Annons

Ny kamera...vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredric A

Aktiv medlem
Hej!

Efter en fototur igår morse lade min 50D av, den har gått 150 000 exponeringar så det var väl dags helt enkelt. Har även en 7D som jag använder för fågelfoto, 50D har mest fått stå för makrofotografering. Jag måste nu ersätta min 50D med en ny, frågan är..ska jag köpa ytterligare en 7D eller ska jag satsa på en 5D mkII ? Kameran kommer främst att användas till makrofotografering, objektiven jag har är 400 5.6 L, 100 2.8 L Makro och 70-200 4 L så objektiven skall väl fungera bra till 5d. Velar fram och tillbaka hur jag ska göra, om det är värt att lägga de extra tusenlapparna på 5d:n eller om jag ska nöja mig med en till 7D.

Hur skulle ni ha gjort, tar gärna emot era synpunkter!

/Fredric
 
Svårt att svara på hur du tänker.
Men jag kan berätta hur jag tänkt i den situationen.
Jag hade gått på 5D MkII då den till trotts har sina fördelar mot 7D när det kommer till bilden och iso egenskaper mm, om än ganska hårfin skildnad kanske. Men FullFormat också!

Och hade jag haft en 7D redan så skulle jag helt klart satsat på FullFormat dvs 5D MkII som "kompliment"
2st 7D i all ära men det skulle va om jag fota sport eller djur så pass mycket så kanske 2st 7D med olika objektiv på skulle vara till nytta?

Annars så hade jag velat ha 2olika och speciellt då en sådan bra som 7D och en sådan bra som 5D MkII ja du kommer nog inte sakna något om du har båda två. Varken i bildkvalitet eller snabbhet eller zoom möjlighet mm mm.

Så hade jag resonerat, och där med haft en av varje!
Och ja dom objektiven du skrev där funkar kanon på FullFormat.
 
Svårt att svara på hur du tänker.
Men jag kan berätta hur jag tänkt i den situationen.
Jag hade gått på 5D MkII då den till trotts har sina fördelar mot 7D när det kommer till bilden och iso egenskaper mm, om än ganska hårfin skildnad kanske. Men FullFormat också!

Och hade jag haft en 7D redan så skulle jag helt klart satsat på FullFormat dvs 5D MkII som "kompliment"
2st 7D i all ära men det skulle va om jag fota sport eller djur så pass mycket så kanske 2st 7D med olika objektiv på skulle vara till nytta?

Annars så hade jag velat ha 2olika och speciellt då en sådan bra som 7D och en sådan bra som 5D MkII ja du kommer nog inte sakna något om du har båda två. Varken i bildkvalitet eller snabbhet eller zoom möjlighet mm mm.

Så hade jag resonerat, och där med haft en av varje!
Och ja dom objektiven du skrev där funkar kanon på FullFormat.

Tack för dina synpunkter Nichlas!

Lutar nog mest mot en 5d, tidigare har jag alltid haft 100 makrot på 50d och 400 på 7d för att vara redo både får makrofoto och fågelfoto. Tappar ju lite brännvid eller vad man ska säga om jag kör med fullformat för makrofoto, men det hoppas jag äts upp då bilden går att croppa mer. Kanske känns lite overkill med 2 kameror, men måste man krångla med att byta objektiv har man ju oftast missat chansen.

Jag vet inte hur bra 5D mkII är på isohanteringen, men jag antar att den är minst lika bra/dålig som 7D är ?

EDIT: såg att du hade nä,nt isohantering som en fördel :eek:)

/Fredric
 
Tack för dina synpunkter Nichlas!

Lutar nog mest mot en 5d, tidigare har jag alltid haft 100 makrot på 50d och 400 på 7d för att vara redo både får makrofoto och fågelfoto. Tappar ju lite brännvid eller vad man ska säga om jag kör med fullformat för makrofoto, men det hoppas jag äts upp då bilden går att croppa mer. Kanske känns lite overkill med 2 kameror, men måste man krångla med att byta objektiv har man ju oftast missat chansen.

Jag vet inte hur bra 5D mkII är på isohanteringen, men jag antar att den är minst lika bra/dålig som 7D är ?

EDIT: såg att du hade nä,nt isohantering som en fördel :eek:)

/Fredric

JO 7D är en kanon kamera och tar bra bilder och bra iso hantering, fast jag vågar påstå att 5DMkII slår den i iso hantering och i "bild" kvalitet ja nu kommer det hagla kommentarer om detta men det finns massa bra trådar som beskriver vad som är bättre på /d och vad som är bättre på 5D MkII så det går jag inte in på :)

Och som du säger du tappar brännvid på 5D MkII men den tål ju klart att cropa, även om man gärna undviker det så gott det går, men med sina 21megapixel och FF så är den väldigt förlåtande om man cropar lite :)
Klart det är lyxigt med två sådana kamror! men som du säger skall man hinna med att fånga ögonblicket så är det sällan man hinner byta glugg om det handlar om djur och sådant.

Jag som gilar naturbilder, natt/kvälls och även lite porträtt kan säga att mitt val va inte svårt då jag valde mellan 5D MkII och 7D.

Jag tror du gör ett bra val att ha en av varje, och du kommer nog ha väldigt kul med båda dessa kanon bra kamror med!
 
Kan bara instämma, en 7D och en 5Dmk2 är en klart intressantare kombination än två 7D. Du får en helt ny flexibilitet och plötsligt dubbelt så många brännvidder (eller bildvinklar om man ska vara petig).

Det som talar emot är möjligen att 5D är lite dyrare -- och att du förstås kommer att behöva en riktigt bra normalzoom till den också!
 
Kan bara instämma, en 7D och en 5Dmk2 är en klart intressantare kombination än två 7D. Du får en helt ny flexibilitet och plötsligt dubbelt så många brännvidder (eller bildvinklar om man ska vara petig).

Det som talar emot är möjligen att 5D är lite dyrare -- och att du förstås kommer att behöva en riktigt bra normalzoom till den också!

Ja det som fick mig att tveka var ju prisskillnaden, men ännu ett bra argument är ju även fler "brännvidder" att välja mellan precis som du nämner, vad gäller normalzoom så får det bli i framtiden, blir tomt i plånboken efter ett inköp av 5d :)

Tack för dina råd!

/Fredric
 
Jag skulle säga att bildkvalitetsförbättringen (inkl ISO prestanda) med en 5D2 mot 7D är en lika stor fördel för 5D2, som AF/snabbhet är för 7D.

Det är också så att några av dina befintliga objektiv kan börja "skina". 7D ställer högre krav på optik pga mer än dubbelt så hög pixeldensitet. Det gör att en del EF objektiv kan upplevas som softa på 7D men pixelskarpa på 5D2. Så valet borde vara lätt om nu inte de extra tusenlapparna hindrar dig :)
 
Tack för alla råd!

Tack ska ni ha för era synpunkter, har precis beställt en 5D mark II, skall bli spännande att testa på denna i makrovärlden. Tänkte att ni kanske ville veta vad valet blev :eek:)

/Fredric
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.