Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ny kamera och skärm för familjefoto m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nalleman

Aktiv medlem
jag vill ha en ny kamera. Har en canon G11 några år och har varit nöjd med den. Speciellt bra har formatet varit. Har den i liten kameraväska med miniblixt, mini tripod samt extra batteri och kabelutlösare som har varit med på resor och äventyr, (klättring, utförsåkning, kajakpaddling m.m.) samt dokumenterat vardagen. En ganska rolig utrustning pga mångsidigheten.

I och med att jag nu har blivit pappa så har jag dock blivit lite mer kräsen. Anledningar till att jag vill byta ut/ komplettera G11an är bla.


- presterar inte så bra under iso 400 i dåligt ljus tycker jag.
-seg och i vissa lägen inexakt autofocus.
-dålig byggkvalitet. objektivet har för andra gången blivit repat av linsens skyddslameller ( första gången så gick det på garantin) och kontrollhjulet som justerar bländare och slutartid m.m. är ganska klent.

jag är öppen för olika alternativ. RAW är ett krav.

Vill också ha förslag på en "budget" bildskärm för bildredigering. Gärna i paket med kalibrator. Kraven är att det skall bli bättre färgåtergivning än vår lcd-TV som typ kör 16 bitar. Jag kommer nog att använda den någon timme i månaden som mest.
 
Budget. Inte huggen i sten, mindre än 8000 för både kamera och skärm skulle kännas bra i magen. det kan stretchas lite om det behövs.
 
Vill du ha en liten och nätt kamera så ska du titta på en spegellös kamera, t ex den som nämndes ovan. Är storleken mindre viktig så trivs jag personligen väldigt bra med min Canon EOS 650D. Annars är Nikons motsvarighet väl D5200.

Tänker du filma ska Sonys kameror vara väldigt bra har jag hört. EOS 650D är också en helt okej kamera i det syftet och har du tur kan du få den med det nya 18-55mm STM när det objektivet nu kommer. STM är en motor byggd för att ge tyst och smidig autofokus vid filmning. De spegellösa ska väl även de vara väldigt smidiga för filmning, just då de ger autofokus. En normal DSLR kräver manuell fokusering vid filmning, undantaget då Canon EOS 650D, 700D och 100D samt vissa av Sonys.
 
Kameror jag är nyfiken på just nu.

Olympus E M5 och E P3
Pentax K5 , k30
Nikon d7000, d5100-5200
Panasonic Lumix ?

Skärm har jag fortfarande ingen aning om.
 
Absolut även den intressant, men jag har aldrig fotat med helt fast optik.

X20 kanske, men jag har läst om problem med rawstöd till lightroom så jag är lite osäker.

Olympus e pl 5 verkar ju också grym!
 
Senast ändrad:
Kameror jag är nyfiken på just nu.

Olympus E M5 och E P3
Pentax K5 , k30
Nikon d7000, d5100-5200
Panasonic Lumix ?

Skärm har jag fortfarande ingen aning om.

Vad det gäller Olympus och Panasonic tänk på att det inte fungerar så bra att fotografera i starkt soljus med kameror som bara har bildskärm på baksidan. Dessutom är det svåra är det svårare att hålla en kamera stilla om man ska hålla den på armlängds avstånd istället för att ha den till ögat och kunna använda huvudet som en extra stödjepunkt. Till en del Olympus och panasonic modeller finns det dock lösa elektroniska sökare att köpa till. Sådana sökare brukar dock kosta en tusenlapp eller två.

