Annons

Ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen har jag svårt att tycka det. Objektiv av god kvalitet är en bestående investering som överlever många kamerahus. Kamerahus är en investering som får köp av en ny bil att framstå som bland det sundaste investering man kan göra.

Nu har du ett kamerahus vars största svaghet i mina ögon är att det inte alls presterar nån vidare på höga ISO. Men med tanke på dina foton här så vet jag inte om du saknar det.

I mina ögon är 11.000 på bra optik vettigt från den punkt du står nu. Nytt kamerahus men samma gamla egenskaper på optiken är nästan pengarna i sjön!

Om ett par år kommer nåt nyare och bättre kamerahus. Satsa på optik och köp D300:s efterföljare då istället.

Okej du har förmodligen rätt, bara jag som är hellt ovetande om kamerahus och objetiv tyvärr. Får börja plugga in på det tekniska när det gäller att fota.

Tack, mina foton jag har lagt ut här har jag mest tagit ute.. Men är nöjd med ISO med min nuvarande kamera, eller det funkar hellt okej! Kanske man mest trånar efter ett nytt kamerahus eftersom det känns lite mera exklusivt på något sätt...

Kanske får göra det, kommer nog ha fast jobb om ett par år och då är det mycket lättare att tjäna pengar istället för spara in på studiebidraget.

Tack igen för tipset!

Mvh Mia

Hej igen ! Provade mitt AFS 35/ 1,8 på en D40 och det gav tyvärr inte samma fina resultat som det gör på D90:n.Mycket har att göra med iso-prestandan och den mycket bättre sensorn som D90 har.Nu pratar jag om inomhus eller miljöer med lite ljus så det är inget snack om saken att en nyare,bättre kamera hjälper till att göra skillnad i bildkvalite.

Hej!

Jag skulle satsa på ett nytt objektiv och då på en 35:a. En fast ljusstark glugg är det bästa och billigaste sättet att få nytt liv i bilderna. Sen kan det hända att du inte gillar fasta objektiv. Jag kollade dina bilder och det sätt du fotar på tror jag skulle passa med ett fast objektiv.
Jag vet inte om man kan få d90 i kitt med 35:an. Att köpa en d90 i kitt med ytterligare en ljussvag zoom känns lite tråkigt.

/Måns

Om du inte kan så mycket om objektiv så läs på om ljusstyrka och skärpedjup. Det är enorm skillnad på ett objektiv med ljusstyrka f/5,6 och t.ex. f/1,8.

Vill du få din kamera (jag har en nästan likadan, (Nikon D60), som funkar alldeles utmärkt till det mesta då jag skaffat lite fler objektiv till den.

För porträtt och makrobilder tror jag du skulle gilla ett makroobjektiv med en brännvidd på t.ex. 85mm, men det finns många olika och de kostar oftast ca 4000-6000kr som nya, men begagnat kan man hitta nåt billigare också. MEN se till att objektivet har autofokusmotor, annars får du fokusera manuellt. Det gör man visserligen oftast ändå när det gäller makro men för porträtt är det mer praktiskt med autofokus, speciellt när sökaren i kameran är så liten som på våra kameror.

Nikons AF-S 35/1.8 tror jag du skulle gilla, då den har riktigt bra ljusstyrka. Kostar ett par tusen, kanske lite mindre begagnat. En ljusstark normalzoom (t.ex. 18-50/2,8) är inte heller fy skam, Tamron och sigma har versioner som är riktigt bra och kostar bara en bråkdel av Nikons egna.

Rekommenderar också att köpa en bra blixt, t.ex. en SB-600. Det är jättebra att ha om belysningen är dålig och skillnaden gentemot den interna blixten är som natt och dag.

