tittat på en massa recensioner av 70-200f/2,8 linser utan att riktigt gilla någon (antingen snabb af eller bra optik), så det känns som lite för mycket pengar för något man inte kommer att bli riktigt nöjd med.

För att lösa mitt problem hade jag tänkt byta till Canon (flera kompisar använder redan Canon, så det finns lite möjligheter att låna den utrustning jag inte har råd med / kommer använda).
Har tittat på ett 50 f/1,8 som verkar bra att ha som standard objektiv, samt en tele 70-200, antingen f/4 eller f/2,8.

Men vilket hus skall jag ha?
Har tittat på 50D och 550D, båda husen ligger strax under 7.000, och det är väl så mycket jag kan tänka mig att ge för ett hus, men jag kan även tänka mig ett begagnat.
Så vilket hus är "bäst" att fotografera snabba motiv? och räcker ett 70-200 f/4

Tacksam för hjälp (och ledsen att det blev så långt).
/Bjarne
 
Hej!

50D och 550D är ganska lika men skiljer sig på ett par-tre punkter:

50 har snabbare serbildtagning
50D har ett metallhus som är lite större.
550D kan filma

Hos Cyberphoto kan man enkelt jämföra olika produkter och här är en länk med data för de båda kamerorna:

http://www.cyberphoto.se/compare.ph...rtnr[2]=50D&num_of_articles=2&comparepage=yes

Om snabbhet är viktigare än filmning väljer du 50D. Ny eller begagnad är det kanske den kamera som ger mest för pengarna idag.
Den räcker väl till och tillsammans med Canons suveräna 70-200 borde du lyckas med dina bilbilder.



Hej,
Jag är nyregistrerad här på forumet efter att tagit upp foto igen efter ett tags uppehåll.
Anledningen att jag "pånyttföddes" är att jag börjat fotografera bilar, och hojar på banor. Begriper inte hur jag kunde glömma bort hur kul det är att fotografera...

Nåja mitt problem då, är att min nuvarande kamera inte riktigt hänger med. Fokusen går fram och tillbaka, och sedan har motivet försvunnit sedan länge.
Jag har försökt använda min nuvarande kamera (Konika Minolta 7D) tillsammans med ett Sigma 75-300, som väl varit (och på många sätt fortfarande är) ett bra objektiv. Har fungerat jättebra i naturen/skogen, på segeltävlingar, m.m. men nu hänger framförallt inte autofokusen med.
Har tittat på en massa recensioner av 70-200f/2,8 linser utan att riktigt gilla någon (antingen snabb af eller bra optik), så det känns som lite för mycket pengar för något man inte kommer att bli riktigt nöjd med.

För att lösa mitt problem hade jag tänkt byta till Canon (flera kompisar använder redan Canon, så det finns lite möjligheter att låna den utrustning jag inte har råd med / kommer använda).
Har tittat på ett 50 f/1,8 som verkar bra att ha som standard objektiv, samt en tele 70-200, antingen f/4 eller f/2,8.

Men vilket hus skall jag ha?
Har tittat på 50D och 550D, båda husen ligger strax under 7.000, och det är väl så mycket jag kan tänka mig att ge för ett hus, men jag kan även tänka mig ett begagnat.
Så vilket hus är "bäst" att fotografera snabba motiv? och räcker ett 70-200 f/4

Tacksam för hjälp (och ledsen att det blev så långt).
/Bjarne
 
Hej,
Jag är nyregistrerad här på forumet efter att tagit upp foto igen efter ett tags uppehåll.
Anledningen att jag "pånyttföddes" är att jag börjat fotografera bilar, och hojar på banor. Begriper inte hur jag kunde glömma bort hur kul det är att fotografera...

Nåja mitt problem då, är att min nuvarande kamera inte riktigt hänger med. Fokusen går fram och tillbaka, och sedan har motivet försvunnit sedan länge.
Jag har försökt använda min nuvarande kamera (Konika Minolta 7D) tillsammans med ett Sigma 75-300, som väl varit (och på många sätt fortfarande är) ett bra objektiv. Har fungerat jättebra i naturen/skogen, på segeltävlingar, m.m. men nu hänger framförallt inte autofokusen med.
Har tittat på en massa recensioner av 70-200f/2,8 linser utan att riktigt gilla någon (antingen snabb af eller bra optik), så det känns som lite för mycket pengar för något man inte kommer att bli riktigt nöjd med.

För att lösa mitt problem hade jag tänkt byta till Canon (flera kompisar använder redan Canon, så det finns lite möjligheter att låna den utrustning jag inte har råd med / kommer använda).
Har tittat på ett 50 f/1,8 som verkar bra att ha som standard objektiv, samt en tele 70-200, antingen f/4 eller f/2,8.

Men vilket hus skall jag ha?
Har tittat på 50D och 550D, båda husen ligger strax under 7.000, och det är väl så mycket jag kan tänka mig att ge för ett hus, men jag kan även tänka mig ett begagnat.
Så vilket hus är "bäst" att fotografera snabba motiv? och räcker ett 70-200 f/4

Tacksam för hjälp (och ledsen att det blev så långt).
/Bjarne

Med tanke på vad du vill fota så ... 50D som har snabbare serietagning. Det kombinerat med ett objekltiv som har snabb USM-fokus borde klara det.
 
Svårt val.
50D är snabbare, tar fler bilder/sek, har större buffert speciellt i RAW, större sökare, tål regn, lättare/snabbare att ändra fokuspunkt mm., skönare att hålla i (med tung 70-200/2.8), tar dubbelt så många bilder på en batteriladdning.

550D har högre tekniskt bildkvalitet, brusar ett ISO-steg mindre.

70-200/2.8 har bättre ljusstyrka, bra om du fotar sport i mindre bra ljus. Ger kortare skärpedjup om du vill.

70-200/4L IS kostar lika mycket, är lite skarpare, har IS som gör din sökare stabilare så att du lättare kan följa sport och sätta AF-punkten på rätt ställe. Väger hälften. Är 1 steg mindre ljusstark.

Väljer du 50D skulle jag välja 2.8an utan IS.
Väljer du 550D skulle jag välja 4an med IS.
Jag tänker att de kombinationerna kompletterar varandras styrkor och svagheter bättre.
 
Tack för alla tips, framförallt Anders med kombination kamera/objektiv. Fast jag vet inte om det blivit lättare att välja...
 
Tack för alla tips, framförallt Anders med kombination kamera/objektiv. Fast jag vet inte om det blivit lättare att välja...

Tack själv. Vet faktiskt inte själv vad jag valt i ditt läge. Lycka till ;-)



...jo nu vet jag! Sälj flickvännens/fruns Gucci/Prada-väskor på Blocket och köp en 7D.
 
Tack själv. Vet faktiskt inte själv vad jag valt i ditt läge. Lycka till ;-)



...jo nu vet jag! Sälj flickvännens/fruns Gucci/Prada-väskor på Blocket och köp en 7D.

Frun är väldigt klok och har inte slösat pengar på sådant (tyvärr)...
Annars ser ju 7D fin ut, men jag tycker det är lite för mycket pengar för min kompetens.
Allt jag fotograferat hittills har gått bra med min gamla Minolta 7D som ju inte är helt ny ;-)

Det enda som jag egentligen hänger upp mig på är att autofokusen inte hänger med.
 
Frun är väldigt klok och har inte slösat pengar på sådant (tyvärr)...
Annars ser ju 7D fin ut, men jag tycker det är lite för mycket pengar för min kompetens.
Allt jag fotograferat hittills har gått bra med min gamla Minolta 7D som ju inte är helt ny ;-)

Det enda som jag egentligen hänger upp mig på är att autofokusen inte hänger med.

Vad glad att du har en klok fru, det är det inte alla som har...

Om sport och snabba motiv är din grej, välj 50D. Den är grymt responsiv och skön att köra. Pallar även lite regn och skit utan att svimma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.