Pentax är trevliga för att de har väldigt bra ergonomi. Två inmatningshjul och rediga menyer. De brukar också vara väldigt bra på att ta väl vara på egenskaperna hos de sensorer de använder.
De är väldigt oömma och vädertätade i klass med dyra proffsmodeller hos andra märken.
Nackdelen är att Pentax har ett mindre optikprogram än t.ex. Canon eller Nikon, men förmodligen tillräckligt för att fylla normala behov. Vad som saknas är i främst supertelen. Deras längsta objektiv är ett 300/4. Via adaptrar kan man dock använda optik för deras mellanformatkameror som är längre. Sedan finns det förstås längre brännvidder att tillgå från andra tillverkare som t.ex. Sigma.
Men eftersom Pentax har en mindre marknadsandel är det lättare att hitta begagnat till Canon och Nikon. En fördel med Pentax framför Canon och Nikon är att bildstabiliseringen sitter i kamerahuset varför den alltid är tillgänglig även om man använder äldre optik.

Nikon D7000 också väldigt trevlig men inte riktigt lika robust som Pentaxarna eller Nikons proffsmodeller, och är väl egentligen den instegsmodell man i första hand ska fundera på om man väljer Nikon. Till skillad från D5xxx har den inbyggd fokusmotor vilket gör att den kan hantera äldre autofokusoptik (en del sådana tillverkas fortfarande) och hantera flera externa blixtar. D7000 har även avsevärt bättre sökare än D5xxx modellerna som inte visar 100% av sökaren.

Den enda ursäkten för D5200:as existens är den utvikbara skärmen, som är ganska trevlig. Att den är liten och lätt är i och för sig ganska trevligt, men med bara en inmatningsratt blir den kluddig att hantera. Rent bildkvalitetsmässigt är den dock minst lika bra som D7000. Kan du på något sätt skaka fram pengar till D7000 är det ett bättre val.

Har du möjlighet att lägga ytterligare lite mer pengar titta även på D7100 som är en avsevärd förbättring över D7000 bl.a. har den lånat autofokusystem från nikons proffsmodeller. den har sensor utan AA filter som borde kunna göra en del för detaljåtergivningen, och en 1.3 gångers "crop mode" som gör att man får bättre räckvid på bekostnad av att man bara får drygt 15 megapixlar, istället för normala 24. I cropmode får du dessutom upp till sju bilder per sekund. Egenskaper som är bra om du är intresserad av sport eller naturfoto.
 
Panasonic lumix G5

Absolut även den intressant, men jag har aldrig fotat med helt fast optik.

X20 kanske, men jag har läst om problem med rawstöd till lightroom så jag är lite osäker.

Olympus e pl 5 verkar ju också grym!

mitt förslag är panasonic lumix G5 16 Mp vikbar skärm, inbyggd sökare som är väldigt bra.
Liten lätt smidig många inställningsmöligheter inkl RAW, stort objektivutbud(förhållandevis ) då alla m43 objektiv passar liksom även möjlighet att med adapter använda de flesta manuella objektiv
kolla recensionen av den på Cyberphoto
Mvh Marie C
 
Absolut även den intressant, men jag har aldrig fotat med helt fast optik.

X20 kanske, men jag har läst om problem med rawstöd till lightroom så jag är lite osäker.

Olympus e pl 5 verkar ju också grym!



Stöd för dessa kameror kommer i Camera Raw 7.4. Vet inte om den är ute till allmänheten än men en release candidate utannonserades för någon månad sedan. Så då kommer de att fungera med såväl Photoshop som Lightroom.
 
Vad det gäller Olympus och Panasonic tänk på att det inte fungerar så bra att fotografera i starkt soljus med kameror som bara har bildskärm på baksidan. Dessutom är det svåra är det svårare att hålla en kamera stilla om man ska hålla den på armlängds avstånd istället för att ha den till ögat och kunna använda huvudet som en extra stödjepunkt. Till en del Olympus och panasonic modeller finns det dock lösa elektroniska sökare att köpa till. Sådana sökare brukar dock kosta en tusenlapp eller två.

Pentax är trevliga för att de har väldigt bra ergonomi. Två inmatningshjul och rediga menyer. De brukar också vara väldigt bra på att ta väl vara på egenskaperna hos de sensorer de använder.
De är väldigt oömma och vädertätade i klass med dyra proffsmodeller hos andra märken.
Nackdelen är att Pentax har ett mindre optikprogram än t.ex. Canon eller Nikon, men förmodligen tillräckligt för att fylla normala behov. Vad som saknas är i främst supertelen. Deras längsta objektiv är ett 300/4.

HD Pentax-DA 560mm F5.6
ED AW
 
Vad det gäller Olympus och Panasonic tänk på att det inte fungerar så bra att fotografera i starkt soljus med kameror som bara har bildskärm på baksidan. Dessutom är det svåra är det svårare att hålla en kamera stilla om man ska hålla den på armlängds avstånd istället för att ha den till ögat och kunna använda huvudet som en extra stödjepunkt. Till en del Olympus och panasonic modeller finns det dock lösa elektroniska sökare att köpa till. Sådana sökare brukar dock kosta en tusenlapp eller två.

Pentax är trevliga för att de har väldigt bra ergonomi. Två inmatningshjul och rediga menyer. De brukar också vara väldigt bra på att ta väl vara på egenskaperna hos de sensorer de använder.
De är väldigt oömma och vädertätade i klass med dyra proffsmodeller hos andra märken.
Nackdelen är att Pentax har ett mindre optikprogram än t.ex. Canon eller Nikon, men förmodligen tillräckligt för att fylla normala behov. Vad som saknas är i främst supertelen. Deras längsta objektiv är ett 300/4. Via adaptrar kan man dock använda optik för deras mellanformatkameror som är längre. Sedan finns det förstås längre brännvidder att tillgå från andra tillverkare som t.ex. Sigma.
Men eftersom Pentax har en mindre marknadsandel är det lättare att hitta begagnat till Canon och Nikon. En fördel med Pentax framför Canon och Nikon är att bildstabiliseringen sitter i kamerahuset varför den alltid är tillgänglig även om man använder äldre optik.

Nikon D7000 också väldigt trevlig men inte riktigt lika robust som Pentaxarna eller Nikons proffsmodeller, och är väl egentligen den instegsmodell man i första hand ska fundera på om man väljer Nikon. Till skillad från D5xxx har den inbyggd fokusmotor vilket gör att den kan hantera äldre autofokusoptik (en del sådana tillverkas fortfarande) och hantera flera externa blixtar. D7000 har även avsevärt bättre sökare än D5xxx modellerna som inte visar 100% av sökaren.

Den enda ursäkten för D5200:as existens är den utvikbara skärmen, som är ganska trevlig. Att den är liten och lätt är i och för sig ganska trevligt, men med bara en inmatningsratt blir den kluddig att hantera. Rent bildkvalitetsmässigt är den dock minst lika bra som D7000. Kan du på något sätt skaka fram pengar till D7000 är det ett bättre val.

Har du möjlighet att lägga ytterligare lite mer pengar titta även på D7100 som är en avsevärd förbättring över D7000 bl.a. har den lånat autofokusystem från nikons proffsmodeller. den har sensor utan AA filter som borde kunna göra en del för detaljåtergivningen, och en 1.3 gångers "crop mode" som gör att man får bättre räckvid på bekostnad av att man bara får drygt 15 megapixlar, istället för normala 24. I cropmode får du dessutom upp till sju bilder per sekund. Egenskaper som är bra om du är intresserad av sport eller naturfoto.

Tack för tipsen. Anledningen att jag funderar på Oly PEN är formfaktorn men efter att läst lite så verkar andvändargränssnittet i pen vara sådär. Mycket "bells and whistles" men inte lätt åtkomst till grundläggande funktioner. G11an har jag i princip bara fotat med skärm och har fungerat bra även i alperna i strålande solsken så det ser jag inte som ett grundläggande problem. Ofta skjuter jag "från höften" vilket går att få ganska stabilt.

Dslr har skrämt mig lite eftersom jag är rädd att de inte kommer med ut pga storleken men det kanske är dit jag måste i slutänden. Canon 100d kanske kan vara en bra kompromiss. Fördelen är att jag känner igen mig och kan använda min miniblixt samt fjärrutlösare. Nackdelen är att den ännu är väldigt oprövad.
 
Stöd för dessa kameror kommer i Camera Raw 7.4. Vet inte om den är ute till allmänheten än men en release candidate utannonserades för någon månad sedan. Så då kommer de att fungera med såväl Photoshop som Lightroom.

innebär det att det kommer en uppdatering eller måste jag köpa en ny version i sådana fall? Är ganska ny med lightroom.
 
mitt förslag är panasonic lumix G5 16 Mp vikbar skärm, inbyggd sökare som är väldigt bra.
Liten lätt smidig många inställningsmöligheter inkl RAW, stort objektivutbud(förhållandevis ) då alla m43 objektiv passar liksom även möjlighet att med adapter använda de flesta manuella objektiv
kolla recensionen av den på Cyberphoto
Mvh Marie C


Intressant, Ett rån jämfört med olympus omd m 5. 4500 med kitoptik på fotokungen.
 
Dslr har skrämt mig lite eftersom jag är rädd att de inte kommer med ut pga storleken men det kanske är dit jag måste i slutänden. Canon 100d kanske kan vara en bra kompromiss. Fördelen är att jag känner igen mig och kan använda min miniblixt samt fjärrutlösare. Nackdelen är att den ännu är väldigt oprövad.

DSLR har fördelar som t.ex. att sökaren inte drar något batteri, och de flesta har inget standby läge som halvstänger av kameran för att spara ström, som man sedan måste ta sig ur för att ta en bild.
Den nya Canonen verkar ju behändig och kan du använda dina tillbehör så är det ju bra, även Pentax modellerna är ganska behändiga.

Vill man ha något mindre får det bli spegellöst. Bland det minsta och bähändigaste du kan ta med ut är kamerorna i Nikon 1 serien. De har visserligen lite mindre sensor än APS-C kamerorna men betydligt större än vad du hade på din G11. Dessutom kvick autofokus. Om du fotograferar med blixt är förmodligen V1 eller V2 de bästa valen i Nikon 1 serien på grund av bättre blixtsynktid. V2 är också den kameran i serien som har bäst användargränssnitt om man gillat att styra saker på egen hand.
 
Ny version

Intressant, Ett rån jämfört med olympus omd m 5. 4500 med kitoptik på fotokungen.

Panasonic förväntas släppa nya versioner nu i april så den kan nog sjunka ytterligare. Har du möjlighet så gå o provklöm på en. Jag gillar min G3 pga smidigheten och inbyggda sökaren( har svårt att se på skärmen pga behov av glasögon för just det momentet) Knappar för det mesta finns det också. Bildkvaliten är helt ok( kan inte direkt se nån skillnad mot nikon 5200 som jag också har)
Nikon sannolikt bättre i dåligt ljus, men tyvärr rätt klumpig( tror den räknas som liten o lätt bland dslr:(:(j/Marie
 
Panasonic förväntas släppa nya versioner nu i april så den kan nog sjunka ytterligare. Har du möjlighet så gå o provklöm på en. Jag gillar min G3 pga smidigheten och inbyggda sökaren( har svårt att se på skärmen pga behov av glasögon för just det momentet) Knappar för det mesta finns det också. Bildkvaliten är helt ok( kan inte direkt se nån skillnad mot nikon 5200 som jag också har)
Nikon sannolikt bättre i dåligt ljus, men tyvärr rätt klumpig( tror den räknas som liten o lätt bland dslr:(:(j/Marie

Nu har jag varit och klämt lite på en g3 och tyvärr blev jag inte frälst vid första mötet. Jag kan inte sätta fingret helt på varför. Det kändes lite plottrigt i menyerna och tycker inte om kontrollhjulet vid tummen. Motorzoomen var mycket segare än vad jag trodde.

Kameran som jag söker efter finns nog inte än. Nu funderar jag på dslr igen. nikon D7000 eller pentax k5. Vill ha en kamera som håller ca 5 år

Jag är så van vid g11 att jag nog kommer spara den, kanske byta till g15 när den blir billigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.