Som du ser, så är kameran endast en liten liten del av vad ett mångsidigt kamerasystem består av. Jag skulle rekommendera att byta upp dig från din D40x först då du skaffat lite fler objektiv och blixt. Vill du få kameran lite större, så rekommenderar jag att du skaffar ett batterigrepp. Jag skulle inte vilja vara utan mitt då kameran känns som en leksak utan det. :)

Okej du har förmodligen rätt, bara jag som är hellt ovetande om kamerahus och objetiv tyvärr. Får börja plugga in på det tekniska när det gäller att fota.
En mycket bra nyckelregel för bra bilder är att störst utdelning av din investering får du om du investerar i den här ordningen:

1) Utrustningen bakom sökaren! Dej själv alltså.
2) Utrustningen framför kamerahuset! Objektiv. Inget slår väl slipade glasbitar sammanfogade på ett bra sätt i ett rör med mycket stort hål. Ljusstark, skarp optik är det bästa som finns.
3) Ljussättningsutrustning! Blixt, alltså.
4) Fixeringsutrustning (stativ, alltså), som har till syfte att hjälpa dej hålla kameran stilla under långa exponeringstider.
5) Kamerahus.

Allt under förutsättning att de grejer du har (och siktar på) åtminstone innehåller det basala du vill ha och behöver. Om du fotar på ett sånt sätt att du aldrig behöver blixt så är det lätt att välja bort. Samma med stativ.

Men har du ett fungerande kamerahus och vill vidga din förmåga så satsa på optik! Eller kanske rent av på en fotokurs.

Hej igen ! Provade mitt AFS 35/ 1,8 på en D40 och det gav tyvärr inte samma fina resultat som det gör på D90:n.Mycket har att göra med iso-prestandan och den mycket bättre sensorn som D90 har.Nu pratar jag om inomhus eller miljöer med lite ljus så det är inget snack om saken att en nyare,bättre kamera hjälper till att göra skillnad i bildkvalite.

Åh vad synd.. Hm ja förmodligen är det bästa att köpa en ny kamera och ett nytt objektiv. Man får väga fördelarna att ha ett nytt objektiv och ha en ny kamera med varandra.

Mvh Mia

Hej!

Jag skulle satsa på ett nytt objektiv och då på en 35:a. En fast ljusstark glugg är det bästa och billigaste sättet att få nytt liv i bilderna. Sen kan det hända att du inte gillar fasta objektiv. Jag kollade dina bilder och det sätt du fotar på tror jag skulle passa med ett fast objektiv.
Jag vet inte om man kan få d90 i kitt med 35:an. Att köpa en d90 i kitt med ytterligare en ljussvag zoom känns lite tråkigt.

/Måns

Tack för tipset, ska då överväga att köpa ett nytt fast objektiv. Ja förmodligen det är alltid kul med nya fotoprylar, men har aldrig haft ett nytt objektiv förrut så kanske borde testa det med tanke att det även är billigare.

Mvh Mia

Om du inte kan så mycket om objektiv så läs på om ljusstyrka och skärpedjup. Det är enorm skillnad på ett objektiv med ljusstyrka f/5,6 och t.ex. f/1,8.

Vill du få din kamera (jag har en nästan likadan, (Nikon D60), som funkar alldeles utmärkt till det mesta då jag skaffat lite fler objektiv till den.

För porträtt och makrobilder tror jag du skulle gilla ett makroobjektiv med en brännvidd på t.ex. 85mm, men det finns många olika och de kostar oftast ca 4000-6000kr som nya, men begagnat kan man hitta nåt billigare också. MEN se till att objektivet har autofokusmotor, annars får du fokusera manuellt. Det gör man visserligen oftast ändå när det gäller makro men för porträtt är det mer praktiskt med autofokus, speciellt när sökaren i kameran är så liten som på våra kameror.

Nikons AF-S 35/1.8 tror jag du skulle gilla, då den har riktigt bra ljusstyrka. Kostar ett par tusen, kanske lite mindre begagnat. En ljusstark normalzoom (t.ex. 18-50/2,8) är inte heller fy skam, Tamron och sigma har versioner som är riktigt bra och kostar bara en bråkdel av Nikons egna.

Rekommenderar också att köpa en bra blixt, t.ex. en SB-600. Det är jättebra att ha om belysningen är dålig och skillnaden gentemot den interna blixten är som natt och dag.

Som du ser, så är kameran endast en liten liten del av vad ett mångsidigt kamerasystem består av. Jag skulle rekommendera att byta upp dig från din D40x först då du skaffat lite fler objektiv och blixt. Vill du få kameran lite större, så rekommenderar jag att du skaffar ett batterigrepp. Jag skulle inte vilja vara utan mitt då kameran känns som en leksak utan det. :)

Tack borde plugga på om objektiv verkligen. Går bara på magkänsla när jag fotar.

NikonD kameror är super verkligen, iallafall vad jag har upptäckt hittils.

Får anteckna 85mm brännvid, autofokusmotor, och besöka en fotoaffär och fråga efter ett sådant objektiv. Känns smart att köpa begagnat då man kan spara ett par 1000 lappar..Iallfall 1 kanske. Skriver upp Nikons AF-S 35/1.8. Värt att kolla på!

Tack så mycket för hjälpen!

Mvh Mia.

En mycket bra nyckelregel för bra bilder är att störst utdelning av din investering får du om du investerar i den här ordningen:

1) Utrustningen bakom sökaren! Dej själv alltså.
2) Utrustningen framför kamerahuset! Objektiv. Inget slår väl slipade glasbitar sammanfogade på ett bra sätt i ett rör med mycket stort hål. Ljusstark, skarp optik är det bästa som finns.
3) Ljussättningsutrustning! Blixt, alltså.
4) Fixeringsutrustning (stativ, alltså), som har till syfte att hjälpa dej hålla kameran stilla under långa exponeringstider.
5) Kamerahus.

Allt under förutsättning att de grejer du har (och siktar på) åtminstone innehåller det basala du vill ha och behöver. Om du fotar på ett sånt sätt att du aldrig behöver blixt så är det lätt att välja bort. Samma med stativ.

Men har du ett fungerande kamerahus och vill vidga din förmåga så satsa på optik! Eller kanske rent av på en fotokurs.

Personligen fotar jag nu aldrig med blixt tycker om att fota med det naturliga ljuset, bästa ljuset är då oftast ute..

Är en otroligt rastlös person mer eller mindre, läser aldrig manualen till teknikprylar osv(Dagens ungdom..) Tycker mera om att gå på magkänslan, och det kanske inte alltid är det smartaste.

Enligt din ordning är nog mitt nästa steg att köpa ett nytt objektiv.Har redan ett stativ så.

Tackar för hjälpen. :)

Mvh Mia

Först och främst vill jag gratulera dig för din "magkänsla", jag tycker att flera av dina bilder på profilsidan är kanonfina. Sen vill jag absolut ge dig rådet som flera andra gjort: köp objektiv för pengarna. Nikon D90 är en kanonfin kamera, men det är din D40x också (dina bilder som du tagit med din D40x är bättre än många bilder jag sett härinne på FS som är tagna med 3-5 ggr så dyra kamerahus). Eftersom din budget är begränsad så räcker den bara till en D90 med ett kitobjektiv och det tror jag inte skulle utveckla dig ett smack i ditt fotograferande.

Jag antar att det är kitzoomen 18-55mm som du har till din D40x, det är ju ingen makroglugg men har en väldigt bra närgräns (som du ju visar med dina bilder!) så en makro tycker jag inte att du måste köpa nu.

Om jag hade varit i din situation så hade jag lagt pengarna på en Nikon AF-S DX 35/1,8 G (knappt 2000 kr) och en Nikkor AF-S 70-300mm f/4,5-5,6 G IF-ED VR (ca 5700 kr). Sen hade jag börjat spara ihop till ett nytt kamerahus, och under tiden hade jag haft jäkligt roligt med mina nya objektiv.

Men det är ju jag det, du kommer säkert att komma fram till vad som är bäst för dig:) Lycka till!

Nikon D40x är en helt bra kamera, köp en Nikon AF-S DX 35mm/1.8 för bara 2000 kronor så kan du ta ännu finare foton ...

Kameran gick sönder i sommras(lade bara av..) skickade in den på lagning då.Så nu är den så gott som ny igen. Hur länge håller en kamera ungefär? :)

Åh tack ska kolla upp tipset! Super, vill tacka så mycket för hjälpen även. Så tack.

Det är inte lätt att säga. 50000 kort bör slutaren hålla för, men Nikon ger egentligen inga garantier på konsumentkameror.
Den kan gå efter 20000 eller 100000, har hört exempel på båda.

Det är nog bara att hålla tummarna och hoppas att den håller så länge som du fortfarande behöver den